IKEA lanserar AURTIENDE – en streetware-kollektion som hyllar personlig stil
Kollektionen AURTIENDE, småländska för årtionde, hyllar kraften i äkthet och självuttryck och uppmuntrar alla att vara sig själva. Med streetware från IKEA kan du visa vem du är, hemma eller ute. AURTIENDE hyllar personlig stil i alla former.

Den begränsade kollektionen består av en rad unika produkter som hyllar både det personliga uttrycket och varumärket IKEA. I AURTIENDE möter streetwear kreativitet och här finns plagg och accessoarer som låter dig sticka ut på ditt eget sätt.

I kollektionen ingår bland annat en T-shirt i grönt och en hoodie i rosa. Du kan också komplettera din outfit med en fiskarhatt i rosa, grönt eller svart eller varför inte matcha med en specialdesignad grön FRAKTA kasse? Om du hellre vill matcha din stil med en tygpåse i svart eller vitt så ingår det också i kollektionen, liksom en rosa vattenflaska och ett paraply i blått eller gult.

– AURTIENDE ger en möjlighet till ett personligt uttryck, säger Martina Bjuvenius, heminredningschef på IKEA Sverige. Kollektionen består av streetware med den ikoniska IKEA logotypen, djärva färger och en bekväm passform – det här är assecoarer som ger din stil karaktär.
AURTIENDE är en begränsad kollektion som finns tillgänglig på IKEA.se samt IKEA Gallerian och IKEA Mall of Scandinavia från och med 5 september 2025.
Kontakter
Pressjourstelefon – medieförfrågningar om IKEA Sverige
Tel:0476-44 07 70prse@ikea.comBilder
Länkar
Om oss
Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 22 IKEA varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 149 miljoner besök under verksamhetsåret 2024. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
IKEA Kungens Kurva görs om till en restaurangupplevelse för 1000 personer för att hylla mat och gemenskap10.11.2025 08:00:44 CET | Pressmeddelande
För en enda kväll förvandlas vårt mest ikoniska varuhus, IKEA Kungens Kurva, till IKEA Smakfest – en hyllning till mat och gemenskap. För att visa kraften i att komma samman över en delad måltid bjuder IKEA Sverige in 1000 kunder till en smakupplevelse, där varje besökare bjuds på ett stort antal olika rätter tillagade av inbjudna kockar på varuhusets fyra våningar.
IKEA lanserar 21 nya produkter för det smarta hemmet6.11.2025 13:02:57 CET | Pressmeddelande
Med fokus på belysning, sensorer och styrning lanserar IKEA 21 nya smarta hemprodukter – alla utvecklade för att fungera med Matter, den universella standarden för smarta hem. Lanseringen är ett viktigt steg mot att göra tekniken för smarta hem enklare att använda, mer prisvärd och bättre anpassad till de verkliga behoven i hemmet.
Julbordet hos IKEA är tillbaka med klassiska rätter31.10.2025 09:49:23 CET | Pressmeddelande
Den 18 november är det premiär för ett av Sveriges största julbord – det hos IKEA. Julbordet serveras varje dag fram till och med den 21 december. Även i år skänker IKEA Sverige tio kronor för varje sålt julbord till Sveriges Stadsmissioner.
IKEA Sverige fortsätter att ta marknadsandelar och välkomnar fler kunder än tidigare16.10.2025 13:00:26 CEST | Pressmeddelande
IKEA Sveriges försäljning för verksamhetsår 2025* uppgick till 18 miljarder kronor, en ökning med 1,7 procent jämfört med föregående år. Under året har IKEA Sverige fortsatt att växa på den svenska heminredningsmarknaden och antalet besökare till IKEA ökar. Under året har fler än 200 miljoner besökare välkomnats till våra svenska varuhus och digitala kanaler.
IKEA knackar på – 350 hem får besök i nytt initiativ1.10.2025 07:49:20 CEST | Pressmeddelande
Under vecka 40 och 41 får 350 hushåll från norr till söder besök av medarbetare från samtliga 22 svenska IKEA varuhus. Hembesöken som görs under de två veckorna är en del av ett långsiktigt strategiskt initiativ för att lyssna, lära och förstå hur livet hemma ser ut för de många människorna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum


