IKEA lanserar SANDLÖPARE – en lekfull barnkollektion som stöttar hotade djur
Barnkollektionen SANDLÖPARE är inspirerad av den äventyrliga afrikanska savannen. Kollektionen har utvecklats i samarbete med Nordens Ark, för att genom lek och berättande inspirera familjer att lära sig mer om och förstå allvaret kring hotade djur.

Mellan 13 oktober och 30 november går återigen tio kronor för varje sålt mjukdjur direkt till Nordens Ark till förmån för hotade djur.
– Vi på Nordens Ark har besökt IKEA i Älmhult och produktutvecklare från IKEA har kommit till oss med prototyper och produkter, säger Mats Höggren, vd på Nordens Ark. Det har verkligen varit ett givande samarbete och lärorikt för oss alla. Vi har kunnat komma med synpunkter på vilka arter som valts ut och hur dom ska utformas på bästa sätt.
Förra årets donationskampanj resulterade i 1,3 miljoner kronor som hjälpte Nordens Arks långsiktiga arbete för att rädda den hotade fjällgåsen.
Den senaste IKEA Play Report 2024 visade att endast 51 procent av barn är nöjda med den tid de har för lek, och att 54 procent av föräldrarna skulle vilja ha mer tid att leka med sina barn. Med 29 olika produkter är SANDLÖPARE utformad för att väcka utforskande, fantasi och rollspel i vardagen. Här blir pallar till zebror, mattor till ormar och hela barnrummet till ett läger på savannen.

SANDLÖPARE ger en röst åt utrotningshotade arter
Genom samarbetet och den värdefulla expertisen från Nordens Ark ger kollektionen SANDLÖPARE också en röst åt mindre kända och utrotningshotade arter. Under de kommande åren kommer IKEA att stödja Nordens Ark genom att öka medvetenheten om hotade arter, medan Nordens Ark fortsätter att dela sin kunskap och stödja utvecklingen av nya produkter som syftar till att väcka barns nyfikenhet på vår planet, natur, djur och hur viktiga de är.
För att ytterligare förstärka arbetet med att uppmärksamma allvaret kring hotade djur så lanseras en donationskampanj på fler IKEA marknader. Varje marknad stödjer en lokal organisation som arbetar för att bevara, skydda eller förbättra planetens naturliga miljö och djurliv. I Sverige går stödet till Nordens Ark.
– Tillsammans med Nordens Ark kom våra illustrationer ännu närmare verkligheten, säger Anna Edlundh, produktutvecklare på IKEA of Sweden AB. Innan vårt samarbete hade jag aldrig hört talas om den platta pannkakssköldpaddan eller pansarkrokodilen. Nu kan barn och föräldrar upptäcka dessa unika arter i kollektionen med samma nyfikenhet som jag gjorde.
Mjukdjur i 100 procent återvunnet material
Mjukdjuren i SANDLÖPARE är alla tillverkade av 100 procent återvunnet material*, inklusive fyllning, tyg, tråd och förstärkningar. Testning spelar en avgörande roll i utvecklingen av mjukdjur. De genomgår rigorösa tester innan de når kunden. Det handlar om dragtester, tester för kemikalier och hållbarhet samt flera omgångar i tvättmaskin. Allt för att säkerställa att varje mjukdjur behåller sin form.
– Vi vet vad dessa mjukdjur går igenom när de kommer hem, säger Jorge Omar Santoyo Henaine, produktutvecklare på IKEA of Sweden AB. Det blir bitande, tuggande, dragande, pillande och förmodligen några omgångar i leran också – precis som det ska vara! För SANDLÖPARE var giraffens hals den största utmaningen, eftersom halsen fortfarande måste stå stadigt efter några rundor i tvättmaskinen. Samtidigt måste halsen kännas mjuk, inte som att man håller i ett basebollträ. Det var ett pussel, men vi lyckades och är supernöjda med resultatet.
Sedan 1997 har alla IKEA-mjukdjur broderade ögon istället för pärlor. Vad som började som en säkerhetsåtgärd slutade med att förbättra designen. De broderade ögonen ger också mjukdjuren ett mycket livligare uttryck.
– För en produktutvecklare på IKEA är det som att hitta guld vid regnbågens slut, säger Jorge Omar Santoyo Henaine. För ett mjukdjur sitter allt i ögonen. Storleken och placeringen av en vit prick kan vara skillnaden mellan arg, förvånad, glad eller ledsen, så vi lägger mycket tid på att få till det perfekta uttrycket. Nu är våra mjukdjur både säkra och kaxiga.
SANDLÖPARE-kollektionen lanseras i oktober 2025 i alla svenska varuhus och på IKEA.se.
* Med undantag för mjukdjuret SANDLÖPARE apa med unge som består av 99,91 procent återvunnet material, och SANDLÖPARE schimpans som består av 99,84 procent, på grund av små kardborreband på händerna.
Fakta Nordens Ark
Nordens Ark grundades 1989 och är en privat ideell stiftelse med fokus på naturvård, avel och uppfödning, samt forskning och utbildning.
SANDLÖPARE
Säljstart: Första oktober 2025 på IKEA.se och i alla svenska IKEA varuhus.
Ladda ned högupplösta bilder: Bildbank
Mer om produkter och designers här: Pressmaterial
Kontakter
Pressjourstelefon – medieförfrågningar om IKEA Sverige
Tel:0476-44 07 70prse@ikea.comBilder




Dokument
Om oss
IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 163 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
IKEA Kungens Kurva görs om till en restaurangupplevelse för 1000 personer för att hylla mat och gemenskap10.11.2025 08:00:44 CET | Pressmeddelande
För en enda kväll förvandlas vårt mest ikoniska varuhus, IKEA Kungens Kurva, till IKEA Smakfest – en hyllning till mat och gemenskap. För att visa kraften i att komma samman över en delad måltid bjuder IKEA Sverige in 1000 kunder till en smakupplevelse, där varje besökare bjuds på ett stort antal olika rätter tillagade av inbjudna kockar på varuhusets fyra våningar.
IKEA lanserar 21 nya produkter för det smarta hemmet6.11.2025 13:02:57 CET | Pressmeddelande
Med fokus på belysning, sensorer och styrning lanserar IKEA 21 nya smarta hemprodukter – alla utvecklade för att fungera med Matter, den universella standarden för smarta hem. Lanseringen är ett viktigt steg mot att göra tekniken för smarta hem enklare att använda, mer prisvärd och bättre anpassad till de verkliga behoven i hemmet.
Julbordet hos IKEA är tillbaka med klassiska rätter31.10.2025 09:49:23 CET | Pressmeddelande
Den 18 november är det premiär för ett av Sveriges största julbord – det hos IKEA. Julbordet serveras varje dag fram till och med den 21 december. Även i år skänker IKEA Sverige tio kronor för varje sålt julbord till Sveriges Stadsmissioner.
IKEA Sverige fortsätter att ta marknadsandelar och välkomnar fler kunder än tidigare16.10.2025 13:00:26 CEST | Pressmeddelande
IKEA Sveriges försäljning för verksamhetsår 2025* uppgick till 18 miljarder kronor, en ökning med 1,7 procent jämfört med föregående år. Under året har IKEA Sverige fortsatt att växa på den svenska heminredningsmarknaden och antalet besökare till IKEA ökar. Under året har fler än 200 miljoner besökare välkomnats till våra svenska varuhus och digitala kanaler.
IKEA knackar på – 350 hem får besök i nytt initiativ1.10.2025 07:49:20 CEST | Pressmeddelande
Under vecka 40 och 41 får 350 hushåll från norr till söder besök av medarbetare från samtliga 22 svenska IKEA varuhus. Hembesöken som görs under de två veckorna är en del av ett långsiktigt strategiskt initiativ för att lyssna, lära och förstå hur livet hemma ser ut för de många människorna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum