46,6 miljoner kr insamlat till Världens Barn - hittills

Med 46,6 miljoner kronor insamlade manifesterar Världens Barn det starka engagemanget för barns rättigheter. Det visar summeringen av Sveriges bredaste barnrättskampanj under söndagskvällen i SVT. ”Det är glädjande att vi är så många som kämpar tillsammans och gör skillnad för barns rättigheter. Detta är extra viktig i en tid när utvecklingen backar i världen,” säger Kristina Henschen, generalsekreterare för Radiohjälpen som står bakom kampanjen- som fortsätter året ut.

46,6 miljoner kr är resultatet hittills för Världens Barn som summerades i SVT under söndagskvällen. Vid tv-galan i fredags låg insamlingen på 37,8 miljoner kr. På bilden de medverkande i SVTs sändning som leddes av Pernilla Månsson Colt: Kristina Henschen, Rickard Söderberg, Stina Wirsén, Henry Ascher, Martina Hibell och Viktor Lenper. Foto: Radiohjälpen

I 25 år har kampanjen Världens Barn stått upp för barns rättigheter internationellt. Runt om i Sverige engagerar insamlingskampanjen frivilliga på gator och torg. Samtidigt backar den mänskliga utvecklingen i världen, med bland annat rekordmånga människor på flykt och en ökande hunger som drivs på av både klimatförändringar, krig och en växande ojämlikhet. Sammanlagt har 46 615 627 kr samlats in i år - hittills. Insamlingen fortsätter året ut.

”Jag vill rikta ett stort tack till alla som har bidragit. Tack vare allmänhetens gåvor kan vi göra skillnad för många barn runt om i världen,” säger Kristina Henschen.

Sveriges Radios P4 har genom en särskild radiotturné i Sverige under veckan speglat det stora engagemanget för Världens Barn, ihop med Farah Abadi och Magnus Uggla. Här återfinns P4:s information om Världens Barn-aktiviteter.

SVT leddes tv-galan ”Tillsammans för Världens barn” av Kodjo Akolor, Arantxa Alvarez, Pernilla Månsson Colt och David Sundin och de fem barnen Emmanuel, Gabriella, Tereza, Kerstin och Harriet. Efter tv-galan Tillsammans för Världens Barn låg insamlingen på 37,8 miljoner kronor, sedan dess har insamlingen stigit och ligger nu på 46,6 miljoner kr. Utöver tv-galan sände SVT även ett startprogram och ikväll söndag ett summeringsprogram.

Över hela landet har organisationer och tiotusentals volontärer engagerat sig kring insamlingen via Riksinsamlingen där 14 svenska civilsamhällesorganisationer samverkar. Genom Radiohjälpens kampanj Världens Barn belyser årligen Sveriges Television, Sveriges Radio och Utbildningsradion barns rättigheter, annat genom flera radio- och tv-sändningar som tv-galan ”Tillsammans för Världens Barn” samt utbildningsmaterial för skolor.

Om en vecka blir det klart hur det gått runt om i landet, inkluderat de sk kommun- och länskamperna, och förhoppningsvis kan insamlingen ha ökat ännu mer tills dess.

Insamlade medel fördelas av Radiohjälpen till Världens Barn-projekt genom sökande svenska partnerorganisationer. Här återfinns information om hur projektmedel fördelats till 22 olika projekt.

Kampanjen Världens Barn är Radiohjälpens bredaste barnrättsinsamling och har fokus på alla barns rätt till hälsa, skola och trygghet internationellt. Kampanjen pågår till slutet av året då kampanjen sammanfattas i tv-programmet ”Världens Barn – återblicken”.

Resultat i Landskapskampen (det landskap som samlat in mest per invånare):

1. Härjedalen
  2. Gotland
  3. Jämtland

Vill du bidra till Världens Barn?

Swisha till 90 1950 6 och märk betalningen ”barn”.

Tack för din gåva!

TV-galan för Världens Barn i fredags kväll. Foto: Roberth Björk
TV-galan för Världens Barn i fredags kväll. Foto: Roberth Björk

Artister och gäster i Musikhjälpen 20227.12.2022 07:05:00 CET | Pressmeddelande

På måndag kväll går programledarna Oscar Zia, Tina Mehrafzoon och Klas Eriksson in i Musikhjälpenburen på Kungstorget i Göteborg för att sända 144 timmar på temat ”För en tryggare barndom på flykt från krig”. Nu är det klart vilka artister och gäster som kommer att göra dem sällskap. Victor Leksell, The Tallest Man On Earth, A36 och Veronica Maggio & Miriam Bryant är några av artisterna. Marie Agerhäll, Filip Dikmen & Madeleine Eliza och Torbjörn Averås Skorup är några av gästerna.