Kundcenter i Hallstahammars kommun på tio-i-topplista i SKR:s servicemätning
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) genomför varje år tillsammans med Brilliant Future, en mätning av service och bemötande vid kontakt med landets kommuner. Mätningen fokuserar på invånarnas upplevelse av service och bemötande när de kontaktar en kommun. 2025 deltog 95 kommuner.
Resultatet är nu klart och Hallstahammar placerar sig på tio-i-topp-listan för såväl bemötande som hur enkelt kunderna upplever att det är att få svar på sin fråga.

- Det känns fantastiskt roligt att vi når en topp-tio-placering. Vi arbetar hela tiden med att utveckla både arbetssätt och vilka frågeställningar vi kan hjälpa kunderna med. Kundcenter har rollen av att vara en väg in i kommunen och målet är att så många kunder som möjligt ska få sin fråga besvarad redan i första kontakten med oss, säger Ulrika Säfström Sunnerfelt som är kommunikations- och kundcenterchef i Hallstahammars kommun.
När det gäller bemötande per telefon placerar sig Hallstahammar på en niondeplats med ett index på 91 av 100. Snittresultat bland de 95 deltagande kommunerna är 84,9. När det gäller enkelhet per telefon placerar sig Hallstahammar på en åttondeplats med ett index på 82 av 100. Snittresultat bland de 95 deltagande kommunerna är 76,3.
Parallellt med servicemätningen gjorde Kundcenter även en egen mätning av bemötande och hur enkelt det upplevs att få svar på frågor vid besök i receptionen. Även det resultatet är oerhört glädjande med ett betyg på 9,6 av 10 för bemötande och 9,8 av 10 för enkelhet.
Hallstahammar har också goda resultat för kategorierna tydlighet och enkelhet via e-post men där krävs minst 100 svar för att placeras på rankningen. Hallstahammar har, som mindre medelstor kommun, för få svar i dessa kategorier för att komma med i placeringen.
- Jag är oerhört glad och stolt över alla medarbetare i kundcenter som varje dag arbetar för att ge bästa möjliga bemötande och service till våra invånare. Resultatet ger oss också inspiration att utveckla arbetet ännu mer inför framtiden, säger Ulrika Säfström Sunnerfelt.
- Kundcenter har ett otroligt viktigt uppdrag i kommunen i att vara en väg in oavsett vilken fråga du har. Genom en god service och ett gott bemötande säkerställer kundcenter att våra invånare får hjälp med sina frågeställningar. Det känns oerhört roligt att vi placerar oss så högt i SKR:s mätning. Det är ett resultat som vi nu ska ta med oss i arbetet med att vara en bra kommun för såväl boende, besökare och företagare, säger kommundirektör Åsa Öberg Thorstenson
Fakta om undersökningen
Syfte och metod
Undersökningen genomförs för att mäta service och bemötande på kommunnivå utifrån invånarens perspektiv. Den inkluderar både telefonsamtal och e-postkontakt och syftar till att ge en samlad bild av kommunens service samt bidra till nationell jämförelse och verksamhetsutveckling.
Mätningen genomförs en gång per år. Enkäter skickas ut via sms för telefonsamtal och via e-post för inkommande e-post. Varje kommun får möjlighet att samla upp till 400 enkätsvar under en mätperiod på upp till två månader. Resultaten följs i realtid genom ett digitalt verktyg.
Enkätfrågor
Enkäterna fokuserar på bemötande och enkelhet, med frågor som bedöms på en 5-gradig skala. För telefonsamtal inkluderas frågor om nöjdhet med bemötande, ärendekategori och enkelhet. För e-post inkluderas frågor om tydlighet, enkelhet och ärendekategori.
Nyckelord
Kontakter
Ulrika Säfström SunnerfeltKommunikations- och kundcenterchef, Hallstahammars kommun
Tel:022024071ulrika.safstrom.sunnerfelt@hallstahammar.seBilder

Länkar
Hallstahammars kommun
Vår vision är att vara en kommun där allt är enkelt och nära, där nytänkande och kreativitet är självklart. Vi visar ansvar och engagemang för att kunna skapa ett bättre samhälle och miljö för kommande generationer. I Hallstahammar hittar du det goda livet i storstadens närhet, oavsett om du bor här, driver företag, arbetar i kommunen eller bara är här på tillfälligt besök.
För dig som vill besöka Hallstahammar hälsar vi dig varmt välkommen till en plats där du kan uppleva historia från Gustav Vasa till industrisamhälle samtidigt som upplevelser och aktiviteter alltid är nära för alla åldrar.
Följ Hallstahammars kommun
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Hallstahammars kommun
En väg som förenar – ny gång- och cykelväg invigs i Hallstahammars kommun16.6.2025 09:26:29 CEST | Pressmeddelande
Nu blir det enklare än någonsin att ta sig mellan kommunens tätorter på cykel eller till fots. Den sista etappen på gång- och cykelvägen mellan cykelöverfarten över E18 och bostadsområdet Näs är nu färdigställd. Det ska vi fira med invigning 17 juni.
Hallstahammars invånare avslöjar sina smultronställen3.6.2025 07:54:05 CEST | Pressmeddelande
I mars bad Hallstahammars kommun invånarna att dela sina bästa smultronställen. Resultatet har nu blivit sex filmer där invånarna själva visar upp sina favoritplatser, från vacker natur till historiska platser och lugna oaser.
Hallstahammars kommun får sin första bygdeväg21.5.2025 11:31:22 CEST | Pressmeddelande
Under 2025 blir en del av Bergslagsvägen en bygdeväg. Det är sträckan på Bergslagsvägen mellan Ågatan och anslutningen till riksväg 252, som skyltas och målas om till en enfilig väg med breda vägrenar. Bygdevägen ska ge en tydligare och tryggare trafikmiljö för fotgängare och cyklister.
Ny vandringsled i Kvarnskogen i Hallstahammar12.5.2025 13:26:34 CEST | Pressmeddelande
Den 17 maj invigs den nya vandringsleden i Kvarnskogsleden som finns väster om riksväg 252 i höjd med Åsby Hem och Trädgård. Den nya vandringsleden ansluter även till Bruksleden via Motionscentrum i Hallstahammar.
Ny webbplats för Skantzö Bad och Camping7.4.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En ny webbplatsen för Skantzö Bad och Camping lanseras den 7 april inför sommarsäsongen 2025. Välkommen in på www.skantzocamping.se!
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum