42 procent av tunga fordon överlastade

Allt fler lastbilar kör med överlast. Under 2021 körde nästan vartannat tungt fordon, 42 procent, med för tung last, enligt en ny mätning från Trafikverket. Detta påskyndar den redan snabba nedbrytningen av det svenska vägnätet och ökar risken för allvarliga olyckor.

– Det är livsfarligt med så många överlastade tunga fordon på svenska vägar. Överlastning påverkar lastbilarnas hållfasthet och gör olyckor allvarligare. Upptäcktsrisken för detta lagbrott måste öka, annars hotas trafiksäkerheten, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig inom trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.

Det svenska vägnätet bryts ned i allt snabbare takt. Trafikverket har slagit larm om att de inte klarar av att upprätthålla vägnätets nuvarande tillstånd, utan att vägarnas funktion kommer att försämras framöver. Huvuddelen av nedbrytningen svarar de tunga fordonen för.

– Ett eftersatt vägunderhåll i kombination med ökad belastning från tung trafik leder till slitna vägar och försämrad trafiksäkerhet. Olaglig överlast är ett särskilt allvarligt problem. Studier har visat att 20 procents överlast på däcket medför att dess belastningsverkan fördubblas.

Den tunga trafiken har även på andra sätt stor påverkan på trafiksäkerheten. När polisen i februari gjorde en riktad insats mot den tunga trafiken visade sig var femte lastbil ha brister. Polisen registrerade också många överträdelser av kör- och vilotidsreglerna liksom flera fall av alkohol- och drograttfylla.

– Alldeles för många oseriösa aktörer inom yrkestrafiken verkar på svenska vägar. När lagbrytarna tillåts komma undan skapas osund konkurrens som tränger undan de laglydiga aktörerna. Det behövs fler poliskontroller längs vägarna och ett ökat beställaransvar hos svenska transportköpare, säger Tony Gunnarsson.

Så vill M Sverige komma åt fusket inom yrkestrafiken:

• Fler poliser på vägarna
  • Skärpt beställaransvar för transportinköp
  • Förbud av EU-trailers
  • Fler nykterhets- och fordonskontroller
  • Alkobommar i alla hamnar

Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Fem stora risker i semestertrafiken22.6.2022 05:50:00 CEST | Pressmeddelande

Under sommaren passar många svenskar på att göra semesterresor med bil. De senaste åren har svemester, det vill säga turistande inom landet, varit en ökande trend. Sverige erbjuder många vackra turistvägar, sevärdheter och stränder, men den som ger sig ut på vägarna i sommar bör också tänka på de risker som finns i trafiken. Tony Gunnarsson, sakkunnig inom trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige, listar fem saker att se upp med på semesterresan.