Beauty tech boomar – hetaste produkterna i svenskarnas badrumsskåp
Skönhet möter teknik – och svenska konsumenter är nyfikna. Beauty tech-segmentet, med produkter som LED-masker, avancerade hårstyling-produkter och tekniska hudvårdsprodukter, växer snabbt och har ökat med över 600 procent hos Elgiganten det senaste året. Trenden som drivs av sociala medier och ett ökat intresse för produkter som kombinerar hudvård, välmående och teknisk innovation, pekar på en utveckling där teknik blir en självklar del av skönhetsrutinen.

Skönhetsmarknaden går på högvarv – under 2024 steg försäljningen av skönhets- och hälsoprodukter med 17 procent i Sverige.* En del av trenden kan spåras till så kallad beauty tech, avancerade tekniska produkter för hudvård. Den svenska marknaden för beauty tech väntas växa med i snitt 8 procent per år fram till 2030, och intresset för hudvård med teknisk innovation ökar särskilt bland kvinnor 25–40 år.** Trenden drivs till stor del av sociala medier, där influencers och hudvårdsprofiler visar hur produkterna kan användas i vardagen. Fokus ligger alltmer på hudhälsa och hudföryngring med produkter som syftar till att förbättra huden utan kirurgiska ingrepp eller dyra salongsbehandlingar.
LED-masker lyser i popularitet
Den mest framträdande trendprodukten är LED-masker i olika material och med olika effekter. Maskerna använder ljusbaserad teknik för att stimulera huden på djupet, minska rynkor, öka kollagenproduktionen och ge huden en frisk lyster. Utöver LED-masker märks ett växande intresse för speciella rengöringsborstar för ansiktet (i skönhetsvärlden kallat för ”cleansing brush”), och olika typer av produkter för ansiktsmassage – produkter som gör det enklare att ta hand om huden hemma.
Även produkter som beauty mirrors - det vill säga smarta speglar med justerbart ljus och förstoring, ibland med sensorer eller appkoppling för att optimera belysningen vid hudvård och sminkning - har sett ett uppsving i efterfrågan och försäljning.
– LED-maskerna har verkligen tagit fart – både i sociala medier och bland våra kunder. Intresset är stort för produkter som kombinerar avancerad teknik med enkel användning. Vi ser tydligt att tech har blivit en självklar del av många människors skönhetsrutiner, säger Sara Larsson, produktexpert på Elgiganten.
Populärt i sociala medier
Beauty tech-trenden drivs till stor del av sociala medier och en växande medvetenhet kring hälsa och hudvård. Samtidigt har marknaden breddats: där tidigare mest hudvårdsmärken dominerade, kliver nu även större varumärken in i segmentet.
– Det är fascinerande att se hur nya aktörer kliver in i beauty tech – en kategori som är ny och bara fortsätter att växa hos oss. Ju mer vi breddar sortimentet, desto fler kunder upptäcker möjligheterna med beauty tech. Från avancerade LED-masker till smarta instegsprodukter, det finns något för både nybörjaren och hudvårdsnördar, säger Sara Larsson.
Populära beauty tech-produkter hos Elgiganten:
- Shark CryoGlow LED Mask: LED-mask som erbjuder fyra förinställda ljusbehandlingar för uppstramning, akne och lyster, plus justerbara kylinställningar.
- Dyson Airwrap: Smart multistyler för håret som torkar, slätar ut, ger volym och tämjer flygigt hår utan värmeskador. Kopplas till en app för personanpassade inställningar.
- Geske Sonic ansiktsrengöringsborste: 5-i-1-apparat med 14-hastighetsinställningar, SmartSonic Pulsation och andra kraftfulla teknologier för djuprengöring av ansiktet och anti-aging-massage.
- Geske Sonic ansikts- och kroppsroller: Roller för att massera, minska svullnader och göra huden i ansikte och på kroppen fastare genom SmartSonic Pulsation-teknologi och 3D-konturering. Kopplas till en app som använder AI för personanpassade inställningar.
- Sharper Image LED sminkspegel med trådlös laddare: Sminkspegel med inbyggda LED-lampor med justerbar ljusstyrka. Justerbar förstoring i spegeln tack vare en dubbelsidig design med standardreflektion på ena sidan och distorsionsfri 5x zoom på andra sidan.
* Svensk Handels årsrapport Läget i Handeln 2025: https://www.svenskhandel.se/rapporter/laget-i-handeln/
** Statista Market Forecaset – Beauty & Personal Care – Sweden 2025
Kontakter
Linnea CederquistPR and Communication Manager
Gäller endast pressförfrågningar från media. För övriga frågor och kundärenden vänligen kontakta kundtjänst.
Bilder



Om oss
Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de största aktörerna inom svensk detaljhandel och har funnits i Sverige sedan 1994. I dag har Elgiganten cirka 3 700 anställda och 170 butiker och varuhus över hela landet.
Elgiganten är en del av Elkjøp-koncernen – Nordens största hemelektronikkedja med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Currys plc, en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.
LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och mer om bolagets hållbarhetsarbete.

Följ Elgiganten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Elgiganten
Black Friday-succé för Elgiganten – ökar omsättningen med 20 procent1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Trots rapporter om en dämpad Black Friday i Sverige visar Elgiganten motsatsen. Årets kampanj blev den starkaste någonsin för hemelektronikkedjan, med en omsättningsökning på 20 procent. Vad som drivit omsättningen har varit en kombination av attraktiva erbjudanden, hög tillgänglighet och ett starkt intresse hos svenskarna att uppgradera hemmet med ny teknik.
Elgiganten ser rekordförsäljning av komponenter under Black Friday27.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Under årets Black Friday ser Elgiganten en historisk trend: årets satsning på komponenter för att bygga egna gamingdatorer har visat sig vara helt rätt. Från blygsam försäljning i fjol har segmentet exploderat och är nu näst största produktgruppen inom datorer – större än både konsoler och färdigbyggda datorer. Samtidigt slår gamingmarknaden rekord i Sverige och globalt.
Så handlar svenskarna under årets Black Friday17.11.2025 10:49:17 CET | Pressmeddelande
Baserat på en omfattande analys av egna försäljningssiffror och söktrender ser Elgiganten tydliga mönster inför årets Black Friday. Företaget väntar sig upp till tio gånger högre försäljning än under en vanlig helg. Fjolårets succé med slutsålda robotdammsugare väntas upprepas, samtidigt som fler kunder satsar på kvalitet och teknik som håller över tid.
Smarta hälsoringen utsedd till Årets Pryl 202612.11.2025 16:36:15 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationen för hemelektronik, ElektronikBranschen, har utsett den smarta hälsoringen till Årets Pryl 2026. Priset lyfter fram innovation, hållbarhet och trender inom hemelektronik. Bakom utnämningen står en jury med representanter från branschen, däribland Elgigantens vd Niclas Eriksson.
Bak-Sverige går till val – dags att rösta fram Hela Sveriges Bakverk12.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Hur smakar Norrbotten? Östergötland? Närke? Småland? Tillsammans med måltidshistorikern Richard Tellström lanserar Epoq, Elgigantens köksvarumärke, initiativet Hela Sveriges Bakverk – en hyllning till landets baktradition och de lokala bakverk som berättar en historia om platsen de kommer ifrån. Här bjuds svenska folket in att rösta fram vilket bakverk som bäst representerar just deras landskap.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum