Volkswagen Personbilar

Volkswagen och Bris i samarbete för att stötta svensk idrott

Dela

I samband med UEFA Women’s Euro 2025, som går av stapeln i Schweiz 2-27 juli, kickar Volkswagen i gång en ny kampanj tillsammans med Bris med målet att stötta svensk idrott.

Idrotten ska vara en trygg och säker plats för alla, tycker Volkswagen och Bris.
Idrotten ska vara en trygg och säker plats för alla, tycker Volkswagen och Bris.

Volkswagen Sverige och Bris, Barnens Rätt i Samhället, förlängde i våras sitt mångåriga och givande partnerskap, där barnrättsorganisationen bland annat stöttas med bilar för att kunna bedriva sin viktiga verksamhet.  

Volkswagen fortsätter också att engagera sig inom idrotten – på både topp- och breddnivå. Bilsport, fotboll, längdskidåkning och skidskytte är exempel på detta. I sommar är Volkswagen stolt partner till fotbolls-EM för damer, UEFA Women’s Euro 2025, och Volkswagen Sverige passar då på att lyfta sitt samarbete med Bris. För varje såld elbil under juli skänker Volkswagen pengar till Bris för deras arbete med barn inom idrott.

Idrotten ska vara en trygg och säker plats för alla

– De flesta barn och unga som finns inom idrotten mår bra och har det bra. För många är det en plats att längta till, där man får vara en del av gemenskapen, känna glädje, utvecklas och växa som människa. Men ibland kan man behöva prata om saker som har hänt, saker man är orolig för eller en utsatt situation man befinner sig i. Barn kan alltid få anonymt stöd via Bris. Likaså ledare som känner oro för ett barn i sin förening. Via Bris Idrottsledarlinje kan man få råd och vägledning, allt från allvarliga situationer till mer vardagliga dilemman, säger Emil Nordback, regionombud på Bris.  

– Vi vill vara med och bidra i samhällsfrågor och anser att idrottsrörelsen är särskilt viktig att stötta, framför allt vad gäller barn och unga. Idrott främjar rörelse och kan vara en skyddsfaktor så att barn inte hamnar snett i livet. Men även för att de ska kunna delta i ett typ av socialt sammanhang och lära känna nya vänner, säger Sara Brunfelter, content manager på Volkswagen, och lyfter fram vikten av vuxna mentorer och goda förebilder för barnen.

Just en sådan förebild är landslagsstjärnan i fotboll Amanda Ilestedt som stöttar samarbetet mellan Volkswagen och Bris.
– Det är superviktigt och möjliggör att fler barn och unga kan fortsätta med sin idrott. Och där hittar man kompisar och rör på sig i vardagen, säger hon och fortsätter:
– Personligen så hade jag jätteduktiga tränare som alltid uppmuntrade mig till att fortsätta – och att fortsätta vilja bli bättre. Och det tror jag är en av anledningarna till att jag är där jag är idag.

Bilen en perfekt plats för samtal

Tillsammans med Bris har Volkswagen också tagit fram en film för att uppmärksamma bilen som en bra plats för samtal mellan förälder och barn. 
– I dagens samhälle råder ett väldigt högt tempo och det är under ganska få stunder som man som förälder har möjlighet att sitta ner och prata med sitt barn i lugn och ro. Där passar bilen perfekt in. På väg till skolan, fritids eller träningen. Eller varför inte på långresan till fritidshuset eller fotbollscupen, säger Sara Brunfelter.

Se filmen där en kurator på Bris ger fem värdefulla tips till vuxna om hur de kan prata med sina barn om svåra saker: https://youtu.be/QRWMGTyrTNc 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Idrotten ska vara en trygg och säker plats för alla, tycker Volkswagen och Bris.
Idrotten ska vara en trygg och säker plats för alla, tycker Volkswagen och Bris.
Volkswagen
Ladda ned bild
Sara Brunfelter, content manager på Volkswagen Sverige.
Sara Brunfelter, content manager på Volkswagen Sverige.
Volkswagen
Ladda ned bild

Länkar

Om Volkswagen Personbilar

År 2024 levererade Volkswagen cirka 4,8 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 29 156 nya personbilar under 2024, vilket gav en marknadsandel på 10,8 procent. Av dessa var 39 procent en helt eldriven bil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 12 procent. Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, ID.7, ID.7 Tourer, ID. Buzz, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, T-Roc, Tiguan, Tayron, Passat Sportscombi, Arteon Shooting Brake, Touran, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok. Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.

Följ Volkswagen Personbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye