4,4 miljoner kronor till utsatta grupper under coronapandemin

Svenska Postkodstiftelsen beviljar 4 403 900 miljoner kronor till projekt som snabbt kan genomföras, lösa akuta behov och lindra konsekvenserna av coronapandemin hos utsatta grupper.

Coronaviruset som orsakar Covid-19 har snabbt spridit sig världen över. Den pågående pandemin kommer att fortsätta leda till stora sociala och ekonomiska konsekvenser för de mest utsatta i samhället. Isolering, otrygga hemmiljöer, arbetslöshet och rädsla för smitta kan leda till ångest, våld, utanförskap, psykisk ohälsa samt ekonomiska problem.

Under våren 2020 gjorde Postkodstiftelsen därför en särskild utlysning för att möta de akuta behoven och lindra konsekvenserna av coronapandemin hos utsatta grupper. Postkodstiftelsens övertygelse var att det fanns många fantastiska idéer som snabbt kunde implementeras och hade potential att leda till förändring. Resultatet av övertygelsen ledde till satsningen ”Respons Coronapandemin”.

- Det är otroligt vilket engagemang ideella Sverige har för att hjälpa de som drabbas hårdast av coronapandemin. På drygt en månad har vi fått in 180 projektidéer och de projekt som nu startas upp kommer att göra skillnad för många. Vi är därför glada över att kunna möjliggöra detta, säger Marie Dahllöf, generalsekreterare för Svenska Postkodstifteslen.

Åtgärder för att hjälpa kvinnor, tjejer och barn i ohälsosamma hemförhållanden, insatser för att förhindra spridningen av covid-19 hos hemlösa, möjliggöra för individer i riskgrupper att få leveranser, bryta isoleringen hos äldre samt barn och unga med funktionsvariation är några av projekten som har beviljats stöd under ”Respons coronapandemin”.

Organisationerna som får stöd för att genomföra projekt är:

ASOV Stockholm

BUFFF Skåne

Convictus

Emmaus Stockholm

Föreningen Tilia

Hej främling!

Insamlingsstiftelsen Oxfam Sverige

Insamlingsstiftelsen Wildhood Foundation

Kalmar läns museum

KRIS Stockholm

Läkarmissionen stiftelse för filantropisk verksamhet

Löparakademin

Motivationslyftet by Star for Life

Muralcentralen ideell förening

NSPH Stockholms län

Passalen

Save the Orangutan

ShareMusic och Performing Arts

Skellefteå Röda Korskrets

Skyddsvärnet Göteborg

Somaya kvinno- och tjejjour

Stiftelsen Ester

Stiftelsen Trygga Barnen

Studieförbundet Vuxenskolan Skaraborg

Tjejjouren Väst

Postkodstiftelsen är förmånstagare till Svenska Postkodlotteriet och förmedlar tidsbestämda stöd till projekt som bidrar till en positiv samhällsförändring. Stiftelsen stöttar allmännyttiga organisationer i Sverige och internationellt som aktivt bidrar till uppfyllandet av de globala målen och att skapa positiv förändring genom konkreta insatser. Sedan 2007 har 1,5 miljarder förmedlats till över 600 projekt.

Postkodstiftelsen ger en miljon kronor till Jontefondens Insamlingsstiftelse18.6.2020 15:30:00 CESTPressmeddelande