Skuggundervisning ökar i Ryssland – samma mönster som under Sovjettiden
En ny studie visar hur privatundervisning – så kallad skuggundervisning – växte fram i det tysta under Sovjettiden.
Forskaren Tatiana Mikhaylova vid Högskolan i Gävle ser nu hur samma mönster upprepas i dagens Ryssland: staten ser privat utbildning som ett hot för att den riskerar att sprida oönskade idéer.

– Vi tänker ofta att offentliga skolor står för demokrati, men i auktoritära regimer är det tvärtom. I vissa fall är det just i den informella eller privata undervisningen som kritiskt tänkande får plats, säger Tatiana Mikhaylova, universitetslektor i pedagogik.
Studien av Tatiana Mikhaylova och Mark Bray (University of Hong Kong) är publicerad i den vetenskapliga tidskriften European Journal of Education och bygger på en historisk analys av skuggundervisning i Ryssland och Sovjetunionen och tiden efter dess fall. Tatiana Mikhaylova påbörjade arbetet som doktorand 2017, med ett särskilt intresse för hur staten hanterar utbildning som den inte kontrollerar.
Genom att undersöka annonsering om privatundervisning i tidningar, den offentliga debatten kring utbildning, och policydokument i Ryssland under 1700-talet och framåt växer bilden av statens syn på privatundervisning och dess utbredning fram.
Resultaten blev än mer aktuella när Rysslands anfallskrig mot Ukraina inleddes.
– Det är skrämmande hur likt det låter när man jämför dagens ryska retorik om privatundervisning med retoriken under 1800-talet. Det handlar om misstänksamhet mot utländska idéer, om kontroll över historieskrivningen, och om att begränsa oliktänkande.
Undervisningens skuggor döljer motstånd
Mikhaylovas forskning visar att privatundervisning har existerat i stor omfattning även när den varit formellt förbjuden. Under Sovjettiden förekom privatlärare inom både natur- och samhällsvetenskap, ofta informellt och dolt för myndigheterna. I dagens Ryssland är fokus mer på oro för undervisningens innehåll än för den privata finansieringen som var förbjuden under Sovjettiden.
– I dag är det inte pengarna främst som oroar makten, utan idéerna. Det handlar om ämnen som historia och samhällskunskap, där privata aktörer kan välja att kalla kriget i Ukraina för ett krig snarare än en militär specialoperation, vilket är förbjudet i den statliga skolan. Uppenbarligen oroar sig staten för det, säger Tatiana Mikhaylova.
Enligt henne finns det i många fall en tyst överenskommelse mellan lärare, föräldrar och barn i privatundervisning om att undvika propaganda, till skillnad från den statliga skolan där ”samtal om viktiga frågor”, som i stort sett är ren propaganda, blivit ett obligatoriskt inslag i schemat varje vecka.
"Ett tyst motstånd"
Efter presidentvalet i Belarus 2020 såg man försök att begränsa privatundervisning även där. Diskussioner har förts om att förbjuda grupper större än fem personer, eller distansundervisning som inte följer den statliga läroplanen.
– Staten försöker kontrollera utbildningens innehåll genom att förbjuda ”spridning av destruktiv information” som omfattar kunskap som regimen anser står i strid med det belarusiska folkets traditionella värderingar – i praktiken västerländska idéer. Men det pågår ett slags tyst motstånd i privatundervisningen, säger Tatiana Mikhaylova.
Tatiana Mikhaylova är tydlig med att hon i dag inte vet i exakt hur utbredd skuggundervisningen är i Ryssland – det finns ingen tillförlitlig statistik. Men enligt hennes forskning har privatundervisningen ökat igen sedan anfallskriget mot Ukraina inleddes.
– När jag växte upp i Ryssland på 1990-talet hade nästan alla någon form av privatlärare. Det var inget märkvärdigt, det var normen. Men i dag är klimatet mycket mer kontrollerat. Vissa föräldrar betalar för privatundervisning för att öka sina barns chanser att kunna läsa vidare och därmed slippa militärtjänstgöring – andra för att undvika att barnen hjärntvättas.
Läs hela studien här: Shadow Education in the Soviet and Post‐Soviet Eras: A Political‐Economic Analysis of Changing Tides. Wiley, European Journal of Education
Nyckelord
Kontakter
Tatiana Mikhaylovauniversitetslektor i pedagogikHögskolan i Gävle
tatiana.mikhaylova@hig.seAnders MunckPressansvarigHögskolan i Gävle
Tel:070-794 65 23anders.munck@hig.seUtbildning och forskning i naturskönt campus
Högskolan i Gävle har cirka 19 000 studenter och erbjuder ett sextiotal utbildningsprogram och påbyggnadsutbildningar, 330 fristående kurser inom humaniora, samhälls- och naturvetenskap samt teknik.
Följ Högskolan i Gävle
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Högskolan i Gävle
”Vi måste bredda begreppet 15-minutersstad”27.10.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Visionen om 15-minutersstaden har fått stort genomslag internationellt. Men ny forskning visar att visionen riskerar att missa målet om den bara tar sikte på att minska utsläpp.
Ny bok avslöjar hur klimatavtrycket från betong kan minskas13.10.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Betong står för omkring åtta procent av de globala koldioxidutsläppen. I en ny bok presenterar Alireza Bahrami, docent och ämnesföreträdare för byggnadsteknik vid Högskolan i Gävle, nya metoder och ny teknik som kan minska betongens miljöpåverkan avsevärt.
Ny bok: Allt fler svenskar tror på ”något” – men inte gud29.9.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
En majoritet av västvärldens invånare vänder sig från traditionell religion, men det betyder inte att de har slutat tro. I boken Semi-Secular Worldviews and the Belief in Something Beyond, utgiven vid ansedda Cambridge University Press, undersöker forskare på Högskolan i Gävle gruppen de kallar ”Inbetweeners” människor som inte är religiösa, men ändå tror på ”något”.
Eleverna: Dåligt beteende måste få konsekvenser15.9.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Personal som ser, lyssnar och agerar skapar en tryggare skolmiljö. Det visar en ny studie som bygger på intervjuer och fokusgrupper med 133 elever i årskurs 4–9. – Om en elev beter sig illa måste det bli konsekvenser, annars upplever skolbarnen att de inte kan lita på vuxna, säger Silvia Edling, professor i didaktik vid Högskolan i Gävle.
Miljoner till Högskolan för internationellt projekt om lärmiljöer8.9.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett nytt internationellt forsknings- och utvecklingsprojekt ska undersöka hur skolans fysiska miljö kan utformas och användas för att på bästa sätt stödja undervisning och elevers lärande. – Den fysiska skolmiljön tas ofta för given i Sverige. Lärmiljöer är nästan osynliga i policydokument, läroplaner och skollag. Det gör det extra spännande att jämföra hur andra europeiska länder arbetar med de här frågorna, säger Anneli Frelin, professor i didaktik vid Högskolan i Gävle.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum