Behov av ökad kunskap om samordningsnummer
Det behövs bättre information om hur olika myndigheter använder sig av samordningsnummer. Det är en av de slutsatser inom uppdraget som Skatteverket tillsammans med åtta andra myndigheter, däribland Transportstyrelsen, idag redovisar till regeringen.

Samordningsnummer är ett nummer som används för att kontrollera en persons identitet när personnummer saknas.
De lagändringar som har genomförts för att stärka folkbokföringen och systemet för samordningsnummer har inte fått önskat genomslag i samhället. Därför har Skatteverket och Transportstyrelsen, tillsammans med sju andra myndigheter, fått i uppdrag att säkerställa att tillgänglig information från folkbokföringen och tillgänglig information om samordningsnummer ska användas på rätt sätt i respektive myndighets verksamhet. Målet är korrekta beslut och utbetalningar för ökat förtroende för välfärdssystemet.
Skatteverket redovisar idag uppdraget till regeringen.
Mer kunskap behövs
Samordningsnummer tilldelas numera i tre nivåer beroende på hur identiteten är kontrollerad – styrkt, sannolik och osäker. Numren förklaras vilande efter fem år om de inte förnyas.
Bakgrunden till uppdraget visar att kunskapen om nivåer och status ofta är otillräcklig och att flera myndigheter inte kan ta emot och tillgodogöra sig den information som finns om numren. I uppdraget har gemensamma behov identifierats samt åtgärder som ska genomföras. Det handlar bland annat om ett gemensamt forum för samverkan, förbättrad hantering av underrättelser och att myndigheternas e-tjänst för begäran om samordningsnummer utvecklas.
Transportstyrelsen har tidigare genomfört ett stort arbete när det gäller vår egen hantering av samordningsnummer vilket framgår av rapporten. Myndigheten har exempelvis skapat en intern samverkansgrupp för ökad samsyn och erfarenhetsutbyte, infört en e-tjänst, särskilt riktade utbildningsinsatser för att säkerställa en korrekt hantering, kontinuerligt uppdaterade rutinbeskrivningar och information via myndighetens webbplats. Sammantaget innebär detta att myndigheten har kommit förhållandevis långt i sitt arbete med att stärka hanteringen kring samordningsnummer.
”Tätare samarbete”
– Vi välkomnar ett tätare myndighetsövergripande samarbete där vi tillsammans kan förenkla och förbättra hanteringen kring samordningsnummer. Det gäller att vi också fortsätter att hålla en hög nivå inom vår interna hantering genom att fortsätta med kontinuerliga utbildningsinsatser för våra handläggare och att vi även fortsättningsvis ser över system och processer, säger Astrid Edlund, utredare på Transportstyrelsen.
Skatteverket har haft den samordnande rollen i uppdraget. Utöver Transportstyrelsen har även Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, Centrala studiestödsnämnden, Försäkringskassan, Migrationsverket, Pensionsmyndigheten och Polismyndigheten deltagit i arbetet.
Kontakter
Transportstyrelsens presstjänst
Tel:010-495 43 00press@transportstyrelsen.seBilder

Länkar
Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi finns på 13 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Följ Transportstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen
Nu blir det förbjudet att släppa ut skrubbervatten1.7.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Från och med den 1 juli är det förbjudet för fartyg att släppa ut skrubbervatten från skrubbrar i öppet läge i svenska vatten. ”Ett viktigt beslut i rätt riktning”, säger sakkunnig Karin Almlöf.
Så kan sjö- och luftfarten påverkas av det globala handelskriget26.6.2025 09:03:02 CEST | Nyheter
I Transportstyrelsens uppdrag ingår att följa och analysera hur transportmarknaderna fungerar utifrån ett konkurrensperspektiv. Transportstyrelsen följer utvecklingen i omvärlden för att förstå hur globala händelser påverkar den svenska transportsektorn. Rapporten Handelskriget 2025 handlar om eventuella konsekvenser för svensk sjö- och luftfart.
AM-utbildning på fyra hjul24.6.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Från och med den 1 februari 2026 blir det möjligt att utbilda på såväl två-, tre- och fyrhjuliga mopeder. – Nästa år går det att få utbildning och övningsköra mopedbil. Övningskörning på ”rätt” fordonstyp ger bättre förutsättningar att få träna på det man behöver, säger Susanne Alger, utredare vid Transportstyrelsen.
Förslaget: Enklare med körkortstillstånd vid adhd och autismspektrumtillstånd19.6.2025 08:04:22 CEST | Pressmeddelande
Det ska bli lättare för personer med adhd och autismspektrumtillstånd att prövas för körkortstillstånd. Bedömningen är att särskilda medicinska krav vid dessa diagnoser inte kan motiveras. Det är en av slutsatserna i det förslag som Transportstyrelsen skickar ut på remiss i dag.
Ingen omkom i den svenska luftfarten 202418.6.2025 08:37:01 CEST | Pressmeddelande
Förra året omkom ingen inom den svenska luftfarten. Fem personer skadades allvarligt – fyra vid skärmflygning och en passagerare i luftballong. Det visar Transportstyrelsens säkerhetsöversikt för luftfarten 2024.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum