Effekten av nya krav på vinterdäck kan ifrågasättas
Regeringen har beslutat om hårdare krav på vinterdäck för tunga fordon, och det blir obligatoriskt för tunga fordon att ha vinterdäck mellan 10 november och 10 april oavsett väglag. – Åtgärder är bra men den här är inte träffsäker, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.
Med anledning av svåra framkomlighetsproblem i samband med kraftiga oväder vintertid fick Transportstyrelsen ett uppdrag att utreda om reglerna för vinterdäck skulle behöva ändras.
– Transportstyrelsens utredning visade att 98 procent av den tunga trafiken hade rätt däck. Att införa hårdare krav skulle få marginell effekt eftersom lagen om vinterdäck till stor del efterlevs, säger Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M Sverige. Det finns andra problem för den tunga trafiken vid extremväder, som att Trafikverket vid trafikproblem inte kommunicerat tillräckligt tydligt med andra myndigheter, att europavägar inte fått rätt vinterunderhåll eller att polisen inte stoppat tung trafik innan köbildningen är ett faktum.
Det är viktigare att se till att polisen snabbt kan hindra lastbilar att köra vidare i samband med svåra snöoväder, att vägunderhållet är adekvat i förhållande till förväntad väderlek och att man tittar närmare på så kallade EU-trailers, som verkar få problem när det blir riktigt halt.
– I vinter är det upp till bevis, oavsett nya regler eller inte, säger Carl-Erik Stjernvall.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert och hållbarhetsansvarig
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Reflex, inte bara för gående5.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ungefär 30 gående omkommer i trafikolyckor varje år, i huvudsak i kollisionsolyckor med biltrafik. Risken är högre under vinterhalvåret, då mörkret försämrar sikten. Därför är det viktigt att bära reflex.
Byt till vinterdäck innan första halkan3.11.2025 09:17:25 CET | Pressmeddelande
Det blir halt på vägarna även den här vintern! För att slippa stress och brådska kan det vara bra att vara ute i god tid. – Dubbdäck är tillåtna från första oktober, så det finns inga ursäkter att inte vara väl förberedd, tipsar Carl-Erik Stjernvall på M Sverige.
M Statistik: Problemen som bilar oftast drabbas av31.10.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Baserat på statistik från M Sveriges Väghjälp kartlägger vi de vanligaste orsakerna till att behöva ringa efter bärgning eller få hjälp med bilen hemmavid. – En del problem går att förebygga men inte alla, säger Carl-Erik Stjernvall.
Trafikverket är inte färdigt med sin felaktiga modell24.10.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sverige kräver en öppen hantering av beräkningarna som under ett helt decennium missgynnat väginvesteringar. – På felaktiga grunder har järnvägen prioriterats på vägtrafikens bekostnad, säger Jacob Sidenvall, M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum