ACO lanserar Solguiden i samarbete med Cancerfonden – vill förändra svenskarnas solvanor
Tillsammans med Cancerfonden lanserar ACO nu Solguiden - för att vägleda svenskarna i att skapa ett sunt solbeteende. Tillsammans med Cancerfonden och tre hudläkare slår ACO hål på myter och reder ut hur man bäst skyddar sig mot solens strålar.

En undersökning av ACO visar att var tionde svensk (10 procent) aldrig använder solkräm och att var tredje person (30 procent) brände sig förra sommaren, särskilt unga kvinnor mellan 18–29 år (45 procent). Varannan ung kvinna (50 procent) solar dessutom aktivt för att bli bruna och drygt var tionde (11 procent) solar mer när UV-index är högt.
Trots en ökad medvetenhet kring riskerna med solen, så lever det solbruna idealet kvar och konsekvenstänket finns alldeles för sällan, särskilt bland yngre. Enligt Cancerfonden är hudcancer den cancerform som ökar mest i Sverige, med runt 12 000 nya fall årligen. Hela 90 procent av hudcancerfallen kan kopplas till solbeteende.
”Mycket av problematiken ligger i att svenskar generellt är enormt solsökande. Har man inte sett särskilt mycket av solen på några månader rusar man gärna ut så fort den kommer fram, utan att tänka på att skydda sig. Det cirkulerar mycket information om solskydd som är svårt att navigera i och uppenbarligen inte fäster. En enkel och tillgänglig guide som denna behövs, som samlar allt man behöver veta på ett ställe. Det är vi stolta över att presentera med Cancerfonden,”säger Anna Fasth, kemist och produktutvecklare på ACO.
I Solguiden hittar man som konsument allt från grundläggande information om solskydd, till råd och tips, samt djupdykande intervjuer med Cancerfonden, hudläkare från Specialistläkargruppen Gävle och Cajsa Wessberg, som delar sin historia om att ha levt med hudcancer.
“Sverige har bland de högsta incidenstalen för hudcancer i världen. Medvetenheten om solens risker har ökat de senaste åren, fler använder solskydd och är mer försiktiga. Det viktigaste är att fokusera på vad vi kan göra framåt, både för vår egen skull och som förebilder för barn. Hudcancer är en av de cancerformer som faktiskt går att förebygga, och det handlar inte bara om att undvika rynkor, det handlar om att skydda sin hälsa, oavsett ålder,” säger Fanny Pontán, sjuksköterska och sakkunnig inom onkologi på Cancerfonden.
Ta del av Solguiden här.
Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Kantar Sifo på uppdrag av ACO Hud Nordic. 1500 respondenter i åldrarna 18–49 år svarade på undersökningen mellan 30/9-6/10 2025.
Om ACO
ACO är störst inom hudvård på svenska apotek, och har ett brett sortiment med allt från hudvårdsprodukter till läkemedel. Den viktigaste ingrediensen i ACOs produkter är kunskap och med 80 års erfarenhet kan de garantera sina konsumenter noggrant formulerade produkter med fokus på effekt, där varje ingrediens har ett specifikt syfte.
ACO är även stolt partner till Cancerfondens initiativ Skugglyftet, en kampanj som syftar till att öka kunskapen om hur man bäst skyddar sig mot solen och höja statusen på skuggan, som ett led i kampen mot hudcancer. Tillsammans med Apotea och Apoteket AB donerar ACO 2 kronor per såld solskyddsprodukt från ACO till Cancerfonden under april-juni.
Kontakter
Linda LingstedtPresskontakt
Tel:0768-682277linda.lingstedt@gknordic.comBilder
Följ ACO
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från ACO
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum