40 000 skäl att rädda den svenska maten

Rädda den svenska maten! Med den parollen lämnade LRFs förbundsordförande Palle Borgström över svenska konsumenters vädjan till finansminister Magdalena Andersson att inte överge de svenska bönderna. – Sveriges bönder är en förutsättning för svensk livsmedelsförsörjning, utan bönderna blir vi helt beroende av import. När vi jämför med andra jämförbara EU-länder så har de förhandlat sig till rejäla kompensationer från EU till sina nationella lantbruk. Om vi ska klara konkurrensen så måste regeringen satsa på det svenska lantbruket i den kommande budgeten, säger Palle Borgström.

Sverige förhandlade sig till en rabatt på EU-medlemsavgiften på 11 miljarder kronor. Men inga pengar öronmärktes till det svenska lantbruket. För att svenska bönder ska fortsatt ha råd med bland annat klimat- och miljösatsningar måste regeringen skjuta till ytterligare 500 miljoner per år. Annars försämras lantbrukets konkurrenskraft ytterligare jämfört med övriga EU. Det innebär minskad produktion och uteblivna hållbarhetsinvesteringar.

LRF startade konsumentkampanjen ”Rädda maten” och på drygt en vecka samlade den in drygt 40 000 underskrifter som Palle Borgström idag lämnade över till finansministern.

– Det här visar att Sveriges bönder har ett starkt stöd hos konsumenterna. Vi vill att svenska bönder ska kunna få möjlighet att öka sin livsmedelsproduktion, den håller även världsklass när det kommer till miljö och djurvälfärd, sa Palle Borgström vid överlämnandet.

Finansminister Magdalena Andersson tog emot namninsamlingen vid ingången till finansdepartementet.

– Sveriges lantbrukare är viktiga både för att återstarta ekonomin i hela vårt land och för att Sverige ska bli mer hållbart. Regeringen har satsat och kommer att fortsätta satsa på den svenska landsbygden. Landsbygd och glesbygd ska utvecklas så att hela Sveriges potential utnyttjas. Dessutom är den svenska livsmedelsproduktionen central för jobb och tillväxt på landsbygden, sa Magdalena Andersson när hon tog emot underskrifterna för ”Rädda den svenska maten”.

BILDEN: Finansminister Magdalena Andersson tar emot de drygt 40 000 namnunderskrifterna för att "Rädda den svenska maten" av LRFs förbundsordförande Palle Borgström. Foto: Katarina Cumselius

Regeringen utreder gårdsförsäljning av alkohol – LRF: Ett lyft för hela Sverige14.11.2020 11:01:58 CETPressmeddelande

Här kommer ett glädjebesked till den starkt växande dryckesbranschen: Regeringen utreder möjligheten till gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker. ¬– Det är hög tid att Sverige ger en ärlig chans till produktutveckling för dryckestillverkning på landsbygden. Efterfrågan på hantverksmässigt och närproducerade drycker ökar starkt bland konsumenterna. Att tillåta gårdsförsäljning av vin och öl skulle gynna producenterna och hela Sverige, säger LRFs vd Anna Karin Hatt.

Europeiska läkemedelsmyndigheten: Sverige använder minst antibiotika i EU5.11.2020 14:39:51 CETPressmeddelande

Användningen av antbiotika i Sverige är minst antibiotika i EU. Sveriges bönder befäster positionen som världsledande inom god djurhållning. I botten ligger Cypern, Italien och och Spanien. Det visar Europeiska läkemedelsmyndighetens årliga rapport om antibiotikaanvändning. – Svenska djurbönder kan vara extra stolta. Det är ett bevis på att det dagliga arbetet på gården ger resultat och att Sverige påverkar vår omvärld i positiv riktning, säger LRFs veterinära expert Anna Forslid.

Miljömålet för svensk skog en hägring som hotar landsbygden3.11.2020 08:32:57 CETPressmeddelande

Det svenska miljömålet för Levande skogar kan inte nås, oavsett vilka åtgärder som vidtas. Målen motarbetar dessutom en utveckling av svensk landsbygd. LRF Skogsägarna kräver därför idag en översyn av miljömålet för den svenska skogen. – För att målet ska upplevas som eftersträvansvärt av skogsbrukets aktörer måste det vara motiverande och upplevas som möjligt att nå. Idag är det en hägring som myndigheterna hela tiden flyttar längre bort, säger Paul Christensson, ordförande för LRF Skogsägarna.

Vildsvinssmitta bedöms ligga bakom allvarlig salmonella28.10.2020 13:46:22 CETPressmeddelande

Smitta från vildsvin är enligt Jordbruksverket den troliga förklaringen till att den allvarliga salmonellavarianten Choleraesuis upptäckts på två gårdar i Skåne. Denna salmonellatyp har inte funnits på grisar i Sverige på över 40 år, men har nu påvisats hos både vildsvin och tamgrisar. Spåren pekar alltså mot att vildsvin är den troliga källan till smittan i de två tamgrisbesättningarna i Skåne. Vildsvinen kan med andra ord utgöra reservoar och smittspridare för choleraesuis vilket behöver undersökas snarast.