Bäst i test! Lidl serverar Sveriges godaste matkasse – med basvaror som imponerar
Smaken är som baken! I Aftonbladets stora blindtest av vardagsfavoriter kammade Lidl hem toppbetyg. Krossade tomater från Baresa tog hem bäst i test och mellanrost från Bellarom blev topptestad – och när samtliga smakpoäng summerades utsågs Lidls matkasse till den godaste totalt sett.

Testet omfattade ett urval av vardagsklassiker så som smörgåsskinka, penne, riven ost, kaffe och krossade tomater från flera stora matkedjor.
Produkterna testades blint, vilket innebar att juryn inte visste vilka märken som ingick i testet. Därefter betygsatte de produkternas smak, doft, konsistens samt färg/utseende.
Lidl kammade hem förstaplatsen smakmässigt för sin matkasse, en placering baserad på den totala summan av de positiva omdömen juryn gav.
-Vi är väldigt glada över att våra vardagsvaror får så fina omdömen. Det här är ett kvitto på att vi lyckas leverera både smak och kvalitet i det som svenskarna äter mest av, säger Robert Stekovic, inköps-och marknadsdirektör på Lidl Sverige.
Krossade tomater från Baresa – bäst i test, 5 av 5 plus
Pris: 10,90 kronor för 400 gram (27,25 kronor/kilo).
Omdöme: En förpackning som kommer med fina tomatbitar som gör juryn på gott humör. ”Jättegoda för att vara färdigköpta krossade tomater”, kommenterade en av provsmakarna.
Mellanrost från Bellarom – topptestad, 4 av 5 plus
Pris: 73,90 kronor för 450 gram (164,22 kronor/kilo).
Omdöme: Ett lågbudgetkaffe som smakar riktigt mycket kaffe. ”Här får man mycket kaffe för pengarna”, utbrast någon förtjust – och möttes bara av nöjda sörplanden från medtestarna.
Skinka från Dulano – 3 av 5 plus
Pris: 52,90 kronor för 400 gram (132,25 kronor/kilo).
Omdöme: En mycket mild skinka med en konsistens som uppskattas av juryn. ”God, men skulle önska att den smakade mer”, kommenterade en av jurymedlemmarna, en annan i patrullen sammanfattade smakupplevelsen med ”Den här smakar en del, men det är inte någon smaksensation.”
Riven ost från Milbona – 3 av 5 plus
Pris: 39,90 kronor för 250 gram (199,50 kronor/kilo).
Omdöme: En grovriven ost. Här efterlyser halva juryn mer smak, samtidigt som andra hälften tycker att den ändå är okej för att vara färdigriven. Majoriteten av juryn kommenterar konsistensen med att den är i grövsta laget.
Penne från Combino – 3 av 5 plus
Pris: 9,90 kronor för 500 gram (19,80 kronor/kilo).
Omdöme: En pennepasta som passerar under radarn och som inte väcker mycket särskilt mycket uppmärksamhet. Kräver med andra ord smakrika tillbehör. ”Den här pastan är en helt vanlig pasta som varken gör till eller från. Okej och inte störande”, tyckte någon.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seOm oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 208 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl lanserar internationell julkampanj: uppmanar till värme och omtanke – varje dag3.11.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl inleder julen med en stor, internationell julkampanj som sträcker sig över samtliga 31 verksamhetsländer. Kampanjen utgör en strategisk fortsättning på Lidls övergripande varumärkeskampanj. Genom att koppla utbudet av prisvärda varor till ett bredare ansvar för människor och miljö, vill Lidl inspirera kunderna att låta julens budskap om generositet och omtanke även prägla resten av året.
Lidl Sverige inleder samarbete med Vasamuseet för att bevara ett av Sveriges viktigaste kulturarv27.10.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige lanserar fyra helt nya produkter i sitt Matriket-sortiment: skorpor, sirapslimpa, äppelmust och en ost. För varje såld produkt går en förbestämd summa, som framgår på förpackningen, direkt till bevarandearbetet av skeppet Vasa. Syftet är att engagera det svenska folket i att säkra en av landets viktigaste kulturskatter för framtiden.
Lidl förlänger sitt engagemang för damfotboll med UEFA-partnerskap till 203024.10.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl förlänger sitt UEFA-partnerskap och fortsätter sin pågående resa med UEFA:s damlandslag fram till 2030. Det utökade partnerskapet omfattar UEFA Women's EURO 2029, Women's European Qualifiers 2028/29 och UEFA Women's Nations League 2025, 2027 och 2029.
Lidls ketchup kammar hem förstaplatsen – smakvinnare i TV4 Nyhetsmorgon23.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ketchup har varit en självklar del i svenskarnas måltider i över 100 år – från grillkvällar till vardagsfavoriter som korv och bröd. Nu har Lidls ketchup från Kania utsetts till bäst i test i TV4 Nyhetsmorgons smaktest. Med 3,5 av 5 solar i betyg och lovord för sin söta och kryddiga smak, blev den en klar favorit hos smakjuryn – med omdömet: "Så här tycker jag att en ketchup ska smaka."
Full pott i glaset – Lidls cola bäst i test17.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vill du ha en läsk med bra smak till fredagsmyset? Här är drycken för dig! I ett blindtest genomfört av Kristinehamns-Posten blev Lidls cola från Freeway bäst i test med 3,8 av 5 i betyg – och hyllades som en god smak som passar de flesta.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum