Bragdguldets hjältar stämplas in i historien
I år firar Svenska Dagbladets Bragdguld 100-årsjubileum. För att uppmärksamma denna milstolpe lanserar PostNord en ny frimärksserie där de fem idrottare som lyckats med den unika bedriften att tilldelas Bragdguldet två gånger föräras varsitt frimärke.

Björn Borg, Ingemar Stenmark, Anja Pärson, Sarah Sjöström och Armand Duplantis har alla skrivit in sig i idrottshistorien – och nu även i frimärkshistorien. Deras silhuetter är skapade av bokstäver i Svenska Dagbladets typsnitt och speglar just de bragder som gav dem medaljen. Serien är formgiven av Perniclas Bedow.
– Bragdguldet är en unik del av både svensk idrottshistoria och Svenska Dagbladets arv. Att Sveriges finaste idrottspris hedras när det nu fyller 100 år, genom att fem av våra största idrottsprofiler föräras varsitt frimärken, känns väldigt fint. Det är ett sätt att påminna om vad idrott kan betyda för ett helt land – inspiration, gemenskap och en känsla av stolthet, säger Lisa Irenius, publisher på Svenska Dagbladet och ordförande i bragdnämnden.
Kristina Olofsdotter, chef för PostNord Frimärken, säger:
– En bragd definieras som ”en handling som väcker uppseende, som skänker ära och berömmelse”. Det är precis vad dessa idrottare gjort – inte bara en gång utan två. Att tilldelas bragdguldet två gånger är att skriva in sig i historieböckerna. Med frimärkena blir bragderna nu också en del av vår gemensamma kulturhistoria, säger hon.
Frimärksserien Bragdguldet 100 år består av fem frimärken och säljs i rullar för inrikes porto samt som souvenirark. Frimärkena finns nu tillgängliga hos PostNords ombud och i PostNords webbutik.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna-Karin Liljeblad, senior projektledare, SvD. Telefon: 070-162 91 43. E-post: anna.karin.liljeblad@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som TV4, MTV, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra omkring 3 700 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
Ny Blenda-podd: ”Berättelsen om Rednex har verkligen allt”4.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Hätska konflikter och bisarra turer. I en ny serie berättar SvD:s podd Blenda den osannolika historien om countrytechnobandet Rednex, om varför vi aldrig blir av med låten ”Cotton eye Joe” och om den överraskande vändningen i striden som pågått i 18 år.
Comeback för Axén i TV4 – debuterar som allsvensk expert i Sportbladet30.10.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Alexander Axén klar som allsvensk expert på TV4 och Aftonbladet 2026 blir ett stort fotbollsår när Allsvenskan återvänder exklusivt till TV4. Nu är Alexander Axén klar som allsvensk expert för både TV4 och Aftonbladet.
Aftonbladet lanserar nytt intervjuformat – My och makten23.10.2025 11:53:27 CEST | Pressmeddelande
Inför valåret fortsätter Aftonbladet växla upp sin politiska bevakning med målet att också nå en yngre publik. Nu lanseras ett helt nytt intervjuformat, ”My och makten”, där inrikespolitiska kommentatorn My Rohwedder möter landets tyngsta politiker i snabba, raka och relevanta samtal.
Guldregn över Podme och SvD på Guldörat-galan22.10.2025 14:15:55 CEST | Pressmeddelande
Schibsted tog hem fem priser vid årets Guldörat-gala på Dramaten i Stockholm. Podme belönades i fyra kategorier och Svenska Dagbladets dokumentärpodd Mannen med revolvern utsågs till Årets dokumentär – ett av galans tyngsta journalistiska priser. Framgångarna bekräftar Schibsteds position som ledande inom ljudjournalistik, vid sidan av text och video.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum









