Hyresgästföreningen  Region Norra Skåne

Hyresgäster i region norra Skåne får mindre för pengarna – ändå vill hyresvärdarna höja hyran

Dela

Allt fler hyresgäster i region norra Skåne upplever att de betalar mer men får mindre för sina pengar. Det visar Hyresgästföreningens nya rapport “Hur sköter sig hyresvärdarna?” – som baseras på en rikstäckande enkät där över 7 000 hyresgäster ger sin syn på bland annat boendekvaliteten och förtroendet för sin hyresvärd. I region norra Skåne uppger endast 61,2 procent att hyran motsvarar vad man får tillbaka, en minskning med 10 procentenheter jämfört med senaste mättillfället 2020. Undersökning visar även att boende hos privatvärdar är mest missnöjda med sitt boende och sin hyresvärd.

Evalena Agertoft, enhetschef förhandlingsenheten Hyresgästföreningen norra Skåne
Evalena Agertoft, enhetschef förhandlingsenheten Hyresgästföreningen norra Skåne Marie Walther

– Enkätundersökningen bekräftar den bild som vi haft sedan länge. Hyrorna går upp men hyresgästen får bara mindre och mindre för pengarna. Det är en ohållbar och orimlig situation. Vi får dagligen rapporter från hyresgäster som menar att det kan ta veckor att få hjälp med ett trasigt kylskåp, att ingen svarar i telefon eller på mail och att man får knapphändig information om vad som sker i huset. Vi ser hur en redan dålig förvaltningskvalitet har försämrats. Hyresgästerna förtjänar bättre, säger Liz Jönsson, regionordförande Hyresgästföreningen norra Skåne.

Rapporten visar att flera delar av boendet har försämrats. Hyresgästernas upplevda boendekvalitet i relation till hyresnivå i landet har fallit från 70 procent år 2020 till endast 57 procent i år, ett rekordstort tapp på nära 13 procentenheter till den lägsta nivån någonsin.

– Hyresgästerna har rätt att ställa krav. Det är inte hållbart att människor tvingas betala mer pengar för en sämre kvalité på sitt boende. Det här måste få genomslag i de pågående hyresförhandlingarna här i region norra Skåne. Om servicen inte håller måttet kan hyrorna inte fortsätta stiga i samma takt, säger Evalena Agertoft, förhandlingschef, Hyresgästföreningen region norra Skåne.

Bland hyresgäster i landet är missnöjet störst hos dem som bor i det privata hyresbeståndet. Där anser endast 54 procent att hyran faktiskt motsvarar vad de betalar för mot 62 procent inom allmännyttan. Förtroendet för de privata värdarna sjunker också, och färre än tidigare skulle rekommendera sin hyresvärd.

– Kombinationen av högre hyror och lägre nöjdhet borde vara en väckarklocka för alla hyresvärdar i region norra Skåne. Självklart finns det seriösa hyresvärdar, men siffrorna visar svart på vitt att alldeles för många inte lever upp till sina åtaganden. Det här är allvarliga signaler om att något är fel och att hyresvärdar måste agera omgående, säger Liz Jönsson, regionordförande Hyresgästföreningen norra Skåne 

Fakta i korthet – Så här svarar hyresgästerna i region norra Skåne

  • Mindre kvalité för pengarna – Endast 61,2 procent anser att hyran faktiskt motsvarar vad man betalar för, en minskning med 10 procentenheter mot 2020.
  • Underhåll – Endast 62,9 procent anser att de är nöjda med underhållet.
  • Förtroendet sjunker – 77,1 procent skulle rekommendera sin hyresvärd.
  • Svårt att nå värden – telefontider, besökstider och svar på mejl har minskat kraftigt.
  • Löften bryts – Färre upplever att hyresvärdar håller vad de lovat. 73,1 procent anser att hyresvärden håller sina löften.
  • Reparationer dröjer – 75,3 procent anser att fel i fastigheten åtgärdas i rimlig tid.

Fakta om rapporten:
Undersökningen har för femte gången genomförs av AktivBo på uppdrag av Hyresgästföreningen. Under våren 2025 genomfördes undersökningen för första gången helt digitalt. Med stöd av ett stratifierat urval valdes 11 995 medlemmar ut inom Hyresgästföreningens nio regioner. 7 097 medlemmar svarade på undersökningen, vilket motsvarar en svarsfrekvens på 59,2 procent. Enkäten omfattar cirka 90 detaljerade frågor om främst service- och förvaltningskvalitet. Respondenterna ombeds även ta ställning till hur de upplever sin boendekvalitet i förhållande till sin månadshyra. Svarsskalan är fyrgradig: Mycket bra, Ganska bra, Inte så bra och Dåligt. Resultatet presenteras som en procentsats av den positiva andelen, det vill säga de två positiva svaren på skalan. Resultatet klassificeras utifrån två bakgrundsvariabler: Fastighetsägandeform (Allmännytta/Privat) och Region (enligt Hyresgästföreningens regionindelning av Sverige). Demografiskt klassificeras de svarande utifrån Ålder och Juridiskt kön (Man/Kvinna)

Hyresgästföreningen region Norra Skåne omfattar kommunerna Helsingborg, Höganäs, Landskrona, Kävlinge, Svalöv, Eslöv, Hörby, Höör, Hässleholm, Kristianstad, Bromölla, Östra Göinge, Osby, Halmstad, Laholm, Falkenberg, Hylte och Nordvästskåne.

Nyckelord

Kontakter

Pressjour Norra SkåneHyresgästföreningen Norra Skåne

Norra Skåne omfattar kommunerna Helsingborg, Höganäs, Landskrona, Kävlinge, Svalöv, Eslöv, Hörby, Höör, Hässleholm, Kristianstad, Bromölla, Östra Göinge, Osby, Halmstad, Laholm, Falkenberg, Hylte och Nordvästskåne.

Tel:010- 45 91700press.norraskane@hyresgastforeningen.se

Bilder

Liz Jönsson, regionordförande på Hyresgästföreningen region norra Skåne
Liz Jönsson, regionordförande på Hyresgästföreningen region norra Skåne
Ladda ned bild

Om Hyresgästföreningen

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Följ Hyresgästföreningen Region Norra Skåne

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Region Norra Skåne

Hårda inkomstkrav stänger ute helsingborgare från ett tryggt hem27.11.2025 11:12:24 CET | Pressmeddelande

I en ny rapport visar Hyresgästföreningen att trenden pekar mot att allt fler allmännyttor i landet sänker eller slopar inkomstkraven. Men i Helsingborg är bilden den motsatta. Allmännyttiga Helsingborgshem går mot trenden och fortsätter att använda krav som utestänger helsingborgare från ett tryggt hem, trots att de skulle klara hyran. Det är dags för Helsingborgshem att se över sina regler menar Marie Linder och Liz Jönsson från Hyresgästföreningen.

Hyresgästföreningen och HFAB skapar gemensamt trygghet i Halmstad – hyrorna landar på 1,9 procent tack vare långsiktig modell27.11.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande

HFAB och Hyresgästföreningen har nått en överenskommelse om årets hyreshöjning. Från och med den 1 januari 2026 höjs hyran med 1,9 procent. Överenskommelsen bygger på den långsiktiga modell som parterna enades om förra året – en unik avsiktsförklaring som innebär att hyran justeras med 1,9 procent årligen fram till och med 2030, förutsatt att inflationen ligger inom spannet 1–3,5 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye