Läsning i topp när svenskarna rankar mest attraktiva intressen

Dela

Nästa gång du funderar på vad du ska skriva i din dejtingprofil, överväg att nämna att du gillar att läsa. En ny undersökning från Verian, på uppdrag av Adlibris* visar att svenskar rankar läsning som ett av de mest attraktiva intressena. Men tänk på vad du har i bokhyllan – bland 18–29-åringar säger fler än varannan att deras uppfattning av en person påverkas av vilka böcker som står där.

En ung kvinna som representerar generation Z sitter och läser en bok på ett kafé utomhus.
En ny undersökning från Verian, på uppdrag av Adlibris visar att svenskar rankar läsning som ett av de mest attraktiva intressena. Cecilia Svensson

Att bjuda på ett bra lästips kan vara minst lika uppskattat som en hemlagad middag under en första dejt. När svenskarna ska ranka de mest attraktiva intressena hamnar nämligen böcker/läsning och mat/dryck på en delad andraplats, där endast friluftsliv landar högre på attraktivitets-skalan. Ser man enbart till vad kvinnor svarat, tar läsning förstaplatsen som det allra mest attraktiva intresset.

I vissa fall kan läsningen faktiskt bli avgörande för en höger- eller vänsterswipe. Mer än en tredjedel av svenskarna (34%) instämmer med påståendet att de hellre går på en dejt med en person som har läsning som intresse, än med en person som inte har det. 16% tror till och med att man kan få fler matchningar av att lyfta läsning som ett intresse i sin dejtingprofil.

Att böcker är en källa till kunskap tycks vara varför läsningen har en så pass hög status i dejtingvärlden. På frågan om varför läsning är attraktivt anger den största andelen att det är för att läsning är allmänbildande, följt av att det visar på en nyfikenhet hos personen i fråga. 

9 av 10 unga kvinnor tycker att läsning är en “green flag”

Unga tjejer är den grupp som värderar läsningen allra högst. Bland kvinnor i åldern 18-29 anger hela 89% att läsning är ett positivt attribut. Samtidigt väcker läsningen i högre utsträckning ett extra intresse hos kvinnor jämfört med män, oberoende ålder. Varannan kvinna (49%) instämmer med påståendet att de blir mer nyfikna på en person om den har läsning som intresse, medan 42% av männen svarar att de inte alls instämmer med påståendet. 

Undersökningen visar också att kvinnor läser mer än män. Majoriteten av svenska män (55%) uppger att de läste 0-3 fysiska böcker under förra året, samtidigt som en övervägande andel kvinnor (62%) svarar att de läste minst 4 eller fler.

Gen Z dömer personer efter bokomslagen 

Att vi läser och vad vi läser är en del av vår image, framförallt i den yngre generationen. Nära 1 av 5 (17%) respondenter i åldern 18-29 uppger att de har köpt böcker för att framstå på ett visst sätt. Det är också denna grupp som i högst utsträckning håller med om att det är viktigt för dem andra uppfattar dem som läsare - hela var tredje person (33%) instämmer med påståendet. 

Hur läsvanorna hos andra ser ut går inte Gen Z obemärkt förbi. Bland 18-29 åringar instämmer hela 44% med att de uppskattar när personer lyfter läsning som ett intresse i sin dejtingprofil. Vilka böcker andra väljer visar sig också ha betydelse då mer än hälften (55%) inom samma grupp instämmer med påståendet att vilka böcker andra har hemma påverkar deras uppfattning om personen. 


*Undersökningen genomfördes av Verian på uppdrag av Adlibris. Den bygger på 1061 intervjuer med den svenska allmänheten 18–79 år. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade webbpanelen, Sifopanelen mellan 25 - 28 april 2025.

 

Undersökningen i korthet:

  • Efter friluftsliv (32%) är böcker/läsning tillsammans med mat/dryck det mest attraktiva intresset (28%). 

    • Bland kvinnor är böcker/läsning det mest attraktiva intresset (38%). 

  • Kvinnor läser generellt mer än män. 

    • Var tredje man (31%) läser fysiska böcker regelbundet jämfört med varannan kvinna (50%).  

    • 62% av kvinnorna läste 4 eller fler böcker jämfört med 42% av männen. 

    • 55% av männen läste 0-3 böcker jämfört med 31% av kvinnorna 

    • 16% av männen läste 0 böcker jämfört med 8% av kvinnorna.

  • Unga (18-29 år) har starkast åsikter kring läsning.  

    • 1 av 3 (33%) tycker att det är viktigt att av andra uppfattas som en läsare. 

    • Nära 1 av 5 (17%) har köpt en bok för att framstå på ett visst sätt. 

    • Nära 6 av 10 kvinnor (59%) i åldrarna 18-29 år svarar att vilka böcker andra har hemma påverkar uppfattningen av personen.  

  • Nära 6 av 10 (57%) svenskar diskuterar gärna böcker med andra personer. 

    • Nära 7 av 10 (67%) kvinnor diskuterar gärna böcker jämfört med knappt 5 av 10 (48%) män.  

  • 65% av svenskarna tycker att läsning är ett positivt attribut hos andra personer. 

    • Hela 9 av 10 (89%) kvinnor i åldersgruppen 18-29 håller med om detta. 

  • Mer än en tredjedel av svenskarna (34%) går hellre på en dejt med en person som har läsning som intresse, än med någon som inte har det. 

  • 2 av 5 (42%) av svenskar blir mer nyfikna på en person om de har läsning som intresse.  

  • Nära 1 av 3 (28%) uppskattar när personer lyfter läsning som ett intresse i sin dejtingprofil. 

    • Fler än 4 av 10 (44%) i åldersgruppen 18-29 år uppskattar när personer lyfter läsning som ett intresse i sin dejtingprofil. 

    • 16% av svenskarna tror dessutom att man får fler matchningar av att lyfta läsning som ett intresse i sin dejtingprofil. 

  • På frågan om varför läsning är attraktivt svarar: 

    • 76% att det är allmänbildande 

    • 63% att det antyder att personen är nyfiken av sig 

    • 45% att det antyder att personen är intelligent 

    • 45% att Det är ett delat intresse/något jag själv tycker om att göra

Nyckelord

Kontakter

Bilder

En ung kvinna som representerar generation Z sitter och läser en bok på ett kafé utomhus.
En ny undersökning från Verian, på uppdrag av Adlibris visar att svenskar rankar läsning som ett av de mest attraktiva intressena.
Cecilia Svensson
Ladda ned bild

Länkar

Om Adlibris

Adlibris är Nordens största bokhandel och erbjuder över 13 miljoner titlar med det senaste inom böcker, spel, pyssel, garn och allt som hör en modern bokhandel till. Adlibris Campus erbjuder studenter att köpa och sälja både ny och begagnad studentlitteratur och Adlibris Pocket erbjuder ett skräddarsytt och handplockat sortiment i reselägen. Adlibris är en del av Bonnier Group.

Följ Adlibris

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Adlibris

Butik eller e-handel – vilket är bäst för klimatet? Ny vägledning ger svar28.3.2025 13:00:17 CET | Pressmeddelande

Spelar det någon roll för klimatet om vi handlar i butik eller beställer hemleverans? Leder olika konsumentbeteenden och produkter till olika mycket utsläpp? Idag publiceras resultaten från det Vinnova-finansierade projektet Tillgängliga och effektiva omnikanaler, som visar hur förpackningsval, returgrad, konsumentresor och andra faktorer påverkar vilket som är det mest klimatsmarta sättet att handla för olika konsumenter.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye