Lidl Sverige öppnar dörren för svensk livsmedelsexport
Svenska livsmedel står högt i kurs internationellt och nu bidrar Lidl till att stärka den svenska exporten. Under Nordic Week i Storbritannien säljs 15 produkter från svenska livsmedelsproducenter i 900 Lidl-butiker. Bland annat finns Matriket Prästost, senap från Johnnys, korv från Gudruns och godis från Cloetta på de brittiska butikshyllorna. Dessutom presenterar Lidl Sverige det egna varumärket ”Hej! från Sverige”.

Som en internationell kedja med butiker i 33 länder och 6 miljarder kundbesök per år, är Lidl en unik kanal för export av svensk mat. Idag exporterar Lidl Sverige produkter från 59 leverantörer till 29 olika länder. Sedan 2019 har exportförsäljningen fördubblats och idag är värdet 360 miljoner kronor, målet är att till 2027 ytterligare fördubbla exportvärdet.
-Jag är stolt över att vi kan skapa ännu bättre förutsättningar för svenska bönder och svenska livsmedelsproducenter genom att bidra till en ökad export. Det finns en stor potential att öka svensk livsmedelsexport genom Lidls distributionsnätverk, vilket är bra för svensk ekonomi men också främjar svensk matkultur och bidrar till att öka Sveriges livsmedelsproduktion och försörjningsgrad, säger Jakob Josefsson, vd på Lidl Sverige.
Sveriges ambassadör i Storbritannien, Stefan Gullgren, besökte tillsammans med Jakob Josefsson och Björn Hellman, vd för Livsmedelsföretagen, en av Lidls butiker i London på onsdagen. Tillsammans lyfte de fram den stora potentialen för svenska livsmedel på den brittiska marknaden.
-Det bör finnas ett stort intresse hos brittiska konsumenter att få tillgång till fler svenska livsmedel i affärer i London och övriga Storbritannien. Sverige har ett gott rykte och förknippas med kvalitet, pålitlighet och god smak i vid mening. Det är utmärkt om vi på olika sätt kan hjälpa svenska livsmedelsproducenter att växa på den stora brittiska marknaden, säger Stefan Gullgren, Sveriges ambassadör i Storbritannien.
En viktig del i att öka svensk livsmedelsproduktion och därmed stärka svensk beredskap är att öka exporten. Liknande temaveckor för att profilera svensk mat hos Lidl har tidigare genomförts i Danmark och Finland.
-Den stora potentialen för svensk livsmedelsproduktion finns utan tvekan i exporten. Lyckligtvis utmärks svensk mat och dryck av tre saker som är väldigt eftertraktade utomlands. Den är hållbart producerad, håller högsta möjliga kvalitet och smakar fantastiskt bra. Det är faktiskt inte många länder, om några alls, som kan matcha den mixen, säger Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen.
Vecka 37 genomför Lidl i Storbritannien Nordic Week med ett stort antal produkter från Sverige. Bland de svenska leverantörerna som är representerade återfinns bland annat Cloetta, Gudruns, Lithells, Svenska Lantchips, Delibake i Örebro och Örneborgs delikatesser. I sortimentet återfinns också ”Hej! från Sverige”, Lidls nya egna varumärke som syftar till att lyfta fram svenska produkter på export. Målsättningen är att kunna erbjuda en svensk temavecka med märket till samtliga Lidl-länder i framtiden.
-Svenska livsmedel håller mycket hög kvalitet och representerar viktiga värden som god djurvälfärd, låg klimatpåverkan och minimal användning av antibiotika. Denna satsning från Lidl, som nu är i sin början, ger fler europeiska konsumenter möjlighet att upptäcka den goda smaken och den höga kvaliteten i våra svenska produkter. Det kan bli deras första smak av Sverige – och kanske väcka nyfikenhet på vårt land. Det tjänar både Sverige och svenska bönder på, säger Palle Borgström riksförbundsordförande för Lantbrukarnas Riksförbund.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seOm oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 208 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl lanserar internationell julkampanj: uppmanar till värme och omtanke – varje dag3.11.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl inleder julen med en stor, internationell julkampanj som sträcker sig över samtliga 31 verksamhetsländer. Kampanjen utgör en strategisk fortsättning på Lidls övergripande varumärkeskampanj. Genom att koppla utbudet av prisvärda varor till ett bredare ansvar för människor och miljö, vill Lidl inspirera kunderna att låta julens budskap om generositet och omtanke även prägla resten av året.
Lidl Sverige inleder samarbete med Vasamuseet för att bevara ett av Sveriges viktigaste kulturarv27.10.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige lanserar fyra helt nya produkter i sitt Matriket-sortiment: skorpor, sirapslimpa, äppelmust och en ost. För varje såld produkt går en förbestämd summa, som framgår på förpackningen, direkt till bevarandearbetet av skeppet Vasa. Syftet är att engagera det svenska folket i att säkra en av landets viktigaste kulturskatter för framtiden.
Lidl förlänger sitt engagemang för damfotboll med UEFA-partnerskap till 203024.10.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl förlänger sitt UEFA-partnerskap och fortsätter sin pågående resa med UEFA:s damlandslag fram till 2030. Det utökade partnerskapet omfattar UEFA Women's EURO 2029, Women's European Qualifiers 2028/29 och UEFA Women's Nations League 2025, 2027 och 2029.
Lidls ketchup kammar hem förstaplatsen – smakvinnare i TV4 Nyhetsmorgon23.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ketchup har varit en självklar del i svenskarnas måltider i över 100 år – från grillkvällar till vardagsfavoriter som korv och bröd. Nu har Lidls ketchup från Kania utsetts till bäst i test i TV4 Nyhetsmorgons smaktest. Med 3,5 av 5 solar i betyg och lovord för sin söta och kryddiga smak, blev den en klar favorit hos smakjuryn – med omdömet: "Så här tycker jag att en ketchup ska smaka."
Full pott i glaset – Lidls cola bäst i test17.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vill du ha en läsk med bra smak till fredagsmyset? Här är drycken för dig! I ett blindtest genomfört av Kristinehamns-Posten blev Lidls cola från Freeway bäst i test med 3,8 av 5 i betyg – och hyllades som en god smak som passar de flesta.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum