Unga väljer bort nyheter om samhälle och politik
Unga tar del av nyheter i huvudsak genom sociala medier och väljer bort nyheter som handlar om samhälle och politik. Utrikesfödda använder i högre utsträckning utländska nyheter än personer med svensk bakgrund. Detta och mycket mer visar två nya rapporter som Mediemyndigheten släpper idag – Mediekonsumtion 2025 och Svenska nyhetsvanor 2005-2024.

Mediemyndighetens nya rapporter om mediekonsumtion och nyhetsvanor i Sverige visar bland annat att hos de yngre växer framför allt Tiktok som nyhetskälla. Nästan hälften av de unga tar dagligen del av nyheter på plattformen. Dessutom visar en jämförelse mellan åldersgrupperna att unga under 30 år tar del av nyheter om politik och samhälle i betydligt lägre utsträckning än övriga grupper. Bland unga sticker nyheter om brott och rättsväsende ut genom en högre andel regelbundna användare jämfört med övriga ämnesområden.
- Dessa rapporter lyfter fram tydligheten i att unga idag tar del av nyheter på ett helt annat sätt än övriga åldersgrupper. Vi behöver följa och förstå hur nyhetsvanorna hos befolkningen utvecklas för att kunna föreslå insatser som ska förstärka det journalistiska uppdraget - som är väsentligt för demokratin, säger Jan-Olof Lind, generaldirektör för Mediemyndigheten.
Nyhetskonsumtionen är fortsatt hög i befolkningen men det är stora skillnader mellan generationerna när det gäller valet av plattform. Den yngre generationen använder i stor utsträckning sociala medier medan den äldre generationen i betydligt högre grad använder traditionella medier, och då främst SVT och Sveriges Radio.
I Svenska nyhetsvanor 2005-2024 redogörs för första gången skillnader i inrikes- och utrikesföddas nyhetskonsumtion. Den stora skillnaden är att utrikesfödda i mycket högre utsträckning använder utländska nyhetssajter. 10 procent av de med svensk bakgrund använder utländska nyhetssajter att jämföra med 46 procent bland personer med bakgrund i något icke-europeiskt land.
Några slutsatser
- Det är stora skillnader mellan de yngres och de äldres konsumtion av medier.
- Det linjära tittandet på tv minskar och tittandet på streaming ökar.
- Radiolyssnandet minskar i alla åldersgrupper.
- Nyhetskonsumtionen är fortsatt hög i befolkningen.
- Tillgången till olika medier varierar med ålder.
Bakgrund
Mediemyndigheten har i uppdrag att följa och analysera utvecklingen inom medieområdet och sprida kunskap om den till allmänheten. Som ett led i det arbetet publicerar myndigheten varje år flera rapporter om medieutvecklingen. Mediekonsumtion är en årlig rapport som myndigheten tar fram, och som beskriver mediekonsumtionen i Sverige. Underlaget i rapporten kommer ifrån flera olika källor.
Svenska nyhetsvanor är skriven av Ulrika Andersson, docent och forskare vid SOM-institutet. Rapporten ger en djupare förståelse av svenskarnas nyhetsvanor och dess utveckling 2005–2024.
Nyckelord
Kontakter
Helena DalPressansvarig
Tel:08 -580 070 00presskontakt@mediemyndigheten.semediemyndigheten.seBilder
Länkar
Mediemyndigheten
Mediemyndigheten tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi ska inom vårt verksamhetsområde verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mediemångfald och tillgänglighet. Vi ska också verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter samt verka för att skydda barn från skadlig mediepåverkan.

Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
Mediemyndigheten lanserar utbildning för att stärka befolkningen5.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Är du en medveten medieanvändare? Mediemyndigheten lanserar idag webbutbildningen Mediemedveten.se - en nationell satsning som ska stärka individer som medvetna medieanvändare i en tid av artificiell intelligens och desinformation.
P1 Morgon fälls för partiskt inslag om Mossad3.11.2025 11:32:16 CET | Pressmeddelande
I ett inslag i P1 Morgon om den israeliska underrättelsetjänsten Mossad beskrevs Mossad på ett värderande sätt. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på opartiskhet.
Svenska nyhetsmedier ökar sina intäkter23.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2024 ökade svenska nyhetsmedier sina intäkter med cirka 1 procent till 13,9 miljarder kronor. Bakom ökningen står bland annat växande prenumerationsintäkter. Det visar Mediemyndighetens nya rapport Svensk marknad för nyheter.
TV4:s Förrädarna fälls - tröjtryck gynnade varumärke20.10.2025 11:27:41 CEST | Pressmeddelande
I ett avsnitt av TV4 programmet Förrädarna bar en av deltagarna en tröja med ett tryck som föreställde en vinmärkesetikett. Ovanför trycket stod även en del av vinmärkets namn. Enligt granskningsnämnden innebar detta ett otillbörligt gynnande av varumärket.
EU:s förordning om politisk reklam börjar nu gälla10.10.2025 09:25:12 CEST | Pressmeddelande
Idag börjar EU:s förordning om politisk reklam att tillämpas i Sverige. Syftet är ökad transparens kring politiska reklamtjänster och att harmonisera reglerna för tillhandahållande av politiska reklamtjänster inom EU. Mediemyndigheten står för den huvudsakliga tillsynen av förordningen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

