E.ON Sverige AB

Utan energi stannar Sverige - E.ON lanserar ny kampanj om energins betydelse

Dela

Den 3 november lanserar E.ON förkampanjen ”Utan energi stannar Sverige”, en emotionell och tankeväckande satsning som belyser energins avgörande roll i samhället. I TV blir skärmen plötsligt svart, ett symboliskt grepp som ska få tittaren att reflektera över hur mycket i vardagen som är beroende av ett fungerande energisystem. I radio och print används motsvarande uttryck för att gestalta när energin slocknar.

– Vi vill påminna om något vi ofta tar för givet, nämligen att energin finns där när vi behöver den. Genom kampanjen vill vi skapa medvetenhet kring energins betydelse i människors vardag, säger Cecilia Böhm, Director Brand, Corporate Communication & Public Affairs på E.ON Sverige.

Förkampanjen är startskottet på en större kommunikationssatsning som ska skapa förståelse för hur viktigt energisystemet är för samhället och för individen.

Som ett av landets största energibolag och elnätsägare tar E.ON ansvar för att stärka energisystemet dygnet runt, året om. Det handlar om att bygga ut och modernisera elnätet, investera i fjärr- och kraftvärme som avlastar elnätet samt utveckla smarta energilösningar som gör energisystemet mer effektivt och motståndskraftigt mot yttre påfrestningar.

– För våra kunder handlar energiförsörjningen ytterst om trygghet, att energin finns där. Det är en förutsättning för att både vardagen och kritisk infrastruktur ska fungera, säger Cecilia Böhm.

Filmen i förkampanjen inleds med ett kort klipp från varumärket Zeta Pinsa, vars material E.ON fått tillåtelse att använda, något som tillför en oväntad twist i början av filmen.

Förkampanjen kommer att rulla i media under vecka 45–46 i TV, Play och YouTube, samt i utvalda utomhusytor, dagspress och radio.

Mer information om kampanjen finns på eon.se/smartareenergi.

Fakta: ”Utan energi stannar Sverige”

  • Lanseringsdatum: 3 november 2025
  • Format: TV (analog och digital), YouTube, radio, dagspress och utomhus
  • Reklambyrå: BBDO Nordics
  • Mediabyrå: Mediaplus Nordics
  • Syfte: Att öka medvetenheten om energins betydelse och visa E.ONs roll i att trygga Sveriges energisystem
  • Kampanjperiod: Vecka 45–46

Kontakter

Linn JohanssonExternal Communication & Press Manager

E.ON Sverige

Tel:073-070 76 82

Om oss

I Sverige levererar E.ON el, värme och smarta energilösningar till drygt en miljon hushåll och företag. Vår roll är att driva energiomställningen framåt ihop med våra kunder, partners och samhället i stort. Tillsammans skapar vi smartare energi, med gemensam kraft.

E.ON Sverige ingår i den internationella energikoncernen E.ON SE, som har sitt huvudkontor i Essen, Tyskland, och verksamhet i 17 länder.

Följ E.ON Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från E.ON Sverige AB

E.ON investerar 60 miljoner i Graninge – nästa steg i historisk satsning på elnätet i Hammarstrandsklustret11.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande

E.ON fortsätter sin omfattande utbyggnad av elnätet i Jämtland och Västernorrland. Nästa delprojekt i det så kallade Hammarstrandsklustret är nu i gång i Graninge. Investeringen uppgår till drygt 60 miljoner kronor och syftar till att öka kapaciteten, förbättra driftsäkerheten och skapa ett mer flexibelt elnät för framtidens behov.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye