Elbilspolitiken gynnar bara förmånsbilister
Regeringens nya satsningar på elektrifiering förstärker en redan orättvis fördelning av stöd och subventioner. Förmånsbilister, som redan åtnjuter kraftiga skattelättnader, erbjuds ännu mer rabatt. – Privatpersoner som själva köper sin elbil lämnas helt utan stöd, säger Carl-Erik Stjernvall på M Sverige.
En förare med elbil som förmån beräknas redan idag få drygt 40 000 kronor i subvention över tre år, tack vare en schablonnedsättning av förmånsvärdet. En konsument som köper privat får inte en enda krona i motsvarande stöd. De senaste förslagen med fokus på näringslivets transporter och förmånsfri laddning förstärker skevheten ytterligare.
– Det är orimligt att staten ger miljarder i förmåner till tjänstebilsförare, men ingenting till privatpersoner som tar ansvar och köper sin elbil själva. Resultatet blir att hushåll fortsatt hänvisas till billigare bensin- och dieselbilar, vilket bromsar omställningen, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.
En kommande klimatbilsbonus med hjälp av EU:s klimatfond blir en möjlighet endast för ett mycket begränsat antal hushåll och riskerar att falla lika platt som skrotningspremien. Omställningen måste ske nu, det är de nya bilarna som säljs idag som avgör om vi lyckas bryta beroendet av importerade fossila drivmedel.
– Om regeringen menar allvar med att påskynda elektrifieringen måste man sänka trösklarna för alla, inte bara för de som får en tjänstebil via jobbet. Fokuserar man bara på halva nyförsäljningen av personbilar kommer Sverige att halka efter i klimatomställningen, säger Carl-Erik Stjernvall.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert och hållbarhetsansvarig
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Reflex, inte bara för gående5.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ungefär 30 gående omkommer i trafikolyckor varje år, i huvudsak i kollisionsolyckor med biltrafik. Risken är högre under vinterhalvåret, då mörkret försämrar sikten. Därför är det viktigt att bära reflex.
Byt till vinterdäck innan första halkan3.11.2025 09:17:25 CET | Pressmeddelande
Det blir halt på vägarna även den här vintern! För att slippa stress och brådska kan det vara bra att vara ute i god tid. – Dubbdäck är tillåtna från första oktober, så det finns inga ursäkter att inte vara väl förberedd, tipsar Carl-Erik Stjernvall på M Sverige.
M Statistik: Problemen som bilar oftast drabbas av31.10.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Baserat på statistik från M Sveriges Väghjälp kartlägger vi de vanligaste orsakerna till att behöva ringa efter bärgning eller få hjälp med bilen hemmavid. – En del problem går att förebygga men inte alla, säger Carl-Erik Stjernvall.
Trafikverket är inte färdigt med sin felaktiga modell24.10.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sverige kräver en öppen hantering av beräkningarna som under ett helt decennium missgynnat väginvesteringar. – På felaktiga grunder har järnvägen prioriterats på vägtrafikens bekostnad, säger Jacob Sidenvall, M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum