Svagt första halvår för second hand – men intresset kvarstår
Second hand-försäljningen var tydligt lägre under första halvåret i år, jämfört med motsvarande period 2024, och nedgången går att observera i samtliga produktkategorier som redovisas på månads- och kvartalsbasis. Det visar Svensk Handels Pre Loved-Indikator.

Trots en nära 13 procent lägre försäljning, var andelen av konsumenterna som handlade second hand på månadsbasis enbart 2 procentenheter lägre än första halvåret 2024. Bortser man från de förhållandevis höga andelarna under februari och mars förra året, är andelen för första halvåret i år i linje med – och till och med något högre – än fjolårets.
– Det första halvårets resultat är ett tydligt tecken på att svenska konsumenter är priskänsliga. Sedan första halvåret föregående år har Riksbanken aviserat flertalet räntesänkningar, vilket inneburit att konsumenterna fått något mer pengar att röra sig med. En del av dessa vill man då hellre spendera i den mer traditionella sällanköpsvaruhandeln, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel och fortsätter
– Men det betyder inte att vi slutar handla second hand. Intresset är fortfarande väldigt stort, och vissa produktkategorier, exempelvis mode, har under sommaren uppvisat väldigt starka siffror, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
Intresset för e-handeln ökar
Försäljningen på nätet fortsatte att ta marknadsandelar, och stod för hela 67 procent av försäljningen under första halvåret. Detta ska jämföras med fjolårets 62 procent, vilket innebär att kanalen har tillskansat sig ytterligare 5 procentenheter av marknaden från den fysiska begagnathandeln. Trots detta sjönk även nätförsäljning av second hand under första halvåret, med drygt 5 procent jämfört med i fjol.
– Att e-handelsförsäljningen fortsätter att expandera är en tydlig signal om att second hand är här för att stanna. Att du på ett sömlöst vis kan konsumera hållbara produkter via telefon eller dator möjliggör för att fler svenska aktörer, Både nya och redan etablerade, fortsätter sin satsning på hållbara produkter till konkurrenskraftiga priser, säger Maria Mikkonen.
Nedgången varierar beroende på produktkategori
Nedbrutet går det att observera en nedgång i försäljningen i samtliga produktkategorier – men hur mycket varierar. För mode och möbler och heminredning är nedgången marginell på minus 4- respektive 1 procent. Dessa två kategorier har också haft en stark försäljning under sommarmånaderna juni och juli. För andra kategorier såsom elektronik och sport- och fritidsprodukter sjönk försäljningen med 15 respektive 13 procent under det första halvåret, jämfört med motsvarande period förra året.
– Det är naturligt att nedgången skiljer sig åt beroende på produktkategori. Inom mode, möbler och heminredning finns det äldre produkter som inte längre säljs men som fortsatt är mycket eftertraktade. Medan vi inom andra produktkategorier, exempelvis elektronik, ser hur konsumenterna värdesätter de senaste modellerna av en vara, säger Maria Mikkonen.
I månadens rapport inkluderas siffror från Bencha kring vilka modeplagg vi handlar mest i Sverige, vilka svenska varumärken som presterar bäst på andrahandsmarknaden i Europa samt vilka varumärken som väcker störst intresse i respektive prissegment.
Vidare inkluderar rapporten en intervju med Jenny Kask och Kicki Olivensjö, grundarna av Re-Adventure, som erbjuder second hand inom outdoor genom deras två butiker i Stockholm.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Länkar
Om Svensk Handel
"Vi är en positiv samhällskraft som skapar förutsättningar för handelns företag att nå sin fulla potential"
Svensk Handel är bransch- och arbetsgivarorganisationen som driver handelns frågor för parti-, detalj- och e-handeln. Vi förbättrar villkoren för närmare 8 500 handlare i Sverige.

Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Avvaktande modehandel i oktober14.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter flera månader med positiv utveckling inom modehandeln är siffrorna för oktober något mer avvaktande. Försäljningen av kläder ökade med 3 procent, medan skoförsäljningen minskade med 2,7 procent jämfört med samma månad förra året.
Snart slut på den tullfria gräddfilen för Temu och Shein13.11.2025 15:02:27 CET | Pressmeddelande
Under torsdagen beslutade EU:s finansministrar att ta bort tullfriheten på varor under 150 euro. Svensk Handel, som länge drivit frågan, välkomnar dagens besked. Men fler åtgärder krävs för att skydda konsumenter, miljön och rättvis konkurrens.
Försäljningsrekord väntas inför Fars dag5.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Söndag den 9 november firas Fars dag runt om i hela landet. Trots ett fortsatt svagt ekonomiskt läge och försiktiga hushåll väntas försäljningen öka. Enligt Svensk Handels prognos beräknas försäljningen uppgå till ungefär 950 miljoner kronor, en ökning med cirka 30 procent jämfört med år 2023.
Höjd beloppsgräns för ringa stöld – ”de organiserade ligorna jublar”30.10.2025 10:24:14 CET | Pressmeddelande
Högsta domstolen meddelade nyss genom ett avgörande att värdegränsen mellan stöld och ringa stöld höjs från dagens 1 250 kronor till 1 500 kronor. Svensk Handel är starkt kritiska till beslutet, som kommer att medföra fler stölder och större osäkerhet i butik.
Mode bakom stark second hand-försäljning28.10.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter rekordförsäljningen i augusti var second hand-försäljningen i september i linje med motsvarande period förra året, drygt 1,3 miljarder. Andelen av konsumenterna som handlade second hand under månaden steg däremot något. Det visar Svensk Handels Pre Loved-indikator i september.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum