41 procent av fastighetsföretagen ska växa

En färsk undersökning som Fastigo, fastighetsbranschens arbetsgivarorganisation, har utfört visar att branschen fortfarande har ett stort behov av digital kompetens och fastighetsskötare/bovärdar. Trots det har 55 procent kunnat rekrytera den personal de önskat till företaget under det senaste året.

Coronapandemin har slungat oss alla in i en värld av nya situationer. De av oss som har jobben kvar har försökt att hitta en ny fungerande vardag med bland annat videomöten.
– Den digitala kompetensen på jobbet är ojämn uppger hälften av de svarande, men flera säger samtidigt att de är stolta över att de kunnat ställa om så fort, säger Mona Finnström som är vd på Fastigo.

Fastighetsbranschen har klarat krisen väl jämfört med andra branscher. Hela 41 procent svarar att de tror att antalet anställda kommer att öka de kommande tre åren. Bara 11 procent spår att antalet kommer att minska.

Digitaliseringsvågen har accelererat med pandemin, 52 procent, uppger att de behöver rekrytera inom området digitalisering. Men det är fortfarande yrken som fastighetstekniker, -skötare, -förvaltare och byggprojektledare som är knepiga att få fatt på. Flera uppger även att det är svårt att få tag i ekonomer.

–Antingen saknar de sökande till tjänsterna relevant utbildning eller relevant arbetslivserfarenhet, vilket tyvärr leder till att kompetenskraven sänks i 39 procent av fallen där det är svårt att hitta rätt person. Det tar även längre tid än önskat att rekrytera, säger Mona Finnström.

Ett av Fastigos fokusområden är kompetensförsörjningsfrågan, och där kommer Fastigo fortsatt att jobba för att marknadsföra fastighetsbranschen och att jobba fram avtal som ger fler ingångar till arbete.

–Fastighetsbranschen är växande och i behov av arbetskraft, samtidigt som arbetslösheten ökar. Inte minst bland ungdomar och utrikes födda samt inom servicenäringen. Därför är vi extra glada att vi i branschens ledande kollektivavtal tagit fram en lärlingsdel för ytterligare en ingång till branschen, säger Mona Finnström, vd för Fastigo.

Mona Finnström, vd Fastigo: 070-676 69 22 eller

Kicki Lilliedrake, kommunikationschef Fastigo: 070-676 69 47.

Om Fastigobarometern:
Fastigobarometern tar regelbundet reda på vad fastighetsbranschen tycker i aktuella frågor. 512 personer i ledande positioner i fastighetsbranschen fick enkäten, 247 besvarade den, vilket ger en svarsfrekvens på 48,2 procent.