Full pott i glaset – Lidls cola bäst i test
Vill du ha en läsk med bra smak till fredagsmyset? Här är drycken för dig! I ett blindtest genomfört av Kristinehamns-Posten blev Lidls cola från Freeway bäst i test med 3,8 av 5 i betyg – och hyllades som en god smak som passar de flesta.

Lidls Freeway Cola har under en längre tid varit en favorit bland dagligvarukedjans kunder, och har nu fått ett officiellt erkännande. Med sin klassiska, uppfriskande smak har den blivit en del av vardagsnjutningen och till fredagsmyset. Testvinsten är ett bevis på att god smak inte behöver kosta mycket.
– Vi är väldigt glada över att vår cola från Freeway föll juryn i smaken. Det är återigen ett kvitto på att vi kan erbjuda våra kunder högsta kvalitet till branschens bästa pris, säger Robert Stekovic inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.
Testet genomfördes blint, vilket innebar att juryn inte visste vilka märken som ingick. Fem personer deltog och betygsatte varje cola mellan 1 och 5.
Lidls cola från Freeway finns tillgänglig i alla Lidls 208 butiker och kostar 7,90 kr för 33 cl.
Omdöme: Bra smak. Passar de flesta.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seOm oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 208 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl lanserar internationell julkampanj: uppmanar till värme och omtanke – varje dag3.11.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl inleder julen med en stor, internationell julkampanj som sträcker sig över samtliga 31 verksamhetsländer. Kampanjen utgör en strategisk fortsättning på Lidls övergripande varumärkeskampanj. Genom att koppla utbudet av prisvärda varor till ett bredare ansvar för människor och miljö, vill Lidl inspirera kunderna att låta julens budskap om generositet och omtanke även prägla resten av året.
Lidl Sverige inleder samarbete med Vasamuseet för att bevara ett av Sveriges viktigaste kulturarv27.10.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige lanserar fyra helt nya produkter i sitt Matriket-sortiment: skorpor, sirapslimpa, äppelmust och en ost. För varje såld produkt går en förbestämd summa, som framgår på förpackningen, direkt till bevarandearbetet av skeppet Vasa. Syftet är att engagera det svenska folket i att säkra en av landets viktigaste kulturskatter för framtiden.
Lidl förlänger sitt engagemang för damfotboll med UEFA-partnerskap till 203024.10.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl förlänger sitt UEFA-partnerskap och fortsätter sin pågående resa med UEFA:s damlandslag fram till 2030. Det utökade partnerskapet omfattar UEFA Women's EURO 2029, Women's European Qualifiers 2028/29 och UEFA Women's Nations League 2025, 2027 och 2029.
Lidls ketchup kammar hem förstaplatsen – smakvinnare i TV4 Nyhetsmorgon23.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ketchup har varit en självklar del i svenskarnas måltider i över 100 år – från grillkvällar till vardagsfavoriter som korv och bröd. Nu har Lidls ketchup från Kania utsetts till bäst i test i TV4 Nyhetsmorgons smaktest. Med 3,5 av 5 solar i betyg och lovord för sin söta och kryddiga smak, blev den en klar favorit hos smakjuryn – med omdömet: "Så här tycker jag att en ketchup ska smaka."
Rekordinsamling: Lidl Sverige skänker tillsammans med sina kunder 2 743 588 kronor till Barncancerfonden9.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
För fjärde året i rad har Lidl Sverige deltagit i Barncancerfondens kampanj Ge 10 kronor. Under hela september månad kunde Lidl Sveriges kunder välja att skänka 10 kronor i kassan – ett initiativ som resulterade i företagets största insamling hittills.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum