Mediechefer får nya insikter – lär av framtidens mediekonsumenter
När Schibsteds innovationslabb IN/LAB i våras lanserade mentorprogrammet IN/LAB Squared matchades flera toppledare i koncernen med unga externa talanger – i vissa fall med över 60 års åldersskillnad. Syftet: att gemensamt utforska journalistikens framtid genom ömsesidigt lärande. Resultatet är överväldigande.

– Det är lätt att fastna i invanda tankemönster. Vi behöver kontinuerligt utmanas i hur vi ser på både samtiden och framtiden, säger Agnes Stenbom, grundare och vd för IN/LAB, som utvecklat programmet.
I IN/LAB Squared matchas unga framtidsröster med seniora profiler från IN/LAB:s team och styrelse samt medarbetare i Schibsteds ledning. Programmet är inspirerat av omvänt mentorskap men går ett steg längre. Det engelska namnet "Squared" – upphöjt i två – syftar på hur deltagarna växer genom att möta helt nya perspektiv. Mentorskapet bygger på ömsesidighet – där ingen betraktas som mer mentor än den andra. Fokus ligger på att förstå framtidens användare och skapa nya insikter.
– Jag är helt överväldigad av responsen. Det uppstod faktiskt magi när människor med så olika erfarenheter satt i samma rum. Framför allt lyfter de seniora deltagarna värdet av att prata med, inte om unga – och vikten av att förstå deras medievanor, säger Louise Barkenäs, tillförordnad Head of IN/LAB.
Bland deltagarna fanns Siv Juvik Tveitnes, koncernchef för Schibsted, som matchades med Fares Bitari (22), student i industriell ekonomi vid KTH.
– Jag blev verkligen imponerad av de yngre deltagarnas driv, bakgrund och tydliga syfte. Att få samtala med smarta, engagerade unga människor – som också är våra framtida mediekonsumenter – gav mig helt nya perspektiv. Det är precis den typen av möten vi som ledare behöver, men sällan får till i vardagen, säger Siv Juvik Tveitnes.
Fares Bitari beskriver också erfarenheten som värdefull:
– Mentorskapet har hjälpt mig att tänka långsiktigt i min karriär och förstå vad som verkligen motiverar mig. Det handlade inte om snabba kliv uppåt, utan om att hitta vägar som ligger i linje med mina värderingar. Samtalen gav perspektiv jag aldrig hade fått i en klassrumsmiljö – och möjligheten att få en öppen dialog med en så erfaren ledare var otroligt värdefull, säger Fares Bitari.
I programmets utvärdering uppger:
87 procent av deltagarna att programmet var mycket bra
75 procent menar att de fått väldigt många nya perspektiv
Samtalen har bland annat gett:
Djupare förståelse för unga användares medievanor
Reflektion kring journalistikens trovärdighet och objektivitet
Inspiration till värderingsdrivna karriärval
Historisk förståelse för Schibsteds utveckling
Ökad självinsikt och framtidstro
Deltagarna beskriver IN/LAB Squared som meningsfullt, välorganiserat och nyskapande – och flera har uttryckt önskan att delta i en framtida version.
– Vi kommer nu utvärdera om detta är ett koncept vi ska skala upp, exempelvis genom att involvera fler funktioner och varumärken inom Schibsted. Samtidigt hoppas vi att pilotprojektet kan inspirera andra – för mediebranschen behöver fler arenor för nytänkande och oväntade möten och mer innovation för att stå stark i framtiden, säger Louise Barkenäs.
Se några av deltagarnas insikter och lärdomar på denna film här.
Deltagare i mentorprogrammet:
Kjersti Løken Stavrum, VD för stiftelsen Tinius och styrelseordförande i Schibsted
Siv Juvik Tveitnes, CEO / Koncernchef, Schibsted
Fredric Karén, EVP Sweden / Koncerndirektör, Schibsted
Einar Hålien, Group Editor, Schibsted
Kalle Jungkvist, Senior Advisor, fd. Chefredaktör Aftonbladet Nya Medier & Senior rådgivare Schibsted
Lena K Samuelsson, Senior Advisor, fd. Chefredaktör Aftonbladet och SvD
Martin Ahlquist, Mediekonsult, vice ordförande i Publicistklubben, fd. Redaktionschef Svenska Dagbladet
Louise Barkenäs, tf Head of IN/LAB
Belenn Bekele, Program Manager IN/LAB
Molly Grönlund Müller, Community Researcher IN/LAB
Esam Touma, Student Ekonomi Handelshögskolan, Content & Community Specialist IN/LAB
Fares Bitari, Student Civilingenjör Industriell Ekonomi, KTH
Amanuel Yemene, Student Civilingenjör i datateknik, KTH
Alcina Munene Persson, Student Medieteknik Student, KTH
Aysha Qureshi, Kandidat psykologi, SU
Malva Froster Delbom, Student Socionom Södertörns högskola, Löparakademin.
IN/LABs styrelse består av:
Kjersti Løken Stavrum, vd för stiftelsen Tinius och styrelseordförande i Schibsted
Siv Juvik Tveitnes, koncernchef, Schibsted
Fredric Karén, EVP Sweden, Schibsted
Einar Hålien, Group Editor, Schibsted
IN/LAB:s team består av:
Louise Barkenäs, tf Head of IN/LAB
Belenn Bekele,Program Manager
Molly Grönlund Müller, Community Researcher
Esam Touma, Content & Community Specialist
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Louise Barkenäs, tf Head of IN/LAB. Telefon: +46 76 517 49 14. E-post: louise.barkenas@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
OM IN/LAB
IN/LAB, kort för Innovation- & Inclusion Lab, grundades 2022 med ambitionen att nå dem som idag inte litar på och/eller inte konsumerar oberoende nyhetsjournalistik. Bakom initiativet står Schibsted och Stiftelsen Tinius.
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som TV4, MTV, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra omkring 3 700 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Ny Blenda-podd: ”Berättelsen om Rednex har verkligen allt”4.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Hätska konflikter och bisarra turer. I en ny serie berättar SvD:s podd Blenda den osannolika historien om countrytechnobandet Rednex, om varför vi aldrig blir av med låten ”Cotton eye Joe” och om den överraskande vändningen i striden som pågått i 18 år.
Comeback för Axén i TV4 – debuterar som allsvensk expert i Sportbladet30.10.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Alexander Axén klar som allsvensk expert på TV4 och Aftonbladet 2026 blir ett stort fotbollsår när Allsvenskan återvänder exklusivt till TV4. Nu är Alexander Axén klar som allsvensk expert för både TV4 och Aftonbladet.
Aftonbladet lanserar nytt intervjuformat – My och makten23.10.2025 11:53:27 CEST | Pressmeddelande
Inför valåret fortsätter Aftonbladet växla upp sin politiska bevakning med målet att också nå en yngre publik. Nu lanseras ett helt nytt intervjuformat, ”My och makten”, där inrikespolitiska kommentatorn My Rohwedder möter landets tyngsta politiker i snabba, raka och relevanta samtal.
Guldregn över Podme och SvD på Guldörat-galan22.10.2025 14:15:55 CEST | Pressmeddelande
Schibsted tog hem fem priser vid årets Guldörat-gala på Dramaten i Stockholm. Podme belönades i fyra kategorier och Svenska Dagbladets dokumentärpodd Mannen med revolvern utsågs till Årets dokumentär – ett av galans tyngsta journalistiska priser. Framgångarna bekräftar Schibsteds position som ledande inom ljudjournalistik, vid sidan av text och video.
Rekord i streaming – reklam och smarta val tar över16.10.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Aldrig förr har så många svenskar streamat. Antalet som aldrig tittar når rekordlåga nivåer och den dagliga tittartiden öka till 95 minuter, visar årets Streamingbarometer från Tv.nu. Samtidigt växer acceptansen för reklam – över hälften har nu minst ett reklamabonnemang i sin mix, ett smart sätt att hålla kostnaderna nere när allt fler tjänster adderas.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum