Mediemyndigheten

Svenska nyhetsmedier ökar sina intäkter

Dela

Under 2024 ökade svenska nyhetsmedier sina intäkter med cirka 1 procent till 13,9 miljarder kronor. Bakom ökningen står bland annat växande prenumerationsintäkter. Det visar Mediemyndighetens nya rapport Svensk marknad för nyheter. 

Framsidan av rapporten "Svensk marknad för nyheter", utgiven av Nordicom i samarbete med Mediemyndigheten.
Bild på framsida av rapporten "Svensk marknad för nyheter"

Rapporten Svensk marknad för nyheter innehåller en analys av ekonomi, ägarfrågor och utbud av nyheter under hela 2024 och första halvåret 2025.

 - Nyhetsjournalistiken är betydelsefull för det demokratiska samtalet. Därför är det extra viktigt att redovisa de trender vi ser avseende marknaden för nyhetsmedier, säger Jan-Olof Lind, generaldirektör vid Mediemyndigheten.

Följande data och trender redovisas: 

  • De kommersiella nyhetsbolagens, som dags- och gratispress, sammanlagda omsättning ökade med 1,2 procent till 13,9 miljarder kronor. Bakom tillväxten står bland annat höjda prenumerationspriser och ett något större antal digitala prenumeranter. Utvecklingen såg olika ut på olika delar av marknaden.
  • Marknadens gemensamma rörelsemarginal var 3,2 procent.
  • Det går bäst för de stora riksmedierna och de stora lokala medierna. Samtidigt ser det ekonomiskt tuffare ut för små och medelstora lokala mediebolag. De stora mediebolagens samlade omsättning uppgick till 12,1 miljarder kronor. 
  • Bland de små lokala nyhetsbolagen är bilden mer splittrad. Det finns flera lönsamma bolag samtidigt som andra drivs med stora förluster.
  • Nyhetsutbudet har förhållit sig stabilt och inte minskat.
  • Periodens största strukturaffär rör den norska mediekoncernen Schibsted
    och det svenska tv-bolaget TV4.
  • Annonsörerna fortsatte att dra ned på sina reklaminvesteringar i nyhetsmedier,
    i synnerhet i tryckta sådana.

- På den digitala mediemarknaden har storlek blivit allt viktigare. Större mediebolag kan samordna resurser och skapa mer attraktiva paket för annonsörer och läsare. Men också sprida kostnader för tekniken över fler enheter. Det ger tydliga skalfördelar, säger Tobias Lindberg, medieforskare vid Nordicom och rapportens författare. 

Bakgrund 

Svensk marknad för nyheter har tagits fram inom ramen för Mediemyndighetens uppdrag att följa och analysera medieutvecklingen. Rapporten belyser bland annat nyhetsmediernas ekonomi, ägarfrågor och utbud av nyheter. Rapporten har tagits fram i samverkan med Nordicom, centrum för nordisk medieforskning vid Göteborgs universitet. Mediemyndigheten kommer även ta fram rapporter om radio-, tv-och podd-marknaden. 

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Mediemyndigheten

Mediemyndigheten tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi ska inom vårt verksamhetsområde verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mediemångfald och tillgänglighet. Vi ska också verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter samt verka för att skydda barn från skadlig mediepåverkan.

Följ Mediemyndigheten

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye