Avvaktande modehandel i oktober
Efter flera månader med positiv utveckling inom modehandeln är siffrorna för oktober något mer avvaktande. Försäljningen av kläder ökade med 3 procent, medan skoförsäljningen minskade med 2,7 procent jämfört med samma månad förra året.

– Vi ser en liten ökning för klädförsäljningen, men det är långt ifrån det lyft många handelsföretag kanske hade hoppats på och förväntat sig. En förklaring kan vara att Black Week närmar sig och att vissa kunder väljer att avvakta tills erbjudandena drar i gång. Samtidigt får vi signaler från våra medlemsföretag om att mycket redan nu säljs till rabatterade priser, säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel och fortsätter:
– Vi ska också komma ihåg att oktobervädret var ovanligt varmt i stora delar av landet. Handeln gynnas som bekant av väderomslag. Detta bådar gott inför kommande vinter.
Att kampanjtrycket ökar märks tydligt i butikerna.
– Vi får indikationer på att en stor del av försäljningen sker med rabatter. Det blev väldigt tydligt i oktober och fortsätter in i november, och kommer sannolikt hålla i sig fram till mellandagsrean. Samtidigt som det skapar ett större inflöde av konsumenter ska man också komma ihåg att många handelsföretag, särskilt de mindre, ofta har små marginaler från början, säger Sofia Larsen.
Konkurrensen i modehandeln är samtidigt hård. Onlinemarknadsplatser som Temu och Shein lockar med mycket låga priser, vilket ökar trycket på branschen och gör behovet av rättvisa villkor än mer tydligt. Gårdagens besked från EU om att ta bort tullfriheten för varor under 150 euro från aktörer utanför Europa är därför ett välkommet första steg gentemot konkurrens på lika villkor.
– Det här är en betydande förändring. Den tidigare tullgränsen har gjort det möjligt för kinesiska onlinejättar att sälja orimligt billiga, och ibland, skadliga produkter utan att följa samma regler som svenska handelsföretag. När tullfriheten nu tas bort är det ett första steg på vägen mot en mer rättvis spelplan och en tryggare handel för konsumenterna. Gräddfilen för Temu och Shein måste upphöra, säger Sofia Larsen.
De nya tullreglerna väntas börja gälla så snart införandet är praktiskt möjligt.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Länkar
Om Svensk Handel
Svensk Handels uppdrag är att stärka handelns konkurrenskraft och synliggöra branschens innovationskraft och bidrag till samhällets utveckling. Svensk Handel förhandlar och sluter kollektivavtal, påverkar politiker och stöttar medlemmarna i en rad olika frågor.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Tillträdesförbud till butik – en svag lag med potential4.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Fler ansöker om tillträdesförbud och antalet beviljade ansökningar ökar. Men fortsatt avslås nästan hälften av alla ansökningar. Svensk Handel är kritiska och menar på att lagen om tillträdesförbud till butik inte ger handlarna det skydd som utlovats.
3 av 10 handlade second hand i oktober3.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
3 av 10 svenskar handlade second hand i oktober och försäljningen uppgick till drygt 1,3 miljarder kronor, vilket nästan exakt motsvarar försäljningssiffran för oktober 2024. Det är andra månaden i rad som utvecklingen följer fjolårets mönster.
Framtidstron inom dagligvaruhandeln stärks27.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Läget i handeln är fortsatt avvaktande, men även om förväntningarna framåt präglas av försiktighet finns några ljusglimtar. Handelsbarometern för november visar att framtidsförväntningarna inom dagligvaruhandeln stärktes, medan de var oförändrade inom sällanköpsvaruhandeln och föll inom partihandeln.
E-handeln går starkt inför årets mest intensiva veckor24.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för oktober månad till 13,1 miljarder kronor. Det var en ökning med 16 procent jämfört med samma månad förra året och den fjärde månaden i rad med tvåsiffriga tillväxttal.
Rekordmånga planerar att handla under Black Week20.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
57 procent av svenskarna planerar att handla under Black Week 2025 och 64 procent uppger att de kommer köpa julklappar under veckan. Enligt Svensk Handels prognos kommer årets försäljning uppgå till 10,2 miljarder kronor, vilket är en ökning från 9,7 miljarder år 2024.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
