SvD stärker politikredaktionen – värvar Etezaz Yousuf från GP
Svenska Dagbladet fortsätter den offensiva satsningen på bevakning av svensk inrikespolitik. Nu ansluter Etezaz Yousuf, idag Stockholmsbaserad politikreporter på Göteborgs-Posten, till SvD:s politikredaktion.

Med ett skarpt öga för det politiska spelet och en känsla för att göra komplexa skeenden begripliga har Etezaz Yousuf etablerat sig som en av Sveriges skarpaste politikreportrar.
– SvD har haft en spännande politikbevakning de senaste åren, inte minst i granskningen av vad som sker bakom kulisserna. Det ska bli jättekul att bli en del av redaktionen och få vara med och bidra till att ge läsarna landets bästa politikbevakning, säger Etezaz Yousuf.
Svenska Dagbladets politikredaktion leds av Maggie Strömberg och målet är tydligt: att skapa den mest angelägna journalistiken om politik i Sverige – och varje dag söka svar på vem och vad som sätter samhället och demokratin i rörelse.
– Etezaz Yousuf har stått för en politisk bevakning som fått genomslag långt utanför Göteborg. Han kommer med djup sakkunskap i vår tids viktigaste frågor och har dessutom en skarp blick för politisk konflikt. Jag är glad att han vill förstärka vår politikredaktion, säger Maggie Strömberg.
Satsningen på politik är en av hörnstenarna i SvD:s pågående förändringsresa. Genom att samla några av Sveriges mest erfarna politiska reportrar – däribland Torbjörn Nilsson, Maggie Strömberg och Henrik Torehammar – har Svenska Dagbladet byggt upp en av Sveriges mest profilerade politikredaktioner. Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson tilldelades 2022 Stora journalistpriset i kategorin Årets berättare för sin artikelserie om Sveriges väg in i Nato.
– Vi vet att läsare och lyssnare väljer SvD för att vi har en politikbevakning som sticker ut. Den kombinerar djup, skärpa och lätthet på ett sätt som är unikt. Ett valår hittar ännu fler till oss och då ska vi vara ännu bättre, säger SvD:s redaktionschef Erik Hedtjärn.
Etezaz Yousuf kommer att bevaka nyhetshändelser och bidra med egna avslöjanden och fördjupningar. Med sin bakgrund i både granskande nyhetsarbete och berättande journalistik är han ett tillskott helt i linje med redaktionens utveckling.
– Svenska Dagbladet strävar efter att göra landets mest initierade, skarpa och engagerande politikbevakning – alltid med respekt för läsarens förmåga att tänka själv. Etezaz Yousuf är helt rätt person att bidra till det, säger Maggie Strömberg.
Etezaz Yousuf tillträder sin tjänst på Svenska Dagbladet efter sommaren.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maggie Strömberg, politikchef. Telefon: 0738-063368. E-post: maggie.stromberg@svd.se
Erik Hedtjärn, redaktionschef. Telefon: 070-788 77 01. E-post: erik.hedtjarn@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som TV4, MTV, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra omkring 3 700 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted slutför förvärvet av TV4 och MTV från Telia Company1.7.2025 10:10:40 CEST | Pressmeddelande
Schibsted meddelar idag att förvärvet av Telia Companys TV-verksamhet (TVM) – TV4 i Sverige och MTV i Finland – nu är slutfört. Transaktionen innebär ett viktigt steg mot att bygga en starkare och mer enhetlig nordisk medienärvaro, som förenar trovärdig journalistik med engagerande innehåll i alla plattformar och format.
Schibsted osti TV4:n ja MTV:n Telia Companylta – yrityskauppa astui voimaan1.7.2025 10:10:40 CEST | Pressmeddelande
Schibsted ilmoitti tänään yrityskaupan voimaantulosta: Telia Companyn TV/Media-liiketoiminta (TVM) eli Ruotsin TV4 ja Suomen MTV ovat nyt siirtyneet Schibstedin omistukseen. Yrityskauppa on merkittävä askel kohti vahvempaa ja yhtenäisempää Pohjoismaista mediabrändien kotia, jossa yhdistyy luotettava journalismi ja mukaansatempaavat sisällöt kaikilla alustoilla, kaikissa formaateissa.
Schibsted completes acquisition of TV4 and MTV from Telia Company1.7.2025 10:10:40 CEST | Press Release
Schibsted today announces the successful closing of the acquisition of Telia Company’s TV Media business (TVM) – TV4 in Sweden and MTV in Finland. The transaction marks a major step in building a stronger, more unified Nordic media presence that combines trusted journalism with engaging content across all platforms and formats.
Ny organisation skapar framtidens medieprodukter30.6.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Schibsted samlar all produktutveckling i en ny organisation under ledning av CPO Espen Sundve. Med 230 personer organiserade i helt nya teams ska Schibsted skapa framtidssäkrad och skalbar teknologi med ambitionen att forma Nordens ledande mediehus.
Schibsted lägger ner Inzpire.me – fortsätter satsningen på Max Social25.6.2025 09:39:02 CEST | Pressmeddelande
Styrelsen i Inzpire.me har beslutat att avveckla tech-bolaget, som sedan 2017 har utvecklat en plattform för automatiserad köp och försäljning av influencer marketing. Beslutet är en del av en bredare strategisk genomgång inom koncernen, där Schibsted under de senaste tolv månaderna har genomfört ett flertal åtgärder för att säkerställa långsiktig lönsamhet och fokus.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum