Allvarlig kompetensbrist hotar motorbranschens utveckling
6 500 nya medarbetare kommer att krävas i motorbranschen de kommande tre åren. Samtidigt kostar oförmågan att tillsätta tjänster branschen över 350 miljoner kronor per år i uteblivna intäkter. Det visar Tempen på motorbranschen 2025, som tagits fram av Transportföretagen.

Motorbranschen står inför ett fortsatt skriande behov av ny kompetens. Enligt Transportföretagens nya rapport Tempen på motorbranschen 2025 behöver branschen rekrytera 6 500 nya medarbetare mellan 2025 och 2027. Tar man även hänsyn till intern rörlighet – det vill säga personer som byter arbetsgivare inom branschen – ökar behovet till hela 8 800 rekryteringar under treårsperioden.
– Det är allvarligt att rekryteringsbehovet är stort samtidigt som över hälften av företagen har svårt att rekrytera personal med rätt kompetens. Att många tjänster inte ens kan bli tillsatta får direkta ekonomiska konsekvenser och hämmar utvecklingen i hela sektorn, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.
Särskilt stort är behovet av tekniker och mekaniker, som står för hälften av det totala rekryteringsbehovet. I storstadslänen Stockholm, Västra Götaland och Skåne är efterfrågan som störst och svarar för mer än hälften av det samlade behovet.
Rekryteringsbehovet har ökat över tid
Statistiken visar att rekryteringsbehoven har legat på en hög nivå under flera år. Från 5 300 personer år 2020 har behovet successivt ökat till nuvarande 6 500. Utmaningarna har lett till att hela 900 tjänster inte kunnat tillsättas under det gångna året, vilket resulterat i betydande förluster för branschen.
Enligt analysen i rapporten kan varje obemannad tjänst kosta ett företag minst 100 000 kronor per år. På branschnivå handlar det om 350 miljoner kronor i uteblivna intäkter årligen, vilket i ett treårsperspektiv innebär en miljardförlust.
Fler utbildningsplatser och stärkt samverkan krävs
Flera åtgärder efterfrågas för att tillströmningen av nya medarbetare ska täcka efterfrågan.
– Vi behöver en kraftsamling. Utbildningssystemet måste dimensioneras bättre efter hur behoven faktiskt ser ut på arbetsmarknaden, och företagens inflytande över yrkesutbildningarna måste öka. Annars riskerar vi att stå utan den kompetens som krävs för att hålla Sverige rullande, säger Caj Luoma.
Kontakter
Seth ÖrbrinkPressansvarig, Transportföretagen
Tel:072-3266020seth.orbrink@transportforetagen.seDokument
Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Transportföretagens experter får förtroende i nationella utbildningsråd3.7.2025 12:02:02 CEST | Pressmeddelande
Skolverket har utsett nya ledamöter till sina nationella programråd för gymnasiala yrkesutbildningar – och bland de som får förtroendet att påverka framtidens utbildningar inom fordons- och transportprogrammet återfinns flera representanter från Transportföretagen.
Rekordsatsning kan stärka transportsektorns kompetensförsörjning1.7.2025 14:00:56 CEST | Pressmeddelande
Transportföretagen ser mycket positivt på den stora satsning på yrkeshögskolekurser som Myndigheten för yrkeshögskolan nyligen aviserat. Nästan 600 nya YH-kurser beviljas med start hösten 2025 och våren 2026 – en direkt följd av det statliga tillskottet på 320 miljoner kronor i regeringens vårändringsbudget.
Jonas Hagelqvist blir ny vd för Transportföretagen27.6.2025 11:10:53 CEST | Pressmeddelande
Jonas Hagelqvist tillträder som vd för Transportföretagen den 1 januari 2026. Han är idag vd för bransch- och arbetsgivareorganisationen IKEM (Innovations- och kemiindustrierna i Sverige), där han varit sedan 2013. Jonas är utbildad jurist och en erfaren chef och förhandlare.
Ny rapport: Särkrav på bussar kostar över en miljard kronor27.6.2025 08:51:39 CEST | Pressmeddelande
Sveriges Bussföretag presenterar idag en ny rapport “Miljarder slösas på onödiga fordonskrav”, som visar att regionernas särkrav vid upphandling av busstrafik leder till merkostnader på över 1,1 miljarder kronor för bussföretagen. Regionerna handlar upp busstrafik och ställer krav i upphandlingsunderlagen på hur de bussar som ska köras i den upphandlade busstrafiken ska se ut. Genom att följa den nordiska standarden Bus Nordic kan kostnaderna minska avsevärt – resurser som istället kan satsas på en förbättrad kollektivtrafik för resenärerna.
Rapport: Kompetensbrist i transportsektorn hotar Sveriges tillväxt och omställning26.6.2025 09:15:00 CEST | Pressmeddelande
Sverige behöver 150 000 nya medarbetare i transportnäringen fram till 2040, visar en ny rapport från Transportföretagen. Bristen på utbildad personal riskerar att bli ett allvarligt hinder för Sveriges tillväxt, klimatomställning, samhällsservice och beredskapsförmåga. Nu efterfrågas kraftfulla reformer för att möta utvecklingen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum