Elgiganten satsar på växande Retail Media
Globalt väntas Retail Media ta en allt större del av de digitala annonsintäkterna. Elkjøp, koncernen där Elgiganten ingår, ser stor potential i utvecklingen och satsar nu ännu mer på Retail Media för att låta annonsörer och samarbetspartners nå köpsugna kunder. Därför kan nu svenska Elgiganten erbjuda riktade displayannonser, och i samarbete med Criteo, även betalda produktplaceringar integrerat i e-handeln.

Retail Media innebär att återförsäljare som Elgiganten erbjuder annonsutrymme direkt i sina egna kanaler där kunderna redan är nära ett köpbeslut. Det gör att varumärken kan nå rätt målgrupp med hög precision. Under det senaste halvåret har Elkjøp, koncernen där Elgiganten ingår, genomfört flera case studier som visat på Retail Medias goda effekt på både försäljning och synlighet. Betalda produktplaceringar har till exempel varit det mest efterfrågade annonsformatet bland bolagets annonsörer det senaste året.
– Detta är en milstolpe för oss och våra samarbetspartners. Elkjøp har nu över 30 aktiva annonsörer genom Retail Media. Det är ett tydligt tecken på att våra annonsprodukter möter marknadens behov och vi ser ett stort intresse från både befintliga och nya varumärken att bli annonsörer, säger Christine Torp, Nordic Marketing Operations Director på Elkjøp Nordic.
Satsningen på Retail Media bygger på Elkjøps position som marknadsledare inom hemelektronik i Norden, med över 400 butiker och 12 miljoner onlinebesök per månad. Plattformen ger annonsörer tillgång till målgrupper med hög köpsintention och öppnar upp nya möjligheter att skapa tillväxt, värde och transparens. Elgiganten i Sverige ser positivt på den nya satsningen att integrera Retail Media ytterligare i sin e-handel.
– Satsning på Retail Media handlar om mer än bara annonsering – det handlar om att sätta data, insikter och kundupplevelse i centrum. Med planer på att använda förstapartdata och kontinuerligt utveckla nya lösningar, bjuder vi in både annonsörer och varumärken att följa med på resan mot framtidens marknadsföring, säger Karolina Åhs Karlsson, Head of Marketing & E-commerce på Elgiganten i Sverige.
Kontakter
Linnea CederquistPR and Communication Manager
Gäller endast pressförfrågningar från media. För övriga frågor och kundärenden vänligen kontakta kundtjänst.
Bilder

Om oss
Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de största aktörerna inom svensk detaljhandel och har funnits i Sverige sedan 1994. I dag har Elgiganten cirka 3 700 anställda och 170 butiker och varuhus över hela landet.
Elgiganten är en del av Elkjøp-koncernen – Nordens största hemelektronikkedja med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Currys plc, en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.
LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och mer om bolagets hållbarhetsarbete.

Följ Elgiganten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Elgiganten
Black Friday-succé för Elgiganten – ökar omsättningen med 20 procent1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Trots rapporter om en dämpad Black Friday i Sverige visar Elgiganten motsatsen. Årets kampanj blev den starkaste någonsin för hemelektronikkedjan, med en omsättningsökning på 20 procent. Vad som drivit omsättningen har varit en kombination av attraktiva erbjudanden, hög tillgänglighet och ett starkt intresse hos svenskarna att uppgradera hemmet med ny teknik.
Elgiganten ser rekordförsäljning av komponenter under Black Friday27.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Under årets Black Friday ser Elgiganten en historisk trend: årets satsning på komponenter för att bygga egna gamingdatorer har visat sig vara helt rätt. Från blygsam försäljning i fjol har segmentet exploderat och är nu näst största produktgruppen inom datorer – större än både konsoler och färdigbyggda datorer. Samtidigt slår gamingmarknaden rekord i Sverige och globalt.
Så handlar svenskarna under årets Black Friday17.11.2025 10:49:17 CET | Pressmeddelande
Baserat på en omfattande analys av egna försäljningssiffror och söktrender ser Elgiganten tydliga mönster inför årets Black Friday. Företaget väntar sig upp till tio gånger högre försäljning än under en vanlig helg. Fjolårets succé med slutsålda robotdammsugare väntas upprepas, samtidigt som fler kunder satsar på kvalitet och teknik som håller över tid.
Smarta hälsoringen utsedd till Årets Pryl 202612.11.2025 16:36:15 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationen för hemelektronik, ElektronikBranschen, har utsett den smarta hälsoringen till Årets Pryl 2026. Priset lyfter fram innovation, hållbarhet och trender inom hemelektronik. Bakom utnämningen står en jury med representanter från branschen, däribland Elgigantens vd Niclas Eriksson.
Bak-Sverige går till val – dags att rösta fram Hela Sveriges Bakverk12.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Hur smakar Norrbotten? Östergötland? Närke? Småland? Tillsammans med måltidshistorikern Richard Tellström lanserar Epoq, Elgigantens köksvarumärke, initiativet Hela Sveriges Bakverk – en hyllning till landets baktradition och de lokala bakverk som berättar en historia om platsen de kommer ifrån. Här bjuds svenska folket in att rösta fram vilket bakverk som bäst representerar just deras landskap.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum