43 procent ärver sitt fritidshus – så här löser du inredningen

Enligt en undersökning gjord av Novus på uppdrag från NOVASOL har 43 procent av alla fritidshusägare ärvt sitt hus. Det innebär oftast att man inte bara ärver ett hus, utan också ett hem fyllt av möbler och minnen. Här kommer några värdefulla tips på hur du kan få inredningen att fungera.

Stuga i Småland/Vrigstad nära Värnamo

- Nästan hälften av alla som äger ett fritidshus har ärvt det och kanske har många fina barndomsminnen där. Men samtidigt ska man göra huset till sitt och det kan vara svårt när möbler och ting har ett sentimentalt värde, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef NOVASOL.

7 av 10 anser att inredningen i fritidshuset är viktig

Hela 68 procent av de tillfrågade i undersökningen tycker att inredningen i fritidshuset är viktig, samtidigt beskriver 46 procent sin inredningsstil i fritidshuset som en blandning av flera olika stilar. Hälften av alla har ärvda möbler i boendet.

- Ett hem kan ha flera stilar, gammalt och nytt ger ofta en personlighet i hemmet. Men det gäller att hitta sig själv i inredningen, våga fundera på vad man tycker om och göra sig av med det som inte känns rätt. Det är lätt att glömma inredningen i våra fritidshus, men det är lika viktigt att trivas där som hemma, säger Lotta Jansson, inredningsarkitekt.

5 värdefulla tips från inredningsarkitekten Lotta Jansson

• Oftast är det svårt att göra sig av med ärvda möbler som har ett sentimentalt värde, men här gäller det att rannsaka sig själv. Börja med att välja ut de möbler som är fina eller som betyder extra mycket för dig. Dela upp allting i spara, skänka, sälja och slänga.
  • Gå igenom alla rum och se över vilken typ av möbler behöver du? Kanske finns det redan en bra förvaringsmöbel, men som kan målas om i en mer passande färg.
  • Försök hitta en röd tråd mellan rummen för att skapa ett lugn i hela hemmet. Är rummen mindre så var försiktig med att övermöblera dem, hitta bra förvaring och smarta lösningar.
  • Ta tid på dig när du skaffar nya möbler och vänta hellre än att köpa allt på en gång. Det ska kännas rätt och möblerna ska finnas där länge. Går det att göra om något som redan finns?
  • Att göra om behöver inte innebära att byta ut allt, de små detaljerna som textilier är lätt att byta ut och det som gör hemmet ombonat och personligt.

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av NOVASOL. Målgruppen för undersökningen är fritidshusägare i Sverige. Totalt har 1145 intervjuer genomförts under perioden 6-13 februari 2018. Deltagarfrekvensen är 71%. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

Stuga i Småland/Vrigstad nära Värnamo

NOVASOL, dansommer, Friendly Rentals och Ardennes-Etape utgör NOVASOL-gruppen som har huvudkontor i Virum, Danmark och det svenska kontoret ligger i Mölndal. NOVASOL-gruppen har dotterbolag i 18 europeiska länder och fler än 60 kontor över hela Europa. NOVASOL-gruppen sysselsätter mer än 2500 anställda och frilansare. Med mer än 50 000 semesterbostäder i 28 länder är NOVASOL-gruppen den största förmedlaren av semesterbostäder i Europa. Under 2017 förmedlade NOVASOL-gruppen semesterbostäder till mer än 2 miljoner gäster. NOVASOL grundades 1968 och Sverigekontoret öppnades upp 1990. Affärsidén är att förmedla privata hus och lägenheter till personer som vill uppleva den lokala kulturen i landet de besöker genom att hyra ett privat boende.

Nästan var fjärde fritidshusägare har höga kostnader10.9.2018 07:03Pressmeddelande

Nästan var fjärde fritidshusägare tycker att de extra kostnaderna som fritidshuset medför är höga. Det visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL. Att äga ett fritidshus innebär inte bara kostnader som el och vatten utan det kan även tillkomma både underhåll, och oväntade händelser. Utifrån hur den privata ekonomin ser ut anser 23 procent att de har mycket eller ganska höga kostnader i samband med sitt fritidshus. - Utgifterna är många när man äger ett fritidshus och när man lägger ihop alla kostnaderna kan det lätt äta upp mycket av ens budget, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef NOVASOL. Bland 65-79 åringarna som äger ett fritidshus är det 26 procent som anser att kostnaderna för fritidshuset är höga. Bland boenden i Stockholm, oavsett ålder, är det 27 procent som anser kostnaderna i samband med fritidshuset är höga. Nästan hälften av alla fritidshusägare har haft en oväntad utgift Ett fritidshus har inte bara fasta kostnader som ska betalas varje månad utan det kan ä