4 av 10 skogsägare är kvinnor – äger en yta stor som Småland

Nya siffror från Skogsstyrelsen visar att kvinnor fortsatt utgöra 38 procent av de privata skogsägarna. Däremot har kvinnors ägande av landets totala skogsareal minskat från 14 till 13 procent.

38 procent av Sveriges enskilda skogsägare är kvinnor.

Tillsammans äger kvinnor 3,1 miljoner hektar skog, en yta lika stor som Småland.

Inför internationella landsbygdskvinnors dag den 15 oktober vill LRF lyfta fram kvinnor som äger skog och bor på landsbygden. Gemensamt är deras ambition att bidra med ett långsiktigt brukande av skogen, klimatlösningar och biologisk mångfald.

Här följer en lista över skogsägare, från norr till söder, som gärna berättar om sitt skogsbruk och hur de resonerar kring biologisk mångfald.

1. Eva Marie Zetterkvist, Alvik, Luleå, Norrbotten, samäger 68 hektar sedan 2008.
    Kontakt: 070-376 01 36, skogligsamverkanbd@gmail.com
  2. Margareta Bohlin, Älvdalen, Dalarna, äger 380 hektar sedan 1980.
    Kontakt: 073-022 57 75, hedgarden.rot@telia.com
  3. Monica Thörner, Ölserud, Värmland, samäger 200 hektar sedan 2006.
    Kontakter: 070-621 32 95, monica.thorner@gmail.com
  4. Mathilda Clausén Wingårdh, Mästocka, Halland, äger 114 hektar sedan 2000.
    Kontakt: 070-3614172, clausen@halland.net.
  5. Johanna Ivarsson, Ullared, Halland, samäger 20 hektar sedan 2014.
    Kontakt: 070-228 54 38, johannapastommen@gmail.com
  6. Angelica Berg Ivarsson, Ucklum, Västra Götaland, äger 45 hektar sedan 1999.
    Kontakt: 073-818 23 38, angelicabergivarsson96@gmail.com
  7. Camilla Logarn, Värends Nöbbele, Kronoberg, äger 82 hektar sedan 1991.
    Kontakt: 0470-701704, camilla.logarn@gmail.com
  8. Ann Marke, Skåne, samäger 77 hektar sedan 1982.
    Kontakt: 070-437 24 85, ann.marke@outlook.com

Fakta

Enskilda skogsägare äger nära häften (48 procent) av Sveriges skogar, totalt cirka 11 miljoner hektar. Av dessa ägs 3,1 miljoner hektar skog av kvinnor och 7,8 miljoner hektar av män. Skogen toppar också kvinnors företagande och har under flera år legat högst på listan över egenföretagande för kvinnor i Sverige.

Skogsstyrelsens rapport: https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslista/allt-farre-och-aldre-skogsagare/

38 procent av Sveriges enskilda skogsägare är kvinnor.

Sverige har Europas högsta dieselpris: Regeringen måste säkerställa jordbrukets konkurrenskraft11.10.2021 11:50:36 CEST | Pressmeddelande

De kraftigt höjda dieselpriserna sätter ytterligare press på Sveriges bönder. Under 2021 har bränslekostnaden ökat med 750 miljoner kronor på årsbasis. Från årsskiftet blir bränslepriserna ännu högre på grund av reduktionsplikten. – Nu måste regeringen agera och verka för att säkerställa jordbrukets konkurrenskraft samtidigt som vi ökar inhemsk produktion av biodrivmedel, säger LRFs Palle Borgström.

Beslut om licensjakt på varg ökar lidande och polarisering1.10.2021 11:35:14 CEST | Pressmeddelande

Länsstyrelserna i det så kallade vargbältet i Värmlands och Örebro län beslutade i går om en licensjakt på varg på totalt 33 vargar under 2022. Det är ett mycket försiktigt beslut, även om man tar hänsyn till risken för att vargstammen, i teorin, skulle minska efter licensjakten. – Återigen är länsstyrelsernas första och sista fråga – hur ska det gå för vargen? Första frågan är inte hur det ska gå för tamdjurshållning, jaktutövning och framtidstro för att leva, driva och utveckla företag på landsbygden i vargtrakter, säger Palle Borgström, förbundsordförande för Lantbrukarnas Riksförbund, LRF.

Gratis skolfrukost för ett bättre samhälle29.9.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

En bra frukost underlättar inlärning och gör det lättare att orka med skoldagen, visar flera undersökningar. Idag, på Skolmjölkens dag, tycker LRF Mjölk det är rimligt att gratis skolfrukost införs i samtliga svenska grundskolor. – Då skulle fler barn och ungdomar kunna ta sig igenom skolan med godkända betyg och därmed få bättre möjligheter att lyckas på arbetsmarknaden och i livet, säger Peter Kofoed, chef på LRF Mjölk