Svenska nyhetsmedier ökar sina intäkter
Under 2024 ökade svenska nyhetsmedier sina intäkter med cirka 1 procent till 13,9 miljarder kronor. Bakom ökningen står bland annat växande prenumerationsintäkter. Det visar Mediemyndighetens nya rapport Svensk marknad för nyheter.

Rapporten Svensk marknad för nyheter innehåller en analys av ekonomi, ägarfrågor och utbud av nyheter under hela 2024 och första halvåret 2025.
- Nyhetsjournalistiken är betydelsefull för det demokratiska samtalet. Därför är det extra viktigt att redovisa de trender vi ser avseende marknaden för nyhetsmedier, säger Jan-Olof Lind, generaldirektör vid Mediemyndigheten.
Följande data och trender redovisas:
- De kommersiella nyhetsbolagens, som dags- och gratispress, sammanlagda omsättning ökade med 1,2 procent till 13,9 miljarder kronor. Bakom tillväxten står bland annat höjda prenumerationspriser och ett något större antal digitala prenumeranter. Utvecklingen såg olika ut på olika delar av marknaden.
- Marknadens gemensamma rörelsemarginal var 3,2 procent.
- Det går bäst för de stora riksmedierna och de stora lokala medierna. Samtidigt ser det ekonomiskt tuffare ut för små och medelstora lokala mediebolag. De stora mediebolagens samlade omsättning uppgick till 12,1 miljarder kronor.
- Bland de små lokala nyhetsbolagen är bilden mer splittrad. Det finns flera lönsamma bolag samtidigt som andra drivs med stora förluster.
- Nyhetsutbudet har förhållit sig stabilt och inte minskat.
- Periodens största strukturaffär rör den norska mediekoncernen Schibsted
och det svenska tv-bolaget TV4. - Annonsörerna fortsatte att dra ned på sina reklaminvesteringar i nyhetsmedier,
i synnerhet i tryckta sådana.
- På den digitala mediemarknaden har storlek blivit allt viktigare. Större mediebolag kan samordna resurser och skapa mer attraktiva paket för annonsörer och läsare. Men också sprida kostnader för tekniken över fler enheter. Det ger tydliga skalfördelar, säger Tobias Lindberg, medieforskare vid Nordicom och rapportens författare.
Bakgrund
Svensk marknad för nyheter har tagits fram inom ramen för Mediemyndighetens uppdrag att följa och analysera medieutvecklingen. Rapporten belyser bland annat nyhetsmediernas ekonomi, ägarfrågor och utbud av nyheter. Rapporten har tagits fram i samverkan med Nordicom, centrum för nordisk medieforskning vid Göteborgs universitet. Mediemyndigheten kommer även ta fram rapporter om radio-, tv-och podd-marknaden.
Nyckelord
Kontakter
Helena DalPressansvarig
Tel:08 -580 070 00presskontakt@mediemyndigheten.semediemyndigheten.seLänkar
Mediemyndigheten
Mediemyndigheten tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi ska inom vårt verksamhetsområde verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mediemångfald och tillgänglighet. Vi ska också verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter samt verka för att skydda barn från skadlig mediepåverkan.

Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
Mediemyndigheten lanserar utbildning för att stärka befolkningen5.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Är du en medveten medieanvändare? Mediemyndigheten lanserar idag webbutbildningen Mediemedveten.se - en nationell satsning som ska stärka individer som medvetna medieanvändare i en tid av artificiell intelligens och desinformation.
P1 Morgon fälls för partiskt inslag om Mossad3.11.2025 11:32:16 CET | Pressmeddelande
I ett inslag i P1 Morgon om den israeliska underrättelsetjänsten Mossad beskrevs Mossad på ett värderande sätt. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på opartiskhet.
TV4:s Förrädarna fälls - tröjtryck gynnade varumärke20.10.2025 11:27:41 CEST | Pressmeddelande
I ett avsnitt av TV4 programmet Förrädarna bar en av deltagarna en tröja med ett tryck som föreställde en vinmärkesetikett. Ovanför trycket stod även en del av vinmärkets namn. Enligt granskningsnämnden innebar detta ett otillbörligt gynnande av varumärket.
EU:s förordning om politisk reklam börjar nu gälla10.10.2025 09:25:12 CEST | Pressmeddelande
Idag börjar EU:s förordning om politisk reklam att tillämpas i Sverige. Syftet är ökad transparens kring politiska reklamtjänster och att harmonisera reglerna för tillhandahållande av politiska reklamtjänster inom EU. Mediemyndigheten står för den huvudsakliga tillsynen av förordningen.
Nytt föräldramaterial - utskick till hela Sverige7.10.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mediemyndigheten lanserar idag digitala guider om föräldrainställningar i mobiler, spel och sociala medier. Guiderna finns publicerade på myndighetens webbplats och nämns i en folder som Folkhälsomyndigheten och Mediemyndigheten nu skickar ut till föräldrar som har barn mellan 6–13 år i hela Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum