EU:s förordning om politisk reklam börjar nu gälla
Idag börjar EU:s förordning om politisk reklam att tillämpas i Sverige. Syftet är ökad transparens kring politiska reklamtjänster och att harmonisera reglerna för tillhandahållande av politiska reklamtjänster inom EU. Mediemyndigheten står för den huvudsakliga tillsynen av förordningen.
Förordningen om politisk reklam (Transparency and targeting of political advertising – TTPA) ingår som en av flera åtgärder i EU:s handlingsplan för demokrati som syftar till att främja fria och rättvisa val, stödja fria och oberoende medier och motverka desinformation.
Vad innebär förordningen?
Den nya regleringen innebär bland annat att politiska reklammeddelanden ska förses med viss information genom märkning och ett så kallat transparensmeddelande. Aktörer som skapar eller sprider politisk reklam är också skyldiga att spara och offentliggöra viss information samt följa regler för hur personuppgifter får användas vid riktad reklam.
Mediemyndigheten står för den huvudsakliga tillsynen av efterlevnaden av reglerna och är dessutom nationell kontaktpunkt.
För att förordningen ska kunna tillämpas fullt ut i Sverige har regeringen föreslagit en ny svensk lag med kompletterande bestämmelser. Lagförslaget innehåller bestämmelser om bland annat sanktionsavgifter samt de behöriga myndigheternas befogenheter. Den nya lagen föreslås träda i kraft den 1 januari 2026.
Nyckelord
Kontakter
Helena DalPressansvarig
Tel:08 -580 070 00presskontakt@mediemyndigheten.semediemyndigheten.seLänkar
Mediemyndigheten
Mediemyndigheten tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi ska inom vårt verksamhetsområde verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mediemångfald och tillgänglighet. Vi ska också verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter samt verka för att skydda barn från skadlig mediepåverkan.

Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
Mediemyndigheten lanserar utbildning för att stärka befolkningen5.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Är du en medveten medieanvändare? Mediemyndigheten lanserar idag webbutbildningen Mediemedveten.se - en nationell satsning som ska stärka individer som medvetna medieanvändare i en tid av artificiell intelligens och desinformation.
P1 Morgon fälls för partiskt inslag om Mossad3.11.2025 11:32:16 CET | Pressmeddelande
I ett inslag i P1 Morgon om den israeliska underrättelsetjänsten Mossad beskrevs Mossad på ett värderande sätt. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på opartiskhet.
Svenska nyhetsmedier ökar sina intäkter23.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2024 ökade svenska nyhetsmedier sina intäkter med cirka 1 procent till 13,9 miljarder kronor. Bakom ökningen står bland annat växande prenumerationsintäkter. Det visar Mediemyndighetens nya rapport Svensk marknad för nyheter.
TV4:s Förrädarna fälls - tröjtryck gynnade varumärke20.10.2025 11:27:41 CEST | Pressmeddelande
I ett avsnitt av TV4 programmet Förrädarna bar en av deltagarna en tröja med ett tryck som föreställde en vinmärkesetikett. Ovanför trycket stod även en del av vinmärkets namn. Enligt granskningsnämnden innebar detta ett otillbörligt gynnande av varumärket.
Nytt föräldramaterial - utskick till hela Sverige7.10.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mediemyndigheten lanserar idag digitala guider om föräldrainställningar i mobiler, spel och sociala medier. Guiderna finns publicerade på myndighetens webbplats och nämns i en folder som Folkhälsomyndigheten och Mediemyndigheten nu skickar ut till föräldrar som har barn mellan 6–13 år i hela Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum