4 av 10 skogsägare är kvinnor – äger en yta stor som Småland

Nya siffror från Skogsstyrelsen visar att kvinnor fortsatt utgöra 38 procent av de privata skogsägarna. Däremot har kvinnors ägande av landets totala skogsareal minskat från 14 till 13 procent.

38 procent av Sveriges enskilda skogsägare är kvinnor.

Tillsammans äger kvinnor 3,1 miljoner hektar skog, en yta lika stor som Småland.

Inför internationella landsbygdskvinnors dag den 15 oktober vill LRF lyfta fram kvinnor som äger skog och bor på landsbygden. Gemensamt är deras ambition att bidra med ett långsiktigt brukande av skogen, klimatlösningar och biologisk mångfald.

Här följer en lista över skogsägare, från norr till söder, som gärna berättar om sitt skogsbruk och hur de resonerar kring biologisk mångfald.

1. Eva Marie Zetterkvist, Alvik, Luleå, Norrbotten, samäger 68 hektar sedan 2008.
    Kontakt: 070-376 01 36, skogligsamverkanbd@gmail.com
  2. Margareta Bohlin, Älvdalen, Dalarna, äger 380 hektar sedan 1980.
    Kontakt: 073-022 57 75, hedgarden.rot@telia.com
  3. Monica Thörner, Ölserud, Värmland, samäger 200 hektar sedan 2006.
    Kontakter: 070-621 32 95, monica.thorner@gmail.com
  4. Mathilda Clausén Wingårdh, Mästocka, Halland, äger 114 hektar sedan 2000.
    Kontakt: 070-3614172, clausen@halland.net.
  5. Johanna Ivarsson, Ullared, Halland, samäger 20 hektar sedan 2014.
    Kontakt: 070-228 54 38, johannapastommen@gmail.com
  6. Angelica Berg Ivarsson, Ucklum, Västra Götaland, äger 45 hektar sedan 1999.
    Kontakt: 073-818 23 38, angelicabergivarsson96@gmail.com
  7. Camilla Logarn, Värends Nöbbele, Kronoberg, äger 82 hektar sedan 1991.
    Kontakt: 0470-701704, camilla.logarn@gmail.com
  8. Ann Marke, Skåne, samäger 77 hektar sedan 1982.
    Kontakt: 070-437 24 85, ann.marke@outlook.com

Fakta

Enskilda skogsägare äger nära häften (48 procent) av Sveriges skogar, totalt cirka 11 miljoner hektar. Av dessa ägs 3,1 miljoner hektar skog av kvinnor och 7,8 miljoner hektar av män. Skogen toppar också kvinnors företagande och har under flera år legat högst på listan över egenföretagande för kvinnor i Sverige.

Skogsstyrelsens rapport: https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslista/allt-farre-och-aldre-skogsagare/

38 procent av Sveriges enskilda skogsägare är kvinnor.

LRF säljer dotterbolaget Macklean: ”Hos Vergenta får Macklean ännu bättre möjligheter att växa”30.11.2022 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Efter 11 år inom LRFs sfär säljer LRF helägda konsultbolaget Macklean till konsultbolaget Vergenta. "Macklean har varit ett mycket uppskattat konsultbolag inom LRF-koncernen, och levererar dagligen stort värde till företagen i det gröna näringslivet. Vi tror på Macklean men ser att bolaget kan utvecklas ännu bättre framåt med en industriellt mer lämplig ägare än LRF. Vi är övertygade om att vi med Vergenta som ny huvudägare ger bolaget ännu bättre förutsättningar att kunna växa och fortsätta leverera hög strategisk och affärsmässig nytta till olika delar av det gröna näringslivet", säger LRFs VD och koncernchef Anna Karin Hatt.

LRF om djurvälfärdsutredningen: Viktigt att vår goda djurvälfärd bibehålls och att konkurrenskraften värnas22.11.2022 14:00:37 CET | Pressmeddelande

Direktiven till en djurvälfärdsutredning ska vara klara innan årsskiftet. Det meddelade landsbygdsminister Peter Kullgren under måndagen. LRFs förbundsordförande Palle Borgström är positiv till beskedet. ”Det viktiga i direktiven är att den goda djurvälfärden i Sverige bibehålls samtidigt som vi värnar det svenska lantbrukets konkurrenskraft”, säger Palle Borgström.

Skogsägarrörelsen enade om frivillighet som naturskydd: ”Kan Norge så kan Sverige”  22.11.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

LRF och skogsägarföreningarna har tagit fram en ny arbetsmodell för framtidens naturskydd. Frivillighet och god kommunikation med markägaren ska vara utgångspunkten för myndigheternas arbete. Utgångspunkten är att alla skogsägare i Sverige ska känna sig trygga i att värna och utveckla den biologiska mångfalden utan risken att förlora rätten till sin skog.

LRF positiv till budgetpropositionen – men regeringen missar chansen att utnyttja EUs höjda tak för krisersättning8.11.2022 10:51:15 CET | Pressmeddelande

Förlängning av återbetalning av dieselskatt, fortsatt satsning på Klimatklivet och utbyggnad landsbygdens infrastruktur är några av punkterna som LRF är positiva till i regeringens budgetproposition som presenterades i dag. ”Regeringen och vi är överens i många frågor. Det gläder oss och möjliggör vårt fortsatta arbete för ett hållbart jord- och skogsbruk. Vi saknar dock höjningen av stödtaken som EU-kommissionen har föreslagit”, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Bra med elstöd - men fortsatt oro för vinterns matproduktion27.10.2022 15:42:16 CEST | Pressmeddelande

I dag presenterade Svenska Kraftnät sitt förslag till elprisstöd. 55 miljarder av de så kallade flaskhalsavgifterna ska delas ut till de hårdast drabbade i elområde tre och fyra. "Det är bra att Svenska Kraftnät kommer med ett konkret förslag som avlastar de som drabbats hårdast av elpriserna fram till oktober 2022. Men det stillar inte oron över vinterns verksamhet", säger LRFs expert Lars-Erik Lundkvist.