M Statistik: Problemen som bilar oftast drabbas av
Baserat på statistik från M Sveriges Väghjälp kartlägger vi de vanligaste orsakerna till att behöva ringa efter bärgning eller få hjälp med bilen hemmavid. – En del problem går att förebygga men inte alla, säger Carl-Erik Stjernvall.
Bilproblem kan bero på flera saker. Om oturen är framme är ofta det värsta att det kostar pengar och tar tid. För att få hjälp är det bra om bilen är hel- eller halvförsäkrad, då ingår det som kallas räddningshjälp, och med en så kallad vägassistansförsäkring täcks ofta självrisken i den vilket många tycker är en bra trygghet.
En vägassistansförsäkring kan vara mer mångsidig än vad många bilägare känner till, men det gäller att jämföra mellan olika bolag, särskilt eftersom de kan innehålla begränsningar för bilens ålder och miltal.
– Det går att få hjälp om man kört fast, låst in nycklar, fått punktering eller slut på bränsle. Hjälpen kan också vara i form av provisoriska reparationer, eller med reservdelar så som byte av bilbatteri, vilket ofta upplevs som väldigt smidigt, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
De vanligaste skälen att ringa efter väghjälp
Nästan hälften av larmen beror på fel på bilen under resan som kräver bärgning. Ungefär en fjärdedel ärenden gäller starthjälp, vilket oftast sker där bilen stått parkerad och inte under pågående färd. Det tredje mest vanliga problemet är punktering.
Väghjälp 2024-2025
- Bärgning 48 procent
- Starthjälp 26 procent
- Punktering 19 procent
- Reparation på plats 4 procent
De tre sista procenten faller inom kategorin övrigt, med exempelvis inlåsta nycklar eller feltankning, vilket alltså är relativt ovanligt.
När det gäller bärgning är de främsta skälen motorfel, punktering, kollision eller att en varningslampa lyser. Ibland går det att åtgärda en punktering på plats, men ibland måste bilen bärgas.
Väghjälp, bärgning 2024-2025
- Motorfel 33 procent
- Punktering 24 procent
- Kraftöverföring 13 procent
- Kollision 7 procent
- Varningslampa 6 procent
– Förebyggande underhåll och service ger största möjliga potential att slippa undan problem, framför allt när det gäller tekniska brister. Punktering och kollision är det värre med, det går sällan att helgardera sig, då kan det vara en trygghet att ha ett visst skydd för oförutsedda kostnader, säger Carl-Erik Stjernvall.
Statistiken bygger på M Sveriges Väghjälp, som kan tecknas av förbundets medlemmar, och baseras på 1 943 ärenden från de senaste 12 månaderna. Av dessa skedde 1 793 inom Sverige medan 150 behövde hjälp med bilen utomlands.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert och hållbarhetsansvarig
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum