Spelteknik tar plats i brottsutredningar – svensk innovation skapar digitala brottsplatser
I en uppmärksammad artikel i Dagens Industri lyfts en svensk teknikinnovation fram som kan revolutionera framtidens brottsutredningar. Bakom utvecklingen står Lutra Interactive, ett företag med rötterna i spelbranschen, som nu lanserar DAVIS – en ny plattform som återskapar brottsplatser digitalt med hjälp av spelteknologi, 3D-visualisering och smart analys.

DAVIS tar kraftfulla verktyg från spelvärlden – som realtidsrendering, interaktiv simulering och immersiv miljödesign – och tillämpar dem på ett helt nytt område: rättsväsendets brottsutredningar. Syftet är att skapa bättre förståelse, förbättra beslutsunderlag och göra komplexa händelseförlopp synliga.
“DAVIS är framtidens verktyg för digital forensik. Vi utvecklar det för att rättsväsendet ska kunna fatta snabbare och mer träffsäkra beslut – baserat på en mycket verklighetstrogen rekonstruktion av platsen, inte bara på minnesbilder eller foton,” säger Anna Eklöf, VD på Lutra Interactive.
Spelmotorteknik skapar en brottsplats som aldrig försvinner
Med DAVIS skapas en exakt digital tvilling av en brottsplats med mycket hög noggrannhet, baserad på fotogrammetri, lidar eller annan 3D-skanning. Genom spelmotorliknande teknik kan användaren fritt röra sig i miljön, analysera detaljer, markera fynd och återskapa olika händelseförlopp.
DAVIS är inte bara ett visuellt verktyg – det innehåller även intelligenta analysfunktioner som kan identifiera mönster, avvikelser och objekt. Plattformen stödjer samarbete mellan olika aktörer, och gör det möjligt att återbesöka brottsplatsen digitalt, även långt efter att den fysiska platsen har förändrats eller städats bort.
“När vi arbetar med visualisering av brottsplatser är det avgörande att tekniken inte bara återger verkligheten, utan också stödjer analys och beslutsfattande. Här ser vi en enorm potential i DAVIS,” säger Lena Klasén, Adj. professor, Linköpings universitet, Nationella operativa avdelningen, Polisen samt tidigare chef för Nationellt forensiskt centrum och initiativtagare till de forskningsprojekt som lett fram till utvecklingen.
Från underhållning till samhällsnytta
DAVIS är ett tydligt exempel på hur teknologier från spelindustrin kan få avgörande betydelse i helt andra samhällssektorer. Plattformen utvecklas för att stödja både operativ brottsutredning, rättsmedicinsk utbildning och storskaliga krisövningar.
Systemet är skalbart, modulärt och byggt för att kunna integreras i myndigheters tekniska miljöer. DAVIS kan användas på plats i fält, i rättssalen, eller i utbildningsmiljöer – där händelser kan spelas upp, förklaras och analyseras med maximal tydlighet.
“DAVIS är designat för verkligheten – där varje situation ser olika ut, men behovet av förståelse och precision alltid är detsamma. Vår bakgrund i spelutveckling ger oss unika verktyg för att skapa just den upplevelsen,” säger Nils Folker, teknisk projektledare på Lutra Interactive.
Ett svenskt tekniklyft – med global potential
DAVIS utvecklas i Linköping, ett svenskt nav för visualisering och avancerad teknik, och har redan väckt internationellt intresse. Plattformen är resultatet av flera forskningsprojekt i samverkan mellan akademi, myndigheter och industri. Genom att kombinera spelbranschens tekniker med samhällets behov skapas nya standarder för hur vi arbetar med brott, säkerhet och krishantering.
Forskningsprojektet Interactive Digital Twins leds av Santa Anna IT Research Institute med deltagande från AI Sweden, Digital Forensics Sweden, Intel Sweden AB, Lutra Interactive AB, East Sweden Game, Visualiseringscentrum C, Norrköping Visualisering AB, Linköpings universitet (Datorseende, Mediateknik och Informationskodning), Köpenhamns universitet Forensisk patologi, Polismyndigheten (Nationellt forensiskt centrum, Nationella operativa avdelningen samt Region Öst).
Kontakter
Anna EklöfVDLutra Interactive
Tel:0700895840anna@lutrainteractive.seTomas AhlströmVerksamhetsansvarigEast Sweden Game
Tel:079-3342500tomas@eastswedengame.seBilder










Länkar
Om oss
East Sweden Game (ESG) är en av Sveriges ledande miljöer för spelutveckling och digitala upplevelser. Beläget i Ebbepark i Linköping fungerar ESG som ett community, kompetenscenter och kluster, där både startups och etablerade spelstudios kan växa och samarbeta.
Sedan starten 2017 har ESG blivit en mötesplats för spelutvecklare, kreativa entreprenörer och digitala innovatörer, med över 400 kvadratmeter moderna kontorsytor. Genom partnerskap med Linköpings universitet och Valla folkhögskola kopplas utbildning, forskning och näringsliv ihop för att främja nästa generations spelutvecklare.
East Sweden Game är ett projekt inom det kommunägda fastighetsbolaget Sankt Kors och bidrar till att stärka Linköpings och Östergötlands position inom digital visualisering och spelteknologi. Med en tydlig vision om att bli Norra Europas främsta ekosystem för oberoende spelutvecklare fortsätter ESG att driva innovation och skapa tillväxt i regionen.
Följ East Sweden Game
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från East Sweden Game
Banbrytande forskning om spel, rörelse och hälsa – Linköpingsforskare tar plats på världsscenen19.5.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Forskare från Linköpings universitet har presenterat sin banbrytande forskning om hur spel kan främja fysisk aktivitet och social samverkan på den internationellt erkända CHI-konferensen 2025 i Yokohama, Japan.
Testa framtidens spel – först av alla14.5.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
INDIE GAME EXPO bjuder in till exklusiv förhandsvisning av svenska spel under utveckling, samtidigt som Nordic Game 2025 i Malmö.
Valla Game Education firar fem år – ansökan till höstens utbildning är öppen!16.4.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Valla Game Education firar fem år som en av Sveriges mest innovativa spelutbildningar. Med fokus på kreativt samarbete, teknisk kompetens och en stark koppling till branschen har utbildningen öppnat dörrar för både spelutvecklare och problemlösare inom andra fält. Nu öppnar ansökan till höstterminen 2025.
Från stad till spel – Norrköping skapar digital tvilling i Fortnite11.4.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vad händer när man kombinerar en av världens största spelplattformar med verkliga stadslandskap? Tomlin Studio introducerar Playable Places – ett unikt koncept som omvandlar digitala tvillingar av verkliga platser till interaktiva spelupplevelser i Fortnite och Unreal Engine. Nu kan alla utforska, leka och lära i realistiska miljöer skapade med avancerad spelteknik – oavsett var i världen man befinner sig.
Ny rapport visar: Kulturella och kreativa branscher omsätter över 650 miljarder kronor och sysselsätter 250 000 personer2.4.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
East Sweden Game, som är en central aktör för spelutveckling och digitala upplevelser i Östergötland, välkomnar idag publiceringen av en ny rapport från Kreativ Sektor. Rapporten visar att de kulturella och kreativa branscherna i Sverige omsatte över 650 miljarder kronor under 2023 och sysselsatte närmare 250 000 personer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum