4,5 miljoner kronor till möten med naturen!

Skogsmulle för seniorer, artkunskap för unga, bygge av insektshotell samt naturnära upplevelser för dem som annars inte har nära till naturen – det är bara en handfull av de projekt som kommer att genomföras i Postkodstiftelsens satsning ”Möten med naturen”.

Behovet av ett starkt och brett miljöengagemang har aldrig varit större. Samtidigt har människors kontakt med naturen minskat dramatiskt de senaste hundra åren.

Under våren 2019 gjorde Postkodstiftelsen därför en särskild utlysning, för att hitta lokala projekt som verkar för att skapa möten med naturen. Utlysningen är en del av Postkodstiftelsens satsning på ekosystem och biologisk mångfald.

–      Vi tror att positiva upplevelser av naturen kan bidra till en ökad känsla av att den är värd att bevara. Ökad kunskap om djur, växter och samspelet mellan levande varelser kan skapa engagemang och drivkraft att bidra till ett hållbart samhälle, säger Marie Dahllöf, generalsekreterare för Svenska Postkodstiftelsen.

Över 200 ansökningar kom in och nu har 25 projekt, som skapar möten mellan människa och natur, valts ut.

Organisationerna som får stöd för att genomföra projekt är:

ABF Huddinge

Active Divers