Schibsted certifieras som trygg och hållbar annonsplats
Schibsted har certifierats enligt IAB Sveriges Gold Standard 2.0 – ett branschinitiativ som syftar till att öka transparens, ansvarstagande och kvalitet inom digital annonsering. Certifieringen innebär att Schibsted uppfyller högt ställda krav på varumärkessäkerhet, användarupplevelse och teknikstandarder i linje med branschens mest ambitiösa riktlinjer.

– Vi är stolta över att vara bland de första aktörerna att certifieras enligt den uppdaterade Gold Standard 2.0. Det är ett kvitto på vårt långsiktiga arbete med att erbjuda annonsmiljöer där både användare och annonsörer kan känna sig trygga, säger Joakim Flodin, vd på Schibsted Marketing Services Sverige.
Ny nivå av ansvarstagande i digital annonsering
Gold Standard 2.0 är en vidareutveckling av det självreglerande programmet som lanserades av IAB Sverige 2019. Den nya versionen ställer tydligare krav på hela leveranskedjan – från teknikplattformar till publicister och annonsörer. Certifierade aktörer måste bland annat kunna visa att de:
-
Arbetar aktivt för att minska annonsbedrägerier, bland annat genom implementation av ads.txt och sellers.json.
-
Följer LEAN-principer och Coalition for Better Ads för att förbättra användarupplevelsen.
-
Säkerställer brand safety och brand suitability genom tydliga rutiner, verktyg och avtal.
-
Hanterar transparens och integritet enligt branschstandarder som GDPR och IAB:s Transparency & Consent Framework.
– Gold Standard 2.0 innebär en ökad transparens och trygghet genom hela leveranskedjan. Vi ser certifieringen som en ny nivå av kvalitetsmärkning för branschen, säger Sanna Nellmer, Senior Ad Product Manager på Schibsted och ordförande i IAB Sveriges Task Force Gold Standard.
Framåt med gemensamma riktlinjer
Certifieringen är ett steg i Schibsteds kontinuerliga arbete med att skapa tydliga och ansvarsfulla ramar för digital annonsering. Med gemensamma riktlinjer på plats blir det lättare för hela branschen att arbeta mer samordnat och transparent.
– Gold Standard 2.0 ger en gemensam grund att stå på. Det gör det enklare för alla aktörer att ta ansvar och bidra till en mer förutsägbar och tydlig annonsmiljö, säger Anna Harju, Head of Innovation and Project Management på Schibsted och styrelseledamot i IAB Sverige.
För mer information om Gold Standard 2.0, vänligen besök:
www.iabsverige.se/goldstandard
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Sanna Nellmer, Senior Ad Product Manager, Schibsted. E-post: sanna.nellmer@schibsted.com.
Joakim Flodin, vd, Schibsted Marketing Services. E-post: joakim.flodin@schibsted.com.
Anna Harju, Head of Innovation and Project Management, Schibsted. E-post: anna.harju@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2700 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Aftonbladet storsatsar: Rohwedder och Cantwell i nya politiska roller10.6.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Inför riksdagsvalet nästa år förstärker Aftonbladet sin politiska bevakning. My Rohwedder kommer att vara inrikespolitisk kommentator i en ny satsning på video och unga. Målet: att nå ut till en yngre publik och göra politik begriplig, engagerande och relevant. Samtidigt kommer Oisin Cantwell att kliva in som inrikespolitisk kommentator med fokus på text.
Linnea Henriksson och Emil Hansius leder Rockbjörnen från Gröna Lund22.5.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Artisten Linnea Henriksson och Youtube-profilen Emil Hansius leder årets Rockbjörnen från Gröna Lunds stora scen. I år får Rockbjörnen också ett eget intervjuprogram, ”I logen”, där Linnea Henriksson möter artistkollegor för samtal om passionen till musiken, drömmar och vad de inte kan vara utan i logen.
”Det händer något som kullkastar precis allt”20.5.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Kändisen och entreprenören Per Holknekt stämde spelbolaget som tjänat pengar på hans missbruk. I SvD:s nya poddserie skildras den turbulenta rättsprocessen – som slutar med en oväntad vändning.
Podme lanserar ljudböcker i Sverige och Finland15.5.2025 09:38:30 CEST | Pressmeddelande
Podme breddar sitt ljudutbud och inkluderar ljudböcker, med lansering i Sverige och Finland i slutet av juni. Satsningen är ett strategiskt och kunddrivet steg som bygger vidare på Podmes redan starka position inom premiumpoddar, och är ett resultat av det stora intresse som visats från varumärkets över 350 000 betalande abonnenter.
Podme announces audiobook launch in Sweden and Finland15.5.2025 09:38:30 CEST | Press Release
Podme is expanding its audio offering to include audiobooks, launching in Sweden and Finland at the end of June. The move is a strategic and customer-driven step that builds on Podme’s existing strengths in premium audio and comes in direct response to strong interest from the brand’s more than 350,000 paying subscribers.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum