Snart slut på den tullfria gräddfilen för Temu och Shein
Under torsdagen beslutade EU:s finansministrar att ta bort tullfriheten på varor under 150 euro. Svensk Handel, som länge drivit frågan, välkomnar dagens besked. Men fler åtgärder krävs för att skydda konsumenter, miljön och rättvis konkurrens.

Avskaffandet av 150-eurogränsen är en positiv utveckling som Svensk Handel har drivit under lång tid. Det minskar den orättvisa konkurrens som uppstår när lågprisprodukter från tredjeland kan säljas utan tull och moms. Men huvudproblemet kvarstår: online-marknadsplatser som Temu och Shein har fortfarande inga proaktiva skyldigheter att säkerställa att produkter följer EU:s regler innan de når konsumenterna.
– Dagens besked är ett steg i rätt riktning. Vi ser positivt på att EU har agerat på ett snabbt och kraftfullt sätt när det kommer till denna fråga. Men för att verkligen skydda konsumenterna och skapa rättvisa villkor måste EU stänga gräddfilen på riktigt. Online-marknadsplatser måste ta ansvar innan produkterna når marknaden, inte först vid gränsen, säger Martin Kits, chef för näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel, och fortsätter:
– Svensk Handel kommer alltid att stå upp för frihandel och konkurrens på lika villkor. Men beslutet som fattades idag var direkt nödvändigt. Allt för länge har europeiska handelsföretag lidit av Temu och Sheins intåg på den inre marknaden. Det var hög tid att kraftfullt markera mot dessa aktörer. år förhoppning är nu att beslutet implementeras skyndsamt i samtliga medlemsländer.
Svensk Handel har länge förespråkat att Sverige inrättar en nationell task force för att bekämpa inflödet av osäkra och icke-kompatibla produkter från tredjeland. En sådan task force skulle kunna samla de relevanta myndigheterna, näringslivet och civilsamhället, för att skapa en effektiv och proaktiv struktur som kan agera snabbt mot risker för konsumenter och miljön, samtidigt som man säkerställer rättvisa konkurrensvillkor för svenska företag.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Länkar
Om Svensk Handel
Svensk Handels uppdrag är att stärka handelns konkurrenskraft och synliggöra branschens innovationskraft och bidrag till samhällets utveckling. Svensk Handel förhandlar och sluter kollektivavtal, påverkar politiker och stöttar medlemmarna i en rad olika frågor.

Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Tillträdesförbud till butik – en svag lag med potential4.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Fler ansöker om tillträdesförbud och antalet beviljade ansökningar ökar. Men fortsatt avslås nästan hälften av alla ansökningar. Svensk Handel är kritiska och menar på att lagen om tillträdesförbud till butik inte ger handlarna det skydd som utlovats.
3 av 10 handlade second hand i oktober3.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
3 av 10 svenskar handlade second hand i oktober och försäljningen uppgick till drygt 1,3 miljarder kronor, vilket nästan exakt motsvarar försäljningssiffran för oktober 2024. Det är andra månaden i rad som utvecklingen följer fjolårets mönster.
Framtidstron inom dagligvaruhandeln stärks27.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Läget i handeln är fortsatt avvaktande, men även om förväntningarna framåt präglas av försiktighet finns några ljusglimtar. Handelsbarometern för november visar att framtidsförväntningarna inom dagligvaruhandeln stärktes, medan de var oförändrade inom sällanköpsvaruhandeln och föll inom partihandeln.
E-handeln går starkt inför årets mest intensiva veckor24.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för oktober månad till 13,1 miljarder kronor. Det var en ökning med 16 procent jämfört med samma månad förra året och den fjärde månaden i rad med tvåsiffriga tillväxttal.
Rekordmånga planerar att handla under Black Week20.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
57 procent av svenskarna planerar att handla under Black Week 2025 och 64 procent uppger att de kommer köpa julklappar under veckan. Enligt Svensk Handels prognos kommer årets försäljning uppgå till 10,2 miljarder kronor, vilket är en ökning från 9,7 miljarder år 2024.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum