SvD passerar 125 000 digitala – ökar 35 procent
Svenska Dagbladet har nått en ny milstolpe i tidningens digitala utveckling. I juli nådde tidningen målet om 125 000 – ett halvår före plan – och tillväxten fortsätter. SvD går in i september med närmare 130 000 digitala prenumeranter – en ökning med 35 procent på ett år.

– Att vi når vårt mål ett halvår före plan visar vilken stark dragningskraft vår journalistik har. Våra läsare söker både fördjupad förståelse och nya idéer – och det är just den kombinationen vi är stolta över att kunna erbjuda, säger Lisa Irenius, publisher.
Bakom framgången ligger flera faktorer. Framför allt har Svenska Dagbladet under de senaste åren satsat på att utveckla journalistiken, inom bland annat politik, ekonomi, kultur och livet, både i text och ljud. Parallellt har den digitala upplevelsen förbättrats, med inte minst en utbyggd och mer relevant förstasida.
– Journalistiken och den digitala nyhetsupplevelsen är avgörande för tillväxt. Samtidigt har vi utvecklat våra digitala erbjudanden, bland annat genom partnerskap med andra medier. Vi har också haft ett tätt och kreativt samarbete mellan teamen för prenumeration, produktutveckling och dataanalys, säger Christoffer Lindvall, chef för prenumerationsaffären på SvD.
Utvecklingen har drivits av innovativa tekniska lösningar, bland annat en dynamisk köpskärm som vann förstapris i Inma Global Awards (Best Initiative to Grow Subscriptions).
Sedan i maj finns en ny redaktionell organisation på plats, med bland annat stärkt nyhetsbevakning och bättre förutsättningar för fördjupande, berättande journalistik samt en stärkt digital utveckling.
– Det senaste året är en av de starkaste tillväxtperioderna i Svenska Dagbladets historia när det gäller nya digitala prenumeranter – till och med starkare än under pandemin. Och viktigt: tillväxten drivs inte av en förflyttning från print, utan är en verklig nettotillväxt. Samtidigt har de digitala prenumerationsintäkterna ökat med 14 procent det senaste året, drivet av volymökningen, säger Christoffer Lindvall.
I dag är 70 procent av Svenska Dagbladets prenumeranter digitala. Den starka tillväxten skapar en stabil grund för nästa steg – att ytterligare fördjupa journalistiken och stärka relationen till läsarna.
– SvD finns för att ge människor insikter om världen och sig själva, och det ska vi bli ännu bättre på framåt. Vi ser ett behov av journalistik som ger sammanhang och nya perspektiv, i både det allvarliga och det lätta, och som kan berika vardagen men också bidrar till en mer konstruktiv samhällsdebatt, säger Lisa Irenius.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lisa Irenius, chefredaktör, vd och ansvarig utgivare. E-post: lisa.irenius@svd.se.
Christoffer Lindvall, director of Subscription. E-post: christoffer.lindvall@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som TV4, MTV, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra omkring 3 700 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
Ny Blenda-podd: ”Berättelsen om Rednex har verkligen allt”4.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Hätska konflikter och bisarra turer. I en ny serie berättar SvD:s podd Blenda den osannolika historien om countrytechnobandet Rednex, om varför vi aldrig blir av med låten ”Cotton eye Joe” och om den överraskande vändningen i striden som pågått i 18 år.
Comeback för Axén i TV4 – debuterar som allsvensk expert i Sportbladet30.10.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Alexander Axén klar som allsvensk expert på TV4 och Aftonbladet 2026 blir ett stort fotbollsår när Allsvenskan återvänder exklusivt till TV4. Nu är Alexander Axén klar som allsvensk expert för både TV4 och Aftonbladet.
Aftonbladet lanserar nytt intervjuformat – My och makten23.10.2025 11:53:27 CEST | Pressmeddelande
Inför valåret fortsätter Aftonbladet växla upp sin politiska bevakning med målet att också nå en yngre publik. Nu lanseras ett helt nytt intervjuformat, ”My och makten”, där inrikespolitiska kommentatorn My Rohwedder möter landets tyngsta politiker i snabba, raka och relevanta samtal.
Guldregn över Podme och SvD på Guldörat-galan22.10.2025 14:15:55 CEST | Pressmeddelande
Schibsted tog hem fem priser vid årets Guldörat-gala på Dramaten i Stockholm. Podme belönades i fyra kategorier och Svenska Dagbladets dokumentärpodd Mannen med revolvern utsågs till Årets dokumentär – ett av galans tyngsta journalistiska priser. Framgångarna bekräftar Schibsteds position som ledande inom ljudjournalistik, vid sidan av text och video.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum