Skolverket

Var femte elev i grundskolan känner sig otrygg i skolan

Dela

Merparten av eleverna känner sig alltid eller oftast trygga i skolan. Men två av tio elever i grundskolan och en av tio i gymnasieskolan känner sig inte trygga. Bara hälften av grundskoleeleverna anser att eleverna alltid eller oftast bemöter varandra och lärarna med respekt. Det visar den fjärde och sista delrapporten i Skolverkets enkätundersökning Attityder till skolan.

Var femte elev i grundskolan känner sig otrygg i skolan, enligt rapporten Attityder i skolan del 4.
Var femte elev i grundskolan känner sig otrygg i skolan, enligt rapporten Attityder i skolan del 4. Skolverket

–Alla elever har rätt till en trygg skolmiljö enligt skollagen. Vi vet även att trygghet hänger nära samman med elevers psykiska hälsa, välmående och deras möjligheter att nå utbildningens mål. Det är därför bekymmersamt när var femte elev i grundskolan känner sig otrygg, säger Thomas Furusten, rapportförfattare och undervisningsråd på Skolverket.

Skolverkets enkätundersökning visar att merparten av eleverna i både grundskolan och gymnasieskolan alltid eller oftast känner sig trygga i skolan. Samtidigt visar enkätundersökningen att det finns utrymme för förbättring. Två av tio elever i grundskolan och en av tio i gymnasieskolan uppger att de bara ibland, sällan eller aldrig känner sig trygga.

Rapporten visar också att cirka var tionde elev, i såväl grundskolan som gymnasieskolan, återkommande upplever rädsla i skolmiljön. Det är framför allt yngre elever som uppger att de känner sig rädda i skolan.

Otrygghet är vanligare bland tjejer
I grundskolan uppger tjejer i lägre grad än killar att de känner sig trygga i skolan. Skillnaderna gäller både den övergripande känslan av trygghet och specifika platser såsom toaletter, omklädningsrum och duschar – där tjejers upplevelse av otrygghet är särskilt framträdande.

Det är också betydligt vanligare att tjejer känner sig rädda i skolan. Bara hälften av tjejerna i grundskolan uppger att de aldrig känner sig rädda i skolmiljön. 

I gymnasieskolan är könsskillnaderna i upplevd trygghet mindre.  

Bristande respekt och acceptans bland elever i grundskolan
En trygg skolmiljö bygger på respekt och acceptans mellan elever och mellan elever och lärare. Men både lärare och elever uppger att det råder brister i detta – särskilt i grundskolan.

Bara hälften av grundskoleeleverna anser att eleverna alltid eller oftast bemöter varandra och lärarna med respekt. Den upplevda respekten är som lägst i högstadiet. Det är mer vanligt att yngre elever upplever att de blir mobbade av andra elever. Resultaten ger en mer positiv bild av respekt och goda relationer i gymnasieskolan än i grundskolan.

De flesta lärare upplever att tjejer och killar behandlas lika på skolorna och att eleverna accepterar varandra oavsett etnisk bakgrund eller religion. Däremot ser många ett lägre mått av acceptans när det gäller sexuell läggning samt könsöverskridande identitet eller uttryck.

– För att skapa en tryggare skolmiljö finns det flera frågor som är viktiga. Ett tydligt ledarskap hos rektorer och lärare, tillitsfulla relationer och ett positivt skolklimat är nycklar till en trygg skola för alla elever, säger Lars Thornberg, enhetschef på Skolverket.

Elever upplever att vuxna saknar insyn om någon far illa
Många elever upplever bristande insyn från vuxna i skolan. Sex av tio högstadieelever och nästan hälften av eleverna på mellan- och gymnasienivå uppger att vuxna endast ibland, sällan eller aldrig har koll på om någon elev blir illa behandlad.

– Vuxna i skolan behöver vara uppmärksamma på och agera vid kränkningar eller mobbning. Detta är viktigt så att elever ska känna sig trygga. Om skolpersonal inte agerar kraftfullt när en elev blir utsatt riskerar det att skapa en kultur på skolan där olika kränkningar normaliseras, tillägger Lars Thornberg.

Rapport: Attityder i skolan del 4 - Trygghet, bemötande och mobbning

Om enkätundersökningen Attityder till skolan
Attityder till skolan 2024 är den tionde omgången av Skolverkets attitydundersökning till elever och lärare i grundskolan och gymnasieskolan. Undersökningen spänner över ett brett spektrum av frågor. Den handlar bland annat om relationen mellan elever och lärare, undervisningen, stöd och trygghet.

Till skillnad från tidigare omgångar av undersökningen redovisas resultaten från Attityder till skolan 2024 i flera delrapporter. Syftet är att genom kortare rapporter fokusera på några frågor åt gången och på så sätt göra innehållet mer lättillgängligt.

2024 deltog omkring 6 400 elever och 3 300 lärare i undersökningen.

Nyckelord

Kontakter

Skolverkets Presstjänst

Vi kan hjälpa dig som är journalist att hitta rätt person att prata med eller intervjua. Dessutom kan vi ge dig aktuell information om Skolverket och vår verksamhet.

Tel:08-527 333 00presstjanst@skolverket.se

Bilder

Var femte elev i grundskolan känner sig otrygg i skolan, enligt rapporten Attityder i skolan del 4.
Var femte elev i grundskolan känner sig otrygg i skolan, enligt rapporten Attityder i skolan del 4.
Skolverket
Ladda ned bild

Följ Skolverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Skolverket

Färre förskollärare på förskolor med störst behov10.2.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Segregationen, det vill säga uppdelning av barn med olika socioekonomisk- och migrationsbakgrunder, är hög inom förskolan. Barn från mindre gynnsamma socioekonomiska förhållanden tycks påverkas mer negativt av segregationen i förskolan. Samtidigt är tillgången till utbildade förskollärare lägre på förskolor med störst behov. Huvudmän behöver därför ta ett större ansvar för likvärdigheten och fördela resurser mer kompensatoriskt. Det visar Skolverkets rapport om segregation och likvärdighet i förskolan.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye