Rekordinsamling: Lidl Sverige skänker tillsammans med sina kunder 2 743 588 kronor till Barncancerfonden
För fjärde året i rad har Lidl Sverige deltagit i Barncancerfondens kampanj Ge 10 kronor. Under hela september månad kunde Lidl Sveriges kunder välja att skänka 10 kronor i kassan – ett initiativ som resulterade i företagets största insamling hittills.

Totalt har Lidl Sverige, tillsammans med sina kunder, samlat in 2 743 588 kronor till Barncancerfonden. Av dessa kommer 2 366 510 kronor från kampanjen Ge 10 kronor, medan ytterligare 377 078 kronor samlades in under vecka 37 då Lidl Sverige skänkte 1 krona för varje såld svensk gurka. Pengar som går till barncancerforskning och stöd till familjer.
– Det här visar på resultatet av en fantastisk gemensam insats från Lidl Sverige, deras engagerade medarbetare och generösa kunder. Jag vill rikta ett varmt tack till alla som har bidragit – varje gåva gör skillnad. Genom ert stöd kan vi fortsätta finansiera livsviktig forskning och ge stöd till familjer som drabbats av barncancer, säger Ola Mattsson, generalsekreterare på Barncancerfonden.
Lidl Sverige är stolt huvudpartner till Barncancerfonden och har stöttat deras viktiga arbete sedan 2010. Genom olika insamlingsinitiativ har företaget nu tillsammans med sina kunder hittills bidragit med över 34,7 miljoner kronor till Barncancerfonden.
– Det är helt fantastiskt att vi tillsammans med våra kunder har slagit rekord i årets insamling. Engagemanget har varit enormt och visar verkligen vilken kraft som finns när vi gör saker tillsammans. Varje krona gör skillnad, och vi är stolta över att kunna bidra till Barncancerfondens viktiga arbete. Stort tack till alla som har skänkt en gåva och till alla våra medarbetare i butikerna som gjort det möjligt, säger Anneli Bylund, hållbarhetschef på Lidl Sverige.
Förutom kampanjen Ge 10 kronor bidrar Lidl Sverige till Barncancerfonden genom flera andra initiativ:
-
Pant: Kunder kan välja att skänka sin pant till Barncancerfonden när de pantar i Lidls butiker.
-
Tyck till: Lidl vill att kunderna ska tycka till om bland annat Lidl och våra butiker. För varje svar i webbformuläret ”Tyck till” skänker Lidl 5 kronor till Barncancerfonden.
-
Födelsedagsgåva: Lidl donerar 100 kronor till Barncancerfonden för varje anställd som fyller jämnt.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seOm oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 208 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl lanserar internationell julkampanj: uppmanar till värme och omtanke – varje dag3.11.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl inleder julen med en stor, internationell julkampanj som sträcker sig över samtliga 31 verksamhetsländer. Kampanjen utgör en strategisk fortsättning på Lidls övergripande varumärkeskampanj. Genom att koppla utbudet av prisvärda varor till ett bredare ansvar för människor och miljö, vill Lidl inspirera kunderna att låta julens budskap om generositet och omtanke även prägla resten av året.
Lidl Sverige inleder samarbete med Vasamuseet för att bevara ett av Sveriges viktigaste kulturarv27.10.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige lanserar fyra helt nya produkter i sitt Matriket-sortiment: skorpor, sirapslimpa, äppelmust och en ost. För varje såld produkt går en förbestämd summa, som framgår på förpackningen, direkt till bevarandearbetet av skeppet Vasa. Syftet är att engagera det svenska folket i att säkra en av landets viktigaste kulturskatter för framtiden.
Lidl förlänger sitt engagemang för damfotboll med UEFA-partnerskap till 203024.10.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl förlänger sitt UEFA-partnerskap och fortsätter sin pågående resa med UEFA:s damlandslag fram till 2030. Det utökade partnerskapet omfattar UEFA Women's EURO 2029, Women's European Qualifiers 2028/29 och UEFA Women's Nations League 2025, 2027 och 2029.
Lidls ketchup kammar hem förstaplatsen – smakvinnare i TV4 Nyhetsmorgon23.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ketchup har varit en självklar del i svenskarnas måltider i över 100 år – från grillkvällar till vardagsfavoriter som korv och bröd. Nu har Lidls ketchup från Kania utsetts till bäst i test i TV4 Nyhetsmorgons smaktest. Med 3,5 av 5 solar i betyg och lovord för sin söta och kryddiga smak, blev den en klar favorit hos smakjuryn – med omdömet: "Så här tycker jag att en ketchup ska smaka."
Full pott i glaset – Lidls cola bäst i test17.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vill du ha en läsk med bra smak till fredagsmyset? Här är drycken för dig! I ett blindtest genomfört av Kristinehamns-Posten blev Lidls cola från Freeway bäst i test med 3,8 av 5 i betyg – och hyllades som en god smak som passar de flesta.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum