Nya Fiat Grande Panda 4x4: En nytolkning av en ikon.
- Det nya konceptet Grande Panda 4x4 är en direkt arvtagare till 80-talets legendariska Panda 4x4.
- Konceptbilen utmärker sig genom sin äventyrliga design, exklusiva detaljer och den unika röda kulören – en modern tolkning av 80-talets Panda-karaktär.
- FIAT ger bilvärlden en inblick i en elektrifierad, innovativ bakaxel med äkta fyrhjulsdrift – och löftet om äventyr oavsett underlag.

Med nya konceptet Grande Panda 4x4 sätter FIAT åter ljuset på sig själv och återupplivar en ikon som har fångat bilentusiasters hjärtan världen över. Denna moderna tolkning markerar nästa kapitel i det italienska varumärkets historia – ett kapitel som förkroppsligar mångsidighet, pålitlighet och frihetskänsla på fyra hjul. Med blicken mot framtiden fungerar projektet som ett manifest för en ny syn på hållbar mobilitet, där innovation möter arv och det folkliga arvet bevaras.
Först lanserad 1983, blev Fiat Panda 4x4 snabbt en favorit bland generationer av bilförare. Den förenade praktisk användbarhet, komfort och elegans i ett kompakt format som klarade alla typer av terräng. Liten utanpå, men smart planerad inuti, erbjöd den vardagsanpassad körbarhet med robust terrängkapacitet – en balans mellan citybil och bergsget. En verklig rörelse i revolutionens tecken: tillgänglig, anpassningsbar och älskad av alla.
Nya Grande Panda 4x4-koncept, som premiärvisades nylligen under Grande Panda Hybrid Media Drive i Turin, är ett tydligt exempel på hur tradition och innovation tillsammans bygger ett starkt arv. Med sin framtidsinriktade anda utgör den grunden för en spännande resa som ännu bara har börjat.
På det tekniska planet har konceptet utrustats med en innovativ elektrifierad bakaxel. Det innebär att bilen levererar hög prestanda både i stadsmiljö och på mer krävande underlag. Det är ett medvetet steg som tydligt speglar FIATs vilja att satsa på hållbara och framtidsanpassade teknologier – utan att ge avkall på den äventyrslusta och vardagspraktik som alltid definierat Panda 4x4.
Designen, en grundpelare i italiensk formgivning, har tolkats på nytt med unika detaljer. Materialval och färger genomsyras av känslan av frihet, äventyr och en vilja att återknyta till naturen. Exteriört syns en modern tolkning av den klassiska mörkröda kulören – en djupt vinröd Bordeaux – medan de beigea detaljer knyter an till 80-talets originalmodell.
Grande Panda 4x4-konceptet är dessutom utrustat med extralampor på takräcket framtill, och FIAT planerar att erbjuda fler tillbehör i samma anda.
Med denna moderna tolkning av Panda 4x4 bekräftar FIAT sin ambition att förena arv och innovation, och att möta nya krav på mobilitet – utan att tappa bort modellens genuina och folkkära själ.
I Sverige representeras FIAT av importören Astara Ital Sweden, en del av den globala Astara-gruppen.
Nyckelord
Kontakter
Simone LazzarinAstara Sweden / Communications & PR Manager
Tel:+46 76 177 62 39simone.lazzarin@astara.comBilder


Om Astara: The Open Mobility Company
Vi är ett av världens ledande mobilitetsföretag (Företaget för öppen mobilitet) med ett förhållningssätt från människa till människa och ett engagemang för hållbarhet. Med en omsättning på över 5 miljarder euro 2022, erbjuder astara lösningar för personlig mobilitet, med alternativ för varje användares olika behov beroende på mognadsgraden på varje marknad, inklusive ägande, abonnemang och bildelning. Ett ekosystem för mobilitet, med stöd av data intelligens och Astara-plattformen. Allt detta är tack vare astaras mångsidiga team, med mer än 50 nationaliteter, i 19 länder och 3 kontinenter: Europa, LATAM och Sydostasien. För mer information om astara, besök: www.astara.com
Om Astara Northern Europe:
Astara Northern Europe är en del av den globala Astara-gruppen. Vi är verksamma i Norden och Baltikum i tre olika länder: Finland, Sverige och Estland. I Finland representerar Astara varumärkena Kia och Mitsubishi. I Sverige arbetar Astara som importör av märkena Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional och Jeep. I Estland är det Astara som ansvarar för Mitsubishis eftermarknadsförsäljning.
Följ Astara Sweden
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Astara Sweden
Alfa Romeo: Passion flows strong6.6.2025 10:03:10 CEST | Pressmeddelande
Alfa Romeo har nöjet att bjuda in till ett digitalt pressevent där Santo Ficili – VD för Alfa Romeo – och Cristiano Fiorio – chef för Global Marknadsföring, Kommunikation & Strategiska Projekt – kommer att presentera ett djärvt nytt kapitel för det ikoniska italienska varumärket. Tisdag 10 juni – kl. 16:30 Delta genom att klicka på denna länk: https://www.alfaromeo.com/world-premiere
FIAT påbörjar förserietillverkning av nya 500 Hybrid i Turin12.5.2025 13:30:00 CEST | Pressmeddelande
Produktionsförberedelserna av nya 500 Hybrid fortskrider enligt plan Beräknad produktionsstart vid Mirafiori-fabriken i Turin sker i slutet av året Produktionen av den nya hybriddrivna modellen beräknas nå över 100 000 bilar per år Fiat 500 Hybrid symboliserar varumärkets sociala relevans och koppling till Italien
FIAT x Kartell: ett kreativt återförenande8.4.2025 10:26:10 CEST | Pressmeddelande
FIAT x Kartell: ett kreativt återförenande för ett nytt projekt på Salone del Mobile 2025 I centrum står nya Fiat Grande Panda Kartell – ett samarbetsprojekt mellan det välkända italienska designmärket Kartell och FIAT Centro Stile. Samarbetet mellan FIAT och Kartell driver på en ständig innovation och uppmuntrar båda varumärken att utforska nya och banbrytande idéer.
Jeep® avslöjar sin Super Bowl-reklamfilm med Harrison Ford10.2.2025 16:00:00 CET | Pressmeddelande
Harrison Ford gör en överraskande medverkan i ny reklamfilm från ikoniska Jeep®. Reklamfilmen "Owner’s Manual" med Harrison Ford visades under Super Bowl 2025 Den två minuter långa filmen "Owner’s Manual" är regisserad av Oscarsnominerade James Mangold ("A Complete Unknown", "Ford v Ferrari", "Indiana Jones and the Dial of Destiny", "The Wolverine") och producerad av Minted Content i samarbete med Stellantis. Reklamfilmen tar inspiration från Stellantis egen legendariska strategi och följer traditionen från Chrysler-märkets Emmy®-belönade "Born of Fire" "Owner’s Manual", ett manifest för Jeep-ägare och påminner förare om att de har friheten att välja det som gör dem lyckliga Filmen innehåller även ett originalsoundtrack, "Go Anywhere", skrivet och framfört av Sony Music Publishing-artisten Nathaniel Murphy specifikt för Jeep-filmen.
Succéstart för nya Alfa Romeo Junior5.2.2025 16:00:00 CET | Pressmeddelande
Nya Junior överträffar försäljningsförväntningarna. Över 22 000 beställningar har lagts, varav 21% är av den elektriska versionen. Redan tillgänglig i Europa och Mellanöstern – snart lanseras Junior i Japan och Australien.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum