Aftonbladet inför ny redaktörsorganisation och nytt fokus på podd
Den 1 september lanserar Aftonbladet en ny redaktörsorganisation för att stärka greppet om förstasidan och fortsätta utvecklingen av ljudjournalistiken. Niklas Ornerud blir editionschef i den nya organisationen och Elin Wieslander tar över som poddchef.

– Med den nya organisationen skapar vi en tydligare struktur där vi kan samla ansvar och maximera vår kapacitet. Mitt fokus blir att förvalta förstasidan så att Aftonbladet alltid levererar de viktigaste nyheterna och de bästa snackisarna – oavsett format, säger Niklas Ornerud, ny editionschef på Aftonbladet.
Den nya redaktörsorganisationen innebär ett tydligare ägarskap över förstasidan. Syftet är att vässa nyhetsvärderingen och samla en desk som arbetar för hela Aftonbladet. Förändringen lägger också grunden för en mer personaliserad användarupplevelse.
– Det här är en viktig förändring för Aftonbladet. Vi stärker vår nyhetsjournalistik genom att skapa en organisation som arbetar utifrån helhet – nyhetsvärde, strategi, användarupplevelse och affär. Det ger oss både ökad kvalitet och mer kraft framåt, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.
Samtidigt förstärks poddsatsningen när Elin Wieslander tar över som poddchef efter Niklas Ornerud – med fokus på att både utveckla befintliga poddar och hitta nya sätt att möta publiken i ljud.
– Aftonbladets poddar är en central del av vårt berättande. Jag ser fram emot att fortsätta utveckla formatet och nå ännu fler lyssnare med journalistik som både engagerar och fördjupar, säger Elin Wieslander.
Både Niklas Ornerud och Elin Wieslander har en gedigen bakgrund på Aftonbladet i flera olika roller. Ornerud har, utöver sin senaste roll som poddchef, bland annat varit kvällschef, liveredaktör och redigerare. Wieslander har arbetat som redaktör på nyhetsdesken, är en del av Aftonbladets AI-nav och kommer senast från rollen som t.f redaktionell ettachef.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Schmidt, redaktionschef. Telefon: 070-162 24 59. E-post: karin.schmidt@aftonbladet.se.
Niklas Ornerud, tillträdande editionschef. Telefon: 070-676 24 99. E-post: niklas.ornerud@aftonbladet.se.
Elin Wieslander, tillträdande poddchef. Telefon: 070-162 23 42. E-post: elin.wieslander@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som TV4, MTV, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra omkring 3 700 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
Ny Blenda-podd: ”Berättelsen om Rednex har verkligen allt”4.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Hätska konflikter och bisarra turer. I en ny serie berättar SvD:s podd Blenda den osannolika historien om countrytechnobandet Rednex, om varför vi aldrig blir av med låten ”Cotton eye Joe” och om den överraskande vändningen i striden som pågått i 18 år.
Comeback för Axén i TV4 – debuterar som allsvensk expert i Sportbladet30.10.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Alexander Axén klar som allsvensk expert på TV4 och Aftonbladet 2026 blir ett stort fotbollsår när Allsvenskan återvänder exklusivt till TV4. Nu är Alexander Axén klar som allsvensk expert för både TV4 och Aftonbladet.
Aftonbladet lanserar nytt intervjuformat – My och makten23.10.2025 11:53:27 CEST | Pressmeddelande
Inför valåret fortsätter Aftonbladet växla upp sin politiska bevakning med målet att också nå en yngre publik. Nu lanseras ett helt nytt intervjuformat, ”My och makten”, där inrikespolitiska kommentatorn My Rohwedder möter landets tyngsta politiker i snabba, raka och relevanta samtal.
Guldregn över Podme och SvD på Guldörat-galan22.10.2025 14:15:55 CEST | Pressmeddelande
Schibsted tog hem fem priser vid årets Guldörat-gala på Dramaten i Stockholm. Podme belönades i fyra kategorier och Svenska Dagbladets dokumentärpodd Mannen med revolvern utsågs till Årets dokumentär – ett av galans tyngsta journalistiska priser. Framgångarna bekräftar Schibsteds position som ledande inom ljudjournalistik, vid sidan av text och video.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum