Byt till vinterdäck innan första halkan
Det blir halt på vägarna även den här vintern! För att slippa stress och brådska kan det vara bra att vara ute i god tid. – Dubbdäck är tillåtna från första oktober, så det finns inga ursäkter att inte vara väl förberedd, tipsar Carl-Erik Stjernvall på M Sverige.
Inför vintern kan det kännas som att allt går snabbt. Hur ser reglerna ut och i vilket skick var vinterdäcken egentligen? En bra tumregel är att se över däckens mönsterdjup och skick redan när du tar av dem. Det vill säga kolla sommardäcken nu på hösten, och vice versa med vinterdäcken. Då har man god tid att fundera på om det behövs nya och bestämma vilka som är mest lämpliga.
– Många känner lite ångest inför bytet och pop-up-anläggningar stressar gärna på och menar att man måste byta däck som börjat bli slitna direkt. Men ta det lugnt och fundera ett par veckor, däck är nästan aldrig så dåliga att det krävs ett omedelbart byte, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
För det gäller att ta god tid på sig att välja däck. De billigaste däcken är sällan de mest trafiksäkra, eller de som har bäst livslängd. Att köpa dyrare däck kan löna sig i längden, något som M Sveriges medlemstidning Motor skrivit om. Att köpa billiga däck med kort livslängd blev i jämförelsen 10 000 kronor dyrare jämfört med att köpa dyrare däck som klarade mer än dubbelt så lång körsträcka. Dessutom kan dyrare däck både vara mer tystgående och sänka bränsleförbrukningen en liten aning.
– När det gäller vinterdäck är det viktigt att ta del av oberoende tester. EUs däckdekal ger sällan hela bilden av ett vinterdäck för nordiskt klimat, säger Carl-Erik Stjernvall.
Viktigt om vinterdäck
- Vinterdäck krävs när det är vinterväglag från 1 december till 31 mars, men sitter i praktiken på bilen under hela perioden.
- Dubbdäck är tillåtna 1 oktober till 15 april, undantaget om det är eller förväntas bli vinterväglag även innan eller efter dessa datum.
- Minsta tillåtna mönsterdjup för vinterdäck är 3 millimeter.
- Välj dubbade eller dubbfria däck baserat på väglaget där du oftast kör.
- Sedan 2024 måste friktionsdäck ha alptopp-snöflinge-märkningen för att vara ett godkända.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert och hållbarhetsansvarig
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum