Läsning i topp när svenskarna rankar mest attraktiva intressen
Nästa gång du funderar på vad du ska skriva i din dejtingprofil, överväg att nämna att du gillar att läsa. En ny undersökning från Verian, på uppdrag av Adlibris* visar att svenskar rankar läsning som ett av de mest attraktiva intressena. Men tänk på vad du har i bokhyllan – bland 18–29-åringar säger fler än varannan att deras uppfattning av en person påverkas av vilka böcker som står där.

Att bjuda på ett bra lästips kan vara minst lika uppskattat som en hemlagad middag under en första dejt. När svenskarna ska ranka de mest attraktiva intressena hamnar nämligen böcker/läsning och mat/dryck på en delad andraplats, där endast friluftsliv landar högre på attraktivitets-skalan. Ser man enbart till vad kvinnor svarat, tar läsning förstaplatsen som det allra mest attraktiva intresset.
I vissa fall kan läsningen faktiskt bli avgörande för en höger- eller vänsterswipe. Mer än en tredjedel av svenskarna (34%) instämmer med påståendet att de hellre går på en dejt med en person som har läsning som intresse, än med en person som inte har det. 16% tror till och med att man kan få fler matchningar av att lyfta läsning som ett intresse i sin dejtingprofil.
Att böcker är en källa till kunskap tycks vara varför läsningen har en så pass hög status i dejtingvärlden. På frågan om varför läsning är attraktivt anger den största andelen att det är för att läsning är allmänbildande, följt av att det visar på en nyfikenhet hos personen i fråga.
9 av 10 unga kvinnor tycker att läsning är en “green flag”
Unga tjejer är den grupp som värderar läsningen allra högst. Bland kvinnor i åldern 18-29 anger hela 89% att läsning är ett positivt attribut. Samtidigt väcker läsningen i högre utsträckning ett extra intresse hos kvinnor jämfört med män, oberoende ålder. Varannan kvinna (49%) instämmer med påståendet att de blir mer nyfikna på en person om den har läsning som intresse, medan 42% av männen svarar att de inte alls instämmer med påståendet.
Undersökningen visar också att kvinnor läser mer än män. Majoriteten av svenska män (55%) uppger att de läste 0-3 fysiska böcker under förra året, samtidigt som en övervägande andel kvinnor (62%) svarar att de läste minst 4 eller fler.
Gen Z dömer personer efter bokomslagen
Att vi läser och vad vi läser är en del av vår image, framförallt i den yngre generationen. Nära 1 av 5 (17%) respondenter i åldern 18-29 uppger att de har köpt böcker för att framstå på ett visst sätt. Det är också denna grupp som i högst utsträckning håller med om att det är viktigt för dem andra uppfattar dem som läsare - hela var tredje person (33%) instämmer med påståendet.
Hur läsvanorna hos andra ser ut går inte Gen Z obemärkt förbi. Bland 18-29 åringar instämmer hela 44% med att de uppskattar när personer lyfter läsning som ett intresse i sin dejtingprofil. Vilka böcker andra väljer visar sig också ha betydelse då mer än hälften (55%) inom samma grupp instämmer med påståendet att vilka böcker andra har hemma påverkar deras uppfattning om personen.
*Undersökningen genomfördes av Verian på uppdrag av Adlibris. Den bygger på 1061 intervjuer med den svenska allmänheten 18–79 år. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade webbpanelen, Sifopanelen mellan 25 - 28 april 2025.
Undersökningen i korthet:
-
Efter friluftsliv (32%) är böcker/läsning tillsammans med mat/dryck det mest attraktiva intresset (28%).
-
Bland kvinnor är böcker/läsning det mest attraktiva intresset (38%).
-
-
Kvinnor läser generellt mer än män.
-
Var tredje man (31%) läser fysiska böcker regelbundet jämfört med varannan kvinna (50%).
-
62% av kvinnorna läste 4 eller fler böcker jämfört med 42% av männen.
-
55% av männen läste 0-3 böcker jämfört med 31% av kvinnorna
-
16% av männen läste 0 böcker jämfört med 8% av kvinnorna.
-
-
Unga (18-29 år) har starkast åsikter kring läsning.
-
1 av 3 (33%) tycker att det är viktigt att av andra uppfattas som en läsare.
-
Nära 1 av 5 (17%) har köpt en bok för att framstå på ett visst sätt.
-
Nära 6 av 10 kvinnor (59%) i åldrarna 18-29 år svarar att vilka böcker andra har hemma påverkar uppfattningen av personen.
-
-
Nära 6 av 10 (57%) svenskar diskuterar gärna böcker med andra personer.
-
Nära 7 av 10 (67%) kvinnor diskuterar gärna böcker jämfört med knappt 5 av 10 (48%) män.
-
-
65% av svenskarna tycker att läsning är ett positivt attribut hos andra personer.
-
Hela 9 av 10 (89%) kvinnor i åldersgruppen 18-29 håller med om detta.
-
-
Mer än en tredjedel av svenskarna (34%) går hellre på en dejt med en person som har läsning som intresse, än med någon som inte har det.
-
2 av 5 (42%) av svenskar blir mer nyfikna på en person om de har läsning som intresse.
-
Nära 1 av 3 (28%) uppskattar när personer lyfter läsning som ett intresse i sin dejtingprofil.
-
Fler än 4 av 10 (44%) i åldersgruppen 18-29 år uppskattar när personer lyfter läsning som ett intresse i sin dejtingprofil.
-
16% av svenskarna tror dessutom att man får fler matchningar av att lyfta läsning som ett intresse i sin dejtingprofil.
-
-
På frågan om varför läsning är attraktivt svarar:
-
76% att det är allmänbildande
-
63% att det antyder att personen är nyfiken av sig
-
45% att det antyder att personen är intelligent
-
45% att Det är ett delat intresse/något jag själv tycker om att göra
-
Nyckelord
Kontakter
Presskontakt
press@adlibris.comBilder

Länkar
Om Adlibris
Adlibris är Nordens största bokhandel och erbjuder över 13 miljoner titlar med det senaste inom böcker, spel, pyssel, garn och allt som hör en modern bokhandel till. Adlibris Campus erbjuder studenter att köpa och sälja både ny och begagnad studentlitteratur och Adlibris Pocket erbjuder ett skräddarsytt och handplockat sortiment i reselägen. Adlibris är en del av Bonnier Group.
Följ Adlibris
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Adlibris
Så blir svenskarnas sommarläsning - Gen Z byter skärmen mot boken25.6.2025 07:59:08 CEST | Pressmeddelande
För de allra flesta svenskar står läsning på semesterschemat och i år lutar vi oss tillbaka i solstolen med prisvinnande deckare, tidsresor och berättelser om kvinnoöden. Gen-Z verkar ha tröttnat på skärmscrollandet och prognosen visar att sommarläsningen blir mer än bara notiser.
Jonas Karlén slutar som vd för Adlibris5.5.2025 14:23:11 CEST | Pressmeddelande
Jonas Karlén har, efter nära sex år som vd för Adlibris, meddelat att han vill sluta på bolaget för att söka ny utmaning. Styrelsen har inlett rekryteringen av ny vd och under det arbetet utsett Ola Toresten, nuvarande COO för Adlibris, som tillförordnad vd.
Butik eller e-handel – vilket är bäst för klimatet? Ny vägledning ger svar28.3.2025 13:00:17 CET | Pressmeddelande
Spelar det någon roll för klimatet om vi handlar i butik eller beställer hemleverans? Leder olika konsumentbeteenden och produkter till olika mycket utsläpp? Idag publiceras resultaten från det Vinnova-finansierade projektet Tillgängliga och effektiva omnikanaler, som visar hur förpackningsval, returgrad, konsumentresor och andra faktorer påverkar vilket som är det mest klimatsmarta sättet att handla för olika konsumenter.
Adlibris minskar klimatavtrycket för tredje året i rad4.3.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Adlibris klimatavtryck 2024 landade på 16 845 ton CO2e, en minskning från året innan med 1300 ton. Sedan Adlibris började mäta sin klimatpåverkan år 2020 har den minskat med 28%, vilket visar att företaget är på god väg att nå målet om att halvera klimatpåverkan till år 2030.
Stor efterfrågan på bokrean – Adlibris visar tvåsiffrig tillväxt24.2.2025 14:41:39 CET | Pressmeddelande
Årets bokrea har fått en stark start hos Adlibris och visar på en fortsatt stor efterfrågan på fysiska böcker. Under förbokningsperioden, som inleddes den fjärde februari, har försäljningen ökat tvåsiffrigt jämfört med föregående år. Särskilt populärt har klassiska romaner tillsammans med historiska berättelser samt spänning varit.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum