40 tränas till rikstäckande satsning mot våld i ungas relationer

I dag sätter sig 40 personer mellan 24 och 55 år i skolbänken för att lära sig allt om våld i ungas nära relationer. De ska bemanna Sveriges första nationella stödplattform för unga som utsatts för våld, eller som utsätter andra. Satsningen på att även fånga upp unga förövare är unik i sitt slag och kan få stor betydelse för att förebygga mäns våld mot kvinnor.

Bakom satsningen, som består av både en chatt och en kunskapsbank, står Stiftelsen 1000 Möjligheter, som har lång erfarenhet av att ge stöd och hjälp till unga. Förra året hade de 3500 kontakter med unga, huvudsakligen online, och har ofta fått höra hur kränkande ord, hotfulla sms, slag, knuffar och sparkar, att få sina sociala medier kontrollerade och bli våldtagen som straff för utebliven rapportering om var man befinner sig, kan vara en del av vardagen i ett förhållande mellan två sextonåringar.

”Hur svartsjuk är det normalt att vara?” eller ”Måste jag ställa upp på det min kille vill att jag ska göra?” är vanliga frågor.

– De allra flesta är överens om att vi behöver stoppa mäns våld mot kvinnor. Trots detta har det gjorts förvånansvärt få satsningar på en av de viktigaste förebyggande åtgärderna: att motverka våldet i barns och ungdomars nära relationer. Vi måste ta ett krafttag för att motverka att framförallt unga killar utsätter tjejer för våld i sina förhållanden, och det är därför vi finns till både för utsatta och förövare, säger Zandra Kanakaris, generalsekreterare på Stiftelsen 1000 Möjligheter.

Intresset från volontärer har varit stort och fler än 250 sökte till utbildningen varav många är psykologer, socionomer, lärare eller kuratorer.

Efter intervjuer har ett 40-tal valts ut till utbildningen som omfattar ett tiotal tillfällen där deltagarna bland annat får kunskaper om våldets uttryck och mekanismer, porrens påverkan, rådande maskulinitetsnormers betydelse samt om hedersproblematik. De får grundläggande kunskaper om juridiken på området och tränar samtalsmetodik och bemötande för att vara redo att möta både utsatta och förövare. Tillsammans med stiftelsens befintliga volontärer ska de bemanna chatten alla dagar i veckan med start i februari.

Plattformen kommer att nås via ungarelationer.se och välkomnar alla upp till 22 år.

1000 Möjligheter är en politiskt och religiöst oberoende stiftelse som arbetar med att stötta unga upp till 25 år. Verksamheten startades 2010 som Sveriges första ungdomsjour, och utöver stödarbetet bedrivs även förebyggande arbete i skolor, på fritidsgårdar och i förenings- och näringsliv för att uppnå ett jämställt och jämlikt samhälle fritt från våld.