Bättre samverkan behövs för att främja fysisk aktivitet i skolan
Skolan ses ofta som en självklar arena för att främja fysisk aktivitet bland ungdomar. Men bakom den bilden döljer sig olika synsätt på vad fysisk aktivitet är, varför den är viktig, och hur den bäst främjas. Det visar en ny avhandling från Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH).

Skolan lyfts ofta fram som en ideal plats för att främja fysisk aktivitet bland unga. Men bakom denna till synes självklara idé döljer sig en komplex verklighet. I sin avhandling visar Sara Hoy att sättet vi forskar om fysisk aktivitet i skolan påverkas starkt av vilka akademiska perspektiv vi utgår från. Dessa perspektiv formar både förståelsen av ungdomars rörelse och vilka förändringar och lösningar som anses viktiga och möjliga för att främja fysisk aktivitet.
– Forskning om fysisk aktivitet i skolan sker ofta inom separata discipliner och ämnesområden, vilket riskerar att ge en ensidig bild. Genom att jämföra dessa perspektiv framträder hur skolmiljön kan förstås som en komplex plats där elevernas fysiska aktivitet påverkas av allt från läroplaner och skolpolitik till relationer, kultur och fysiska strukturer, säger Sara Hoy, doktorand på GIH.
Behovet av samverkan mellan discipliner och forskningsfält
Sara Hoy lyfter fram behovet av samverkan mellan forskningsfält – inte bara för att förstå fysisk aktivitet bättre, utan för att skapa initiativ inom skolmiljöer som är både effektiva, meningsfulla och rättvisa.
– När vi kombinerar olika perspektiv kan vi utveckla nya frågor, metoder och lösningar. Det handlar inte om att välja ett synsätt framför ett annat, utan om att skapa dialog mellan dem. Då kan vi bättre möta de komplexa utmaningar som dagens skola och samhälle står inför, säger Sara Hoy.
Avhandlingen är en inbjudan till att tänka nytt kring forskning, samskapande och skolans roll i att främja ungas aktiva liv.
Tre sätt att förstå skolmiljön
Avhandlingen bygger på en övergripande analys av fyra vetenskapliga artiklar som tillsammans visar hur skolmiljöer förstås på tre sätt:
– som en mer eller mindre effektiv bakgrund för olika insatser,
– som en plats där elever och lärare tillsammans skapar mening och
– som en arena där frågor om makt och rättvisa är centrala.
Dessa perspektiv påverkar hur fysisk aktivitet definieras, varför den anses viktig och hur den bör studeras.
Läs avhandlingen i GIH:s publikationsdatabas DiVA.
För mer information kontakta:
Sara Hoy, doktorand GIH, e-post: sara.hoy@gih.se tel: 08-120 358 47
Håkan Larsson, professor GIH, e-post: hakan.larsson@gih.se tel: 08-120 538 28
Kontakter
Louise EkströmKommunikatör press PR
Tel:+46 70 202 85 86Tel:+46 8-120 53 711louise.ekstrom@gih.seBilder


Om oss
Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, är Sveriges främsta kunskapscentrum för idrott, prestationsutveckling, fysisk aktivitet och hälsa.
Vi bedriver forskning med hög kvalitet och samhällsrelevans inom ämnet idrottsvetenskap med fokus på människan i rörelse. Vi utbildar lärare i idrott och hälsa, tränare, hälsovetare, beteendevetare, sport managers, hälsomanagers, idrottsvetare och forskare.
Vid GIH arbetar och studerar 160 medarbetare och 1 400 studenter. Högskolan är belägen i centrala Stockholm i nära anslutning till Stockholms Stadion och ett stort idrotts- och friluftsområde.
Följ Gymnastik- och idrottshögskolan
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Gymnastik- och idrottshögskolan
Ny studie tydliggör maktstrukturer bakom sexuella trakasserier och övergrepp i hästsporten30.10.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
En ny studie, genomförd i Sverige och Norge, visar att sexuella trakasserier och övergrepp är ett utbrett problem i hästmiljöer. Bilden som växer fram är tydlig: unga kvinnor i underordnade roller hamnar i beroendeställning till äldre män med inflytande över hästar, träning och tävlingar.
Regelbundna hälsoundersökningar via arbetet kopplas till bättre hälsa20.10.2025 07:37:21 CEST | Pressmeddelande
De som deltagit regelbundet i hälsoundersökningar via arbetet rapporterade oftare förbättrade träningsvanor och förbättrad hälsa, jämfört med de som deltagit mer sällan. Det visar en ny studie från Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH) och forskningsprogrammet Work Together, som analyserat data från över 100 000 genomförda hälsoprofilbedömningar.
Fyra av fem småbarn överskrider skärmrekommendationer6.10.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Resultaten från undersökningen av barn i åldern 18 månader och fyra år visade att majoriteten av de yngre var tillräcklig fysiskt aktiva, men bara hälften av de äldre. Skärmtiden var mer alarmerande. Här var det fyra av fem bland de yngre barnen och fyra av tio bland de äldre som överskred rekommendationerna på vardagarna.
Ny GIH-studie: Dynamisk skenhållare förbättrar ishockeyspelares prestation1.10.2025 07:11:56 CEST | Pressmeddelande
En dynamisk skenhållare förbättrar ishockeyspelares prestation vid baklängesåkning. Skillnaderna i hastighet och sluttid ger insikt om skenhållarens inverkan på prestation på elitnivå. Det visar den första vetenskapliga studien från Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH) och Marsblades forskningssamarbete.
Så kan fler alpina skidåkare komma tillbaka efter knäskador – och undvika nya22.9.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
De tester och rutiner som används vid återgång till idrott efter knäskador är otillräckliga för alpina skidåkare. Det visar forskning från Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH) och Ski Team Sweden Alpine & Skicross som har utvecklat nya metoder för att förbättra återgången och minska risken för nya skador – samtidigt som prestationer kan optimeras och mer hållbara idrottskarriärer skapas.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum