5 000 nyanlända bör delta i intensivåret varje år

Idag 29 november presenterar Arbetsförmedlingens sitt analysuppdrag om intensivåret för regeringen. Intensivåret är en del av januariavtalet mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna. Punkt 40 i avtalet handlar om intensivåret och hur nyanlända snabbare ska komma in på arbetsmarknaden.

Per Hammar.

Almega ser fram emot att regeringen sätter högsta fart med att utforma intensivåret. Därför har Almega tagit fram rapporten Snabbaste vägen till jobb för nyanlända – hur ska intensivåret utformas. Rapporten bifogas.

- Intensivåret måste bli det främsta alternativet för nyanlända med arbetslivserfarenhet. Ambitionsnivån får inte vara för låg. Almega bedömer att 5 000 nyanlända kan delta varje år. Nyanlända bör kunna starta intensivåret under de tre första åren i Sverige, säger Per Hammar, näringspolitisk expert på Almega.

- Vägen till jobb snabbt i Sverige går via praktik hos företag som har behov av personal. Intensiv praktik ska kombineras med språk- och yrkesutbildning. Utöver aktiviteter på heltid ska de nyanlända kunna delta i mentorprogram och digitala språkutbildningar på fritiden. Idén med intensivåret får inte förfelas utan det måste bli ett intensivt år som leder till jobb.

Almega föreslår att de fristående jobbförmedlarna ska samordna och planera insatserna för de nyanlända under intensivåret. De ska ansvara för att de nyanlända skaffar praktikplatser, deltar i språk- och yrkesutbildning och att det inte blir krockar i schemat. De ska också hjälpa till med aktiviteterna som nyanlända förutsätts klara av på fritiden, delta i mentorprogram och gå digitala språkutbildningar.

- De fristående jobbförmedlarna har bäst kännedom om de lokala företagens behov av personal. Företagskontakterna är jätteviktiga för att de nyanlända ska kunna matchas till praktik och utbildning i bristyrken, säger Per Hammar.

Per Hammar.

Märkligt misstroendevotum från Vänsterpartiet5.12.2019 15:44:58 CETPressmeddelande

- Det är väldigt viktigt för hela näringslivet att vi får en välfungerande matchning på arbetsmarknaden. Vi har under flera år sett att våra medlemmar säger att deras största tillväxthinder är brist på folk att anställa. En reformerad Arbetsförmedling är en mycket viktig pusselbit i att lösa det problemet. Vi har krävt detta länge och kan inte vänta längre. Det kostar Sverige både jobb och internationell konkurrenskraft, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef Almega. - Hela sju av åtta partier i Sveriges riksdag vill reformera Arbetsförmedlingen. Det känns därför minst sagt märkligt att det parti som är motståndare till reformen dikterar villkoren för processen, avslutar Andreas Åström.