43:E VÄRLDSCUPSEGERN SHIFFRIN – HANSDOTTER TREA

Mikaela Shiffrin, underbarnet som fyllde 23 tidigare i veckan, var helt ostoppbar i säsongens sista slalomtävling i världscupen. Redan innan tävlingen hade hon säkrat segern i den totala slalomcupen, liksom den andra raka segern i den totala världscupen för damer.

Åre har en speciell plats i Mikaela Shiffrins hjärta. Det var här hon tog sin första vinst i världscupen, i december 2012. Nu har hon tagit hela 43 segrar och den unga superstjärnan fortsätter att sätta nya rekord, vecka för vecka.

Det var en kall morgon med 20 minusgrader i Åre men temperaturen steg under dagen i takt med att solen värmde den månghövdade publiken på Nationalarenan. Mikaela Shiffrin var självklar favorit för vinsten i säsongens sista slalomtävling och hon gjorde ingen besviken. Hon ledde klart efter första åket och vann slutligen med 1.58 sekunder. Det var hennes sjunde vinst i slalomvärldscupen den här säsongen.

Wendy Holdener, Schweiz, förbättrade sin position från tredje till andra plats i andra åket vilket också betydde en andraplats i totala slalomvärldscupen för säsongen, med 705 poäng totalt. Bakom Holdener blev det en tight uppgörelse mellan OS-guldmedaljören Frida Hansdotter och Petra Vhlova, Slovakien, om tredjeplatsen i slalomcupen. I slutändan var det Hansdotter som var vassast för dagen och hon säkrade en tredjeplats både i säsongens sista tävling och i cupen, med 681 poäng mot Vhlovas 679.

Hemmaplan har varit bra för Frida Hansdotter, som med dagens tredjeplats tog sin fjärde pallplats i Åre, vilket ger goda vibbar inför världsmästerskapen i Åre nästa år. Det var Hansdotters åttonde raka pallplats i slalom, inklusive hennes guldmedalj på Olympiska Spelen i Pyenongchang för ett par veckor sedan. Det var överlag en bra svensk laginsats där Anna Swenn Larsson slutade på nionde plats och Estelle Alphand på 13:e.

Häng med i allt som händer under världscupfinalen och inför Åre 2019 genom att ladda ner Åre 2019-appen från Google Play eller App Store. Och missa inte kvällens festligheter på Åre torg där du får chansen att träffa och mingla med världsstjärnorna!

Lördag, 17 mars
17.30 Åre 2019’s VM-soppa och autografskrivning på Åre torg
18.30 Bib Draw slalom herr, Officiell prisceremoni slalom dam

Söndag 18 mars