Morgonpressens annonsintäkter fortsätter falla
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med 4 procent under andra kvartalet 2025, jämfört med samma period förra året. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Morgonpressens annonsintäkter minskade under andra kvartalet 2025. Försämringen är liksom tidigare koncentrerad till annonseringen i tryckta tidningar som nu föll med ytterligare 8 procent, jämfört med samma kvartal 2024. Intäkterna från morgonpressens digitala kanaler ökade samtidigt med 4 procent. Summerat innebär det en minskning av annonsintäkterna på 4 procent för det andra kvartalet 2025.
Morgontidningarnas intäkter från annonsering föll oavbrutet från 2022 års sista kvartal till första kvartalet 2025 då en oförändrad nivå noterades, siffrorna för årets andra kvartal visar dock att annonsintäkterna nu åter minskar.
Fördelat per presstyp har annonsintäkterna för landsortspress minskat med 3 procent under andra kvartalet medan storstadspress krympt med 5 procent, jämfört med samma kvartal 2024. Orsaken till skillnaden är att annonsintäkterna i digitala kanaler ökat med 8 procent i landsortspress medan storstadspressen haft nolltillväxt. Samtidigt har utvecklingen i tryckta kanaler varit likartad med minus 8 procent för landsortspress och minus 7 procent för storstadspress.
”När annonsintäkterna för morgonpressen var oförändrade under första kvartalet 2025, efter att ha fallit oavbrutet sedan 2022 hoppades vi på fortsatt förbättrade siffror under andra kvartalet. Nu ser vi tyvärr att så inte blev fallet”, säger Johan Taubert, vd, Tidningsutgivarna.
Sett till första halvåret 2025 minskade morgonpressens tryckta annonsintäkter med 7 procent till 722,6 mnkr medan de digitala intäkterna ökade med 7 procent till 455,1 mnkr, jämfört med första halvåret 2024.
Kontakter
Johan TaubertVD
Tel:+46 (0)76 545 24 05johan.taubert@tu.seJonas MorianPress- och opinionsansvarig
Tel:+46 (0)76 527 46 07jonas.morian@tu.seLänkar
Om Tidningsutgivarna
Följ oss gärna på LinkedIn!
Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Besöksadress: Sveavägen 33, 2 tr. Tel: +46 8 692 46 00. info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>

Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
Två miljoner till ukrainsk frontrapportering28.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Tidningsutgivarnas styrelse har beslutat att ytterligare öka stödet till redaktionella medier i Ukraina. Detta genom nära två miljoner kronor till 25 utvalda tidningar som verkar i byar och städer vid krigets frontlinje.
Branschgemensam rekommendation för content advertising13.11.2025 06:55:00 CET | Pressmeddelande
Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter och IAB Sverige har enats kring en rekommendation om annonsmärkning för content advertising. Rekommendationen är ett sätt att förenkla för marknaden och säkerställa att det finns en gemensam syn kring annonsmärkning.
Digitala läsarintäkter gav morgonpressen tillväxt under tredje kvartalet 20255.11.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens samlade intäkter från läsare och annonsörer ökade med två procent under tredje kvartalet 2025, jämfört med samma period i fjol. Ökningen beror på en kraftig tillväxt i digitala läsarintäkter, samtidigt som annonsintäkterna slutat minska. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Regeringen måste klargöra ramarna för KB:s användning av pliktexemplar14.10.2025 15:24:34 CEST | Pressmeddelande
Pliktexemplarslagen ger Kungliga biblioteket (KB) rätt att ta emot och bevara exemplar av allt som publiceras i Sverige – men lagen reglerar inte hur pliktexemplaren får användas och omfattar inte AI-träning eller utveckling av språkmodeller. Det var huvudbudskapet då Tidningsutgivarna (TU) tillsammans med en rad andra organisationer som samlar rättighetshavare igår träffade forskningsminister Lotta Edholm.
Årets Dagstidning 2026 – ny huvudordförande och jury26.9.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Inför mediebranschtävlingen Årets Dagstidning, ett arrangemang av Tidningsutgivarna (TU), har en ny huvudordförande för juryn utsetts. Charlotta Friborg, Sveriges Radio, efterträder Viveka Hansson från TV4 som innehaft rollen sen 2020. Alla ledamöter i jurygrupperna är klara inför 2026 års upplaga av Årets Dagstidning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum