RödGrön Ledning i Västra Götaland

Rödgrön ledning vill utveckla det hållbara resandet

Dela

Idag beslutade regionstyrelsen om ett förslag till Trafikförsörjningsprogram. Kollektivtrafiken är en grundläggande samhällsservice och en del av välfärden, men nu vill oppositionen att biljettintäkterna från resenärer ska finansiera en ännu större del av Västtrafiks kostnader.

Madeleine Jonsson (MP), Helén Eliasson (S), Carina Örgård (V)
Madeleine Jonsson (MP), Helén Eliasson (S), Carina Örgård (V) Foto: Klara Larsson

När resenärer betalar sin biljett i kollektivtrafiken blir det en intäkt för Västtrafik. Det kallas självfinansiering. Förvaltningen har utrett vad förslaget, som finns med om ett krav på minst 50 procents självfinansiering inom fyra år, innebär. Utredningen visar tydligt konsekvenserna: nedlagd och indragen trafik, kraftigt höjda biljettpriser och en osäkerhet för framtidens hållbara resande.

- Vi i ledningen möter invånarnas förväntningar i regionens alla kommuner på utökad och bättre trafik. Vi hoppas därför att vi till fullmäktige kan få till ett trafikförsörjningsprogram i bred politisk enighet för en fortsatt utvecklad kollektivtrafik, säger regionstyrelsens ordförande Helén Eliasson (S). 

Höjda biljettpriser är en sak, men ett krav på minst 50 procents självfinansieringsgrad påverkar också utbudet av trafiken. De leveranser av tåg som redan är beslutade kommer dock att sänka en självfinansieringsgrad ytterligare, vilket i sin tur innebär ännu fler konsekvenser för invånarna. 

- Rödgrön ledning vill se en ansvarfull och hållbar finansiering av kollektivtrafiken över tid. Vi vill utveckla kollektivtrafiken, köpa in moderna tåg, rusta upp järnvägar och se till att bussarna går när de ska. Ett krav på självfinansiering riskerar att innebära motsatsen, och bli dyrare för resenärerna. Vi kommer aldrig bidra till kraftigt höjda biljettpriser eller en nedmontering av vår gemensamma kollektivtrafik, säger gruppledare Carina Örgård (V).  

Ledningen menar att målet i sig står i konflikt med det övergripande målet i samma program. Kollektivtrafiken är avgörande för att Västra Götaland ska nå sina klimatmål. Transportsektorn står för en fjärdedel av regionens utsläpp, och ett ökat resande med tåg och buss är ett av de mest effektiva sätten för att minska utsläppen.  

- Kollektivtrafiken är nyckeln till att klara både våra nationella och regionala klimatmål. Vi kan inte nå klimatmålen genom att göra det svårare och dyrare att resa hållbart. Som trafikförsörjningsprogrammet ser ut nu ser vi en stor risk att färre kommer kunna åka kollektivt i framtiden, säger gruppledare Madeleine Jonsson (MP).  

Programmet kommer upp för beslut till regionfullmäktige i november.  

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Madeleine Jonsson (MP), Helén Eliasson (S), Carina Örgård (V)
Madeleine Jonsson (MP), Helén Eliasson (S), Carina Örgård (V)
Foto: Klara Larsson
Ladda ned bild

Följ RödGrön Ledning i Västra Götaland

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från RödGrön Ledning i Västra Götaland

Rödgrön ledning vill se mer jämlik bröstcancerscreening5.11.2025 15:48:30 CET | Pressmeddelande

Rödgrön ledning har tagit initiativ till ett beslut i Strategiska hälso- och sjukvårdsnämnden om att utveckla bröstcancerscreeningen i Västra Götalandsregionen. Beslutet innebär att regionen ska utreda hur fler kvinnor kan nås av dagens screeningprogram, möjligheten att delta i studier för att erbjuda screening efter 74 års ålder, samt se över möjligheten att införa riskbaserad screening för äldre kvinnor.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye